אפקט ההוצאה האבודה

חשוב מאוד לשמור על גמישות מחשבתית, לא לאבד את הראייה הביקורתית ואת יכולת השיפוט.

אפקט ההוצאה האבודה

מחקרים בתחום הכלכלה ההתנהגותית מגלים כי אנו מפיקים תועלת קטנה מהנאה ומייחסים חשיבות גדולה ומתאכזבים יותר מהפסד גם אם מדובר באותו סכום.
כך למשל אדם ישמח לגלות שזכה ב-50 ש"ח אך יתאכזב הרבה יותר לגלות שאיבד 50 ש"ח.
אנו מייחסים ערך גבוה יותר להפסד מאשר לרווח, למרות שכלכלית מדובר באותו הסכום.
דוגמא מעניינת היא מחקר שנעשה על כרטיס התיאטרון האבוד;
שתי קבוצות נחקרים נשאלו כיצד ינהגו בשני מקרים. האחד, הם מגיעים בערב לקופת התיאטרון ומגלים שכרטיס התיאטרון, שרכשו בעלות של 50 שקלים, אבד.
המקרה השני, הם מגיעים לקופת התאטרון ומגלים שהשטר, על סך 50 שקלים, שהכינו מראש כדי לקנות את הכרטיס אבד.
בשני המקרים נשאלו הנחקרים האם יוציאו 50 שקלים נוספים מכיסם כדי לקנות כרטיס חדש.
הקבוצה הראשונה, אלה שאיבדו את הכרטיס, השיבו שלא. הקבוצה השנייה, אלה שאיבדו הכסף, השיבו שכן.
שני המצבים זהים כלכלית, בשניהם נדרש להוציא 50 שקלים בנוסף ל-50 שקלים שאבדו.
אבל, עבור הנשאלים העובדה שהחזיקו כרטיס, פיזית, בידם ואיבדו אותו מרגישה חמורה יותר מאובדן 50 שקלים. אלה שאיבדו 50 שקלים לא קושרים זאת לערך הכרטיס הכולל.
נטייה זו נקראת "אפקט ההוצאה האבודה" – באפקט ההוצאה האבודה מדובר בנטייה להמשיך במשימה לאחר שכבר הושקעו בה זמן, מאמץ וכסף.
אפק ההוצאה האבודה בא לידי ביטוי גם במיזמים עסקיים;
לדוגמא, השקענו במיזם או בעסק סכומי כסף במטרה לראות רווחים בעתיד, אפילו הכנו תוכנית עסקית מסודרת, אך לרוע מזלנו, בפועל, המיזם לא "מתרומם" ואנו רושמים תזרים מזומנים שלילי מיום היווסדו.
מה יעשה יזם רציונאלי אחרי שהבין שהמיזם מראה NOGO? אז זהו, לא מה שחשבתם…
יזמים רבים בוחרים להמשיך במרוץ, להשקיע עוד כספים לוותר על אלטרנטיבות השקעה אחרות ולחכות לשינוי אשר יצדיק את ההשקעה שכבר נעשתה, שינוי שבמקרים רבים כבר לא יבוא…
אפקט ההוצאה האבודה מתייחס במקר הזה למצב בו גורם כלשהו השקיע משאבים רבים במשימה או בפרויקט, הפרויקט לא צלח,
ההחלטה הרציונאלית היא הפסקת הפרויקט , אולם ההחלטה המתקבלת בפועל היא להמשיך בפרויקט על מנת להצדיק את ההשקעה.
תוכנית עסקית נועדה בין השאר למנוע את ההתנהגות הלא רציונאלית שנגרמת כתוצאה מההשקעה שלנו במיזם ומרצוננו שיצליח בכל מחיר.
תוכנית עסקית מציבה אבני דרך ובוחנת רווחיות לפני הקמת המיזם ובמהלכו ומספקת כלים האם הוא כדאי ותחת אילו תנאים הוא לא.
אפקט ההוצאה האבודה נקרא גם "אפקט קונקורד" על שם המטוס שבייצורו הושקעו סכומי עתק גם לאחר שהיה ברור שהפרויקט ייכשל והפעלת המטוס לא תהיה כלכלית, עד שלבסוף המטוס קורקע.
החלטות שגויות רבות נובעות מאפקט ההוצאה האבודה.
חשיבותה של תוכנית עסקית היא בהבאת השיקולים הכלכליים, הרציונאליים לתהליך קבלת ההחלטות.
תפקידה של התוכנית העסקית הוא להציג ניתוחים אובייקטיבים תוך סינון הערכות מופרזות.
קבלת החלטות המושפעות מ"אפקט ההוצא האבודה" יכולה להוביל לכתיבת תוכנית עסקית מוטעית ולחרוץ את גורלו של המיזם כפי שקרה בפרויקט הקונקורד.
אורח לרגע רואה כל פגע…כמעט תמיד גורם שאינו מעורב באופן ישיר בתהליך, עשוי להבין זאת טוב יותר ממקבל ההחלטה ולסייע לו לקבל את ההחלטה המיטבית עבורו.
בהצלחה!
0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *