תוכנית עסקית לבית קפה

חשוב מאוד לשמור על גמישות מחשבתית, לא לאבד את הראייה הביקורתית ואת יכולת השיפוט.

כתיבת תוכנית עסקית לבית קפה

ענפי שירותי האירוח והאוכל הינם בעלי הסיכון העסקי הגבוה ביותר: כ 22% בלבד מהעסקים שבענף המשיכו לפעול כ 7 שנים מיום הקמתם. לצורך השוואה, אחוז העסקים בכלל ענפי הכלכלה אשר פעילותם נמשכה כ 7 שנים עומד על כ 42%.
נתון זה אינו מפתיע נוכח העובדה כי מספר גדול של מסעדות ובתי קפה נפתחו בלי תוכנית עסקית. לעיתים התחושה שמלווה יזמים רבים בענף היא כי אין צורך בתכנית עסקית – "עד כמה מסובך יהיה לפתוח בית קפה?"

אם כן, מהם היתרונות של כתיבת תוכנית עסקית לבית קפה?

חישוב גובה ההשקעה – טעות נפוצה בקרב יזמים מענף בתי הקפה הינה חישוב מוטעה של גובה ההשקעה. גובה ההשקעה בבית קפה כולל בנוסף לעלות הראשונית (בינוי, קניית ציוד, תנורים, ריהוט ועוד), אלמנטים נוספים:
  • הרצה של המקום לפני פתיחה
  • הוצאות קבועות החל מ Day 1
  • הוצאות פרסום, שיווק ומיתוג של המקום
ישנן מס' נקודות אותן יש לקחת בחשבון כאשר פותחים בית קפה
  • הגדרת לוחות זמנים להקמת בית הקפה
  • יעדי מכירות הלוקחים בחשבון עונתיות
  • תזמון של גיוס עובדים מתאימים
  • יעדי עמידה בעלויות מזון (Food Cost) ושתייה (Beverage Cost)
בחינת מדדים פיננסיים – כתיבה של תוכנית פיננסית במסגרת הכנת מודל עסקי לבית קפה עונה על מספר שאלות חשובות: מהו פוטנציאל הרווחים שלי מפתיחת בית הקפה, מהו החזר ההשקעה, מהי נקודת האיזון ועוד.
תמחור – מלבד יעדים פיננסיים, תכניות עסקיות לבית קפה מאפשרת לחשב את מחירי המזון והשתייה המוצעים במקום (מישהו אמר קפה ב 5 שקלים?).
הערכת תנועת לקוחות – הכנת התוכנית מאפשרת להעריך מהו מספר המבקרים אשר צריכים לפקוד את בית הקפה שלי ע"מ להגיע לנקודת איזון. בחינת תנועת הלקוחות מתבססת על מספר מקומות הישיבה בבית הקפה ותלויה בגורמים רבים שאינם בשליטתנו: עונתיות, מצב ביטחוני וסביבה גיאוגרפית. תוכנית עסקית לבית קפה מקטינה את חוסר הודאות הנובע מאותם גורמים ע"י הצגה של מספר תסריטים לתנועת הלקוחות: תסריט פסימי, אופטימי וממוצע.
גיוס כסף – בנוסף לגורמים הנ"ל, אסטרטגיה עסקית עוזרת בגיוס כסף ממשקיעים פוטנציאלים. כל משקיע רציני אשר מכיר את הסיכונים הגלומים בפתיחת בית קפה מודע לחשיבות אסטרטגיה לטווח ארוך ולתשובות שהיא נותנת לו טרם השקעה:
  • מהי הסביבה העסקית שבה יפעל בית הקפה וכיצד הוא יבודל משאר מתחריו?
  • מהי תקופת החזר ההשקעה?
  • מה פוטנציאל הרווחים של המקום?
  • האם לבית הקפה יש אופציה להתפתח כרשת?
אומנם הכנת התוכנית העסקית לא תבטיח כי הסיכון בענף יפחת אך לפחות נקבל תשובות לשאלות מהותיות טרם הפתיחה ולא חצי שנה מאוחר מדי עם הטלפון הראשון מהבנק.
0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
יש לכם מה לומר?
תרגישו חופשי לעשות זאת

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *