קביעת אבני דרך להתפתחות העסקית כחלק מכתיבת תכנית עסקית

מכלול היעדים שיגדיר היזם יהוו בזה אחר זה את אבני הדרך להגשמת החזון, וטבעם נגזר ממנו

יעדים ומטרות יהוו את אבני הדרך בתוכנית העסקית שלכם

היעדים חייבים לענות על הקריטריונים הבאים:
  • מונחי מטרה
  • ספציפיים, ברורים וממוקדים
  • מדידים
  • ברי השגה
  • קצובים בזמן
כשהיזם מגדיר לעצמו יעדים ומטרות, עליו להבין תחילה לעומקו את מהות ההבדל בין המונח "יעד" לבין המונח "מטרה":
יעד ניתן לכימות וטווח הזמן שהוגדר להשגתו קצוב מראש.
מטרה היא בגדר "הצהרה פתוחה" המנסחת בכלליות את התוצאות הרצויות.
חשיבות קביעת היעדים מראש:
מכלול היעדים שיגדיר היזם יהוו בזה אחר זה את אבני הדרך להגשמת החזון, וטבעם נגזר ממנו. עליהם לשמש כבסיס לקבלת החלטות ו"כמדריך" לפעולה.
קביעת יעדים באופן מתוכנן מראש כבר בשלב כתיבת התוכנית העסקית היא קריטית לצורך ניהול ביצועים יעיל. היעדים מהווים אמת מידה, בסיס השוואתי שכנגדו תתבצע בסופו של דבר הערכת הביצועים בפועל. הגדרת לוח הזמנים להשגת היעדים, מאפשרת לקבוע ולתכנן בצורה אופטימאלית את סדר החדירה לשווקים חדשים ואת מועדי השיווק לקהלי מטרה נוספים, לאחר הפריצה לפלח השוק הראשוני שהוגדר.
היעדים משמשים לצורכי השוואה, פיקוח, בקרה, שיפור ומיצוי יכולות העובדים בדרך להשגת המטרה. הם משמשים "מצפן" של העסק, ומרגע שנקבעו, הסיפוק שיחושו כלל המעורבים בעת השגתם הוא גדול פי כמה.
היעדים מנחילים כיוון ברור לעובדים בעסק, מעצימים את תחושת המחויבות והמעורבות שלהם, ורותמים אותם להשגת המטרה המשותפת.
בחלק זה של התוכנית העסקית יש להציג את רשימת היעדים שנקבעו עבור החברה, תוך פירוט מכלול הדרכים והאמצעים להשגתם. בנוסף יש לשלב סקירה מקיפה של נתונים הנוגעים לתחומים הבאים: כמות העובדים הנדרשת וטיב ההכשרה שלהם, נתוני המכירות הצפויים, סכומי ההשקעות הנדרשים, צפי של רווחים ותזרים מזומנים במהלך 3-5 השנים הבאות, ועוד. על היעדים להיות מנוסחים בצורה תמציתית וברורה מאוד.
המשקיע הפוטנציאלי המעיין בחלק זה של התוכנית העסקית צריך לחוש שהיזם שואף לצמיחת החברה ומודע לכל הנדרש ממנו בדרך להגשמת שאיפה זו. יש לבסס את הרושם שהיזם חקר לעומק את מכלול המשתנים והנתונים הרלוונטיים, והוא יודע היטב אילו יעדים ומטרות ביניים עליו להשיג על מנת לממש את החזון שבו עוסקת התוכנית העסקית שלו.
אחת המטרות של כתיבת תוכנית עסקית היא תכנון לטווח ארוך. ואכן, במסגרת התוכנית העסקית נקבעים יעדים לתקופה של 3-5 שנים.
טווח התכנון בעסקים משתנה מענף לענף, והוא תלוי בתחום ובקצב השינויים החלים בו. כך למשל, יזמות בתחום הטכנולוגיה תחייב היערכות מחודשת תדיר, הודות לקצב השינויים המהיר והתפתחויות התמידיות החלות בו, ודרישות השוק המשתנות. לעומת זאת, ביוזמויות בתחום האנרגיה, למשל, טווח התכנון הוא ארוך יותר ויכול אפילו לעמוד על כמה עשרות שנים, וזאת על פי אורך חיי הפרויקט הממוצע בתחום זה.
0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *