תיאור העסק או המיזם במסגרת הכנת תכנית עסקית

זהו הפרק הראשון בתוכנית העסקית שלכם מיד לאחר תמצית המנהלים

פרופיל חברה במסגרת הכנת תוכנית עסקית

מיד לאחר תמצית המנהלים יובאו תיאור המיזם ופרופיל החברה. סדר מיקומם ייקבע על פי המטרה שלשמה נכתבת התוכנית העסקית. באם אתם כותבים תכנית עסקית  למטרת גיוס הון או שותפים בחברה ותיקה- יובא פרופיל החברה מיד לאחר תקציר המנהלים. באם מטרת התוכנית העסקית הינה בדיקת כדאיות של פרויקט או מיזם עסקי- תיאור המיזם יופיע קודם ורק לאחריו פרופיל החברה .
פרופיל חברה 
פרופיל החברה הינו פרק הסוקר את החברה, ההיסטוריה שלה ותחומי פעילותה.
יש לספק לקורא נתונים "יבשים" אודות החברה, כמו גם רקע אודות ההיסטוריה שלה, מגמות ההתפתחות שלה, חזונה ומטרותיה.
המידע שיופיע בפרופיל החברה:
  • התחילו בהצגת מהות החברה והגדרת תחום עיסוקה.
  • ציינו מתי והיכן הוקמה החברה. באם רלוונטי- תארו את אופן התפתחות החברה ואת עסקיה.
  • ציינו את צורת ההתאגדות שלה מבחינה משפטית (שכן, זהו מידע בעל ערך, שיכולות להיות לו השלכות מבחינת חבויות רגולטוריות וחוקי מיסוי), את שמות מייסדיה ואת יעדי החברה.
  • מבנה הבעלות והניהול: ספקו מידע מפורט אודות מנהלי החברה, בעלי תפקידים ובעלי מניות, ואופן חלוקת המניות בחברה.
  • באם החברה היא תאגיד, מנו את סניפיה או חברות קשורות או חברות הבת שלה, ואת מיקומם.
  • מנו את נכסי החברה, או מקורות ההון העומדים לרשותה.
  • תארו בקצרה את מוצרי החברה או השירותים שהיא מספקת. עבור כל אחד מהם, ציינו מיהו קהל היעד, נתח השוק הנוכחי והיקף המכירות בשנה האחרונה.
  • ספרו בקצרה אודות חזון החברה ויעדיה המוגדרים.
חלק זה עוסק בהצגת המוצר או השירות העומדים בבסיס הפעילות העסקית המתוארת בתכנית העסקית, התועלת שהם מציעים ללקוח והאופן בו הם יהפכו לרווחיים. נושאים אלו נבחנו בעת בדיקת ההיתכנות של הרעיון העסקי וכאן המקום לפרט ולהציג את הרעיון שגובש.
  1. התחילו בהגדרת המוצר ותארו את הרעיון המרכזי העומד בבסיסו.
  2. הציגו את התועלת שהמוצר מציע ללקוחות: זהו, אולי, הנדבך החשוב ביותר בהצגת הרעיון העסקי שלכם. הצלחת המוצר או השירות תלויה בתועלת שהוא מציע ללקוח, לא ביתרונותיו או בעליונותו הטכנולוגית. אם המוצר לא ייתפס בעיני הלקוחות כמוצר בעל ערך, המספק מענה על צורך, הוא לא ייתפס כבעל כדאיות כלכלית, וההשקעה בו לא תהיה כדאית.
  3. הציגו את המודל העסקי: תארו את מנגנון הרווח שנבחר והסבירו מדוע זהו המודל המתאים בצורה הטובה ביותר להפוך את המוצר או השירות לרווחיים.
  4. תיאור המוצר והפונקציונאליות שלו: כתבו למה הוא משמש, כיצד הוא בנוי, את דרך פעולתו ואת תכונותיו. ניתן לשלב בתיאור עזרים ויזואליים כגון תצלומים או שרטוטים.
  5. במידה ומדובר בטכנולוגיה חדשנית- הימנעו משימוש במושגים טכנולוגיים או מדעיים מסובכים. המשקיעים אינם תמיד מצויים בנבכי הטכנולוגיה, ועשויים שלא להבין את הכתוב. ספקו מידע טכני בסיסי, והקפידו לתאר את הרעיון שלכם בשפה פשוטה ובניסוחים ברורים. מפרט טכני מלא יובא בנספחים, ויוכל להיות לעזר, במידה והמשקיעים יבקשו להתייעץ עם גורמים מקצועיים.
  6. סקרו את ההיצע הקיים היום בשוק בתחום זה, את יתרונותיו וחסרונותיו. ערכו השוואות בין המוצרים והסבירו במה נבדלים המוצר או השירות שלכם, אם קיימים פערים בינו לבין המוצרים המוצעים בשוק, ובאיזו מידה, המוצר שלכם נחשב לחדשני בתחומו.
  7. תארו את שלב הפיתוח בו המוצר נמצא: האם המוצר מוגמר ומוכן ליציאה לשוק, או שטרם הסתיים שלב הפיתוח? האם קיים אבטיפוס? האם ערכתם ניסויים? ציינו את הזמן והעלויות שיידרשו עד לסיום שלב הפיתוח וייצור המוצר הסופי.
  8. באם נדרשים אישורי תקינה למוצר, או אם המוצר נמצא תחת הליך של רישום פטנט, ציינו את שלב התהליך בו אתם נמצאים ואת הזמן הצפוי עד לקבלת האישורים הדרושים או עד לרישום מלא של הפטנט.
  9. אם המחקר או הפיתוח נערכים בשיתוף פעולה עם מוסד אקדמי או טכנולוגי מוכר- ציינו זאת.
 בפרק הבא נמשיך ונעמיק לתוך התוכנית העסקית ונדון בניסוח חזון, ערכים ומטרות במסגרת הכנת תוכנית עסקית מקצועית
0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *