תיאור המוצר/השירות בתכנית העסקית

מומלץ להימנע במידת האפשר מתיאורים טכנולוגיים מורכבים

מה המוצר/השירות/הטכנולוגיה בתכנית העסקית שלכם

 דיון בדבר מהות המוצר (לרבות שירות, מיזם או פרויקט) התקיים בפרק 2 שבתוכנית העסקית, שעסק בין היתר בשלב גיבוש הרעיון. במסגרת דיון זה הוגדרו בקצרה הצורך במוצר, התועלת שהוא מציע ללקוח והאופן שבו הוא מספק מענה לצורך שקיים אצל הלקוח.
בפרק זה בתוכנית העסקית, נדון בהרחבה בנושאים אלו, ונתאר לעומק את מהות הרעיון העסקי. יש להציג לקוראי התכנית העסקית את החדשנות שעומדת בבסיס המוצר או השירות ומהווה את ההצדקה להשקעה במיזם.
במסגרת הדיון, יש לספק מענה לשאלות הבאות:
  • שימושיות המוצר: לשם מה נועד? כיצד ניתן להשתמש בו באופן מעשי?
  • מי הם הלקוחות הפוטנציאליים?
  • האם קיים בשוק מוצר דומה, ואם כן, במה המוצר או השירות החדשים עדיפים על הקיים?
  • מהי התועלת הייחודית של המוצר?
  • מהי החדשנות הטכנולוגית העומדת בבסיס המוצר (אם קיימת)?
ניתן להמחיש את תיאור המוצר באמצעים ויזואליים, כגון תרשימים או תמונות. מומלץ להימנע במידת האפשר מתיאורים טכנולוגיים מורכבים. הטעם לכך הוא כפול: ראשית, רוב היזמים חסרים את הידע המקצועי הנדרש לביצוע הניתוח הטכנולוגי והפירוט הטכני עשוי לגרום להצפה של מידע מיותר, שעלול להעיב על הבנת הרעיון הכללי. שנית, יש לקחת בחשבון כי המידע המובא בתוכנית העסקית אינו מוגן במאת האחוזים מפני העתקה או הדלפה לגורמים חיצוניים, והוא עלול להגיע לידיים הלא נכונות, כגון לבעלי אינטרסים מנוגדים ואף למתחרים. לכן בשלב זה יש לנסות ולהגן על הפיתוח החדש, באמצעות סינון המידע הטכני המפורט בתוכנית העסקית והגבלתו לפרטים ההכרחיים הנדרשים להבנת פונקציונאליות המוצר בלבד. במידת הצורך, ואם הדבר יהיה רלוונטי, יבקשו המשקיעים מידע טכני נוסף, שיימסר בנפרד.
באם פיתוח המוצר או ייצורו כרוכים בקבלת היתרים מיוחדים – ציינו זאת. דווחו האם הוגשה בקשה לקבלת ההיתרים, ואם כן, באיזה שלב של קבלת ההיתרים אתם מצויים. פרטו האם צפויות בעיות הנובעות מחוקים או תקנות בינ"ל העשויים להשפיע על ייצור או מכירת המוצר במדינות השונות, וכיצד בכוונתכם להתמודד עם צפי זה. בשלב זה ניתן גם להצביע על פוטנציאל הפיתוח העסקי של החברה באמצעות המוצר, לדוגמא: פיתוח קווי ייצור או אספקות לגופים זרים או בינ"ל, פיתוח הכשרות או הדרכות וכיו"ב.
משקיעים יבקשו לדעת באיזה שלב של הפיתוח נמצא המוצר: האם מדובר במוצר מוגמר המוכן לצאת לשוק, ואם לא, אילו עוד שלבים על המוצר לעבור ומהו פרק הזמן המשוער הנדרש להשלמת תהליך הפיתוח. בנוסף לתשובות לשאלות אלה, יש לפרט באילו אמצעים בכוונתכם לנקוט על מנת לשמור על היתרון התחרותי של המוצר, והאם הוא מוגן בפטנט או נמצא בשלבי רישום פטנט.
כללים להצגת הרעיון למיזם / מוצר / שירות
תכנית עסקית מבטיחה מאופיינת לרוב בהדגשת מאפייני המוצר הבאים:
  • מתן מענה על צורך אמיתי
  • חדשנות
  • ייחודיות
  • מוצר ממוקד מטרה
  • רווחיות לטווח ארוך
הדרך בה הרעיון העסקי יוצג למשקיע הינה קריטית בהשפעתה על החלטתו לתת אור ירוק להמשך הפרויקט (GO) או לדחותו (NO GO). יש לזכור כי בפני כל משקיע מוצגים בכל חודש רעיונות רבים ותפקידה של התוכנית העסקית הוא בין השאר להבליט את הפרויקט שלכם מתוך שפע הפרויקטים האחרים המוצגים למשקיע, ולעורר בו עניין. להשגת מטרה זו, יש להקפיד בראש ובראשונה על בהירות. נסחו את הרעיון בצורה ברורה, תמציתית ועניינית. אל תניחו שהמשקיע מכיר את המונחים המקצועיים. קורא התכנית העסקית לא יתעכב על מנת להבין את פירושו של מונח לא מוכר או מבלבל. משכו את תשומת הלב של הקורא באמצעות הבלטת החדשנות והתועלת האמיתית מהמוצר, ובאופן כללי באמצעות תוכן איכותי ומנוסח היטב. לאחר שתעברו את המשוכה הראשונה, תוכלו להרחיב בהסברים ולהוסיף פרטים במידת הצורך.
0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *