דילמת חשיפת המידע במסגרת הצגת תכנית עסקית

המטרה היא, בסופו של דבר, להציג את הרעיון בתוכנית העסקית באופן ברור, כך שתתקבל תמונה שלמה וכוללת

תוכנית עסקית וקניין רוחני

סוגיית הקניין הרוחני והגנה על רעיון, הנה סוגיה רגישה בכל תהליך פיתוח חדש. הרצון הטבעי הוא להגן על היצירה האישית ולא לחשוף אותה באופן שיסכן את זכויותינו עליה.
גם בעת כתיבת תוכנית עסקית, בעיקר בפרקים הדנים בתיאור המוצר ובהצגת ההיבטים הטכנולוגיים ותהליך הפיתוח, עולה הדילמה, שבין חשיפת מידע מקיף, כולל ומפורט אודות המוצר, לבין הניסיון להגן על הרעיון מפני העתקה על ידי המתחרים.
ברור, כי חשיפת מידע טכני מפורט הינה חיונית ליצירת אמינות ולשכנוע המשקיעים העתידיים לעיין בתוכנית העסקית, אך חשיפה כזו גם טומנת בחובה את הסכנה של חשיפת הפרטים הטכניים הסודיים לגורמים שאינם רלוונטיים. מאידך, מידע חסר או חלקי עלול לעורר את חשדם של המשקיעים, שיקבלו תמונה חסרה של הרעיון למיזם ואופן מימושו, ועשויים לזנוח את המשך הקריאה בשל כך.
הסכם סודיות
 דרך אחת להגן על הרעיון או המיזם החדש, המוצגים בתוכנית העסקית, היא להקפיד ולהחתים כל גורם המקבל לידיו את התוכנית העסקית על הסכם סודיות מפורט NDA. כמו- כן, מיד בתחילת התכנית העסקית, יש לשלב פסקה המציינת, כי כל המידע המפורט בתכנית הינו בגדר מידע סודי, שאין להעבירו, בשלמותו או בחלקו, בשום דרך לגורם כלשהו ללא אישור בכתב מאת היזם. הפקידו את הניסוחים המשפטיים בידי עו"ד המתמחה בקניין רוחני.
עם זאת, גם לאחר שנחתם הסכם הסודיות על ידי כל הגורמים הצפויים לעיין בתוכנית העסקית, הוא אינו מהווה ערובה או הגנה מפני זליגת המידע החוצה. לכן, על היזמים לנקוט משנה זהירות, ולבחור במידת חשיפה, שתהווה הגנה מספקת על המוצר או הפרויקט, מחד ושתהווה בסיס מספק להבנת מהות המוצר וליצירת תחושת אמינות כלפי היזמים, מאידך.
כיוון שממילא מרבית קוראי התוכנית העסקית הינם משקיעים פוטנציאליים, שאינם בהכרח בעלי הידע הנדרש להבנת תהליכים או מושגים טכנולוגיים, העמסת פרטים מסוג זה עלולה אף לייגע אותם ולהקשות על הבנת מהות המוצר ועל המשך הקריאה. המטרה היא, בסופו של דבר, להציג את הרעיון באופן ברור, כך שתתקבל תמונה שלמה וכוללת בדבר אופן השימוש במוצר והפונקציונאליות שלו. במידה ותהיה התעניינות ראשונית במוצר ועדיין יהיו פרטים טכניים חסרים, תוכלו לספק אותם, בנפרד, על פי דרישה בהמשך הדרך.
רישום פטנט
דרך נוספת להגן על מוצר, טכנולוגיה, או תהליך חדש מפני העתקה הינה רישום פטנט. ההמלצה היא, להתחיל בהליך זה כבר בשלב מוקדם של פיתוח הרעיון ולא להמתין להבשלה מוחלטת שלו, משום שפרק זמן זה עשוי לחשוף את המוצר להעתקה. כמו כן לא כדאי לחשוף את הרעיון לשום גורם, עד להשלמת הליך רישום הפטנט במלואו. את ניהול ההליך יש למסור לידיו של עו"ד המתמחה בתחום הקניין הרוחני בכלל ובתחום רישום הפטנטים בפרט.
את המוצר או הטכנולוגיה החדשים יש לרשום בכל מדינה בה אתם מתעתדים לפעול. ייתכן ומדובר בהליך יקר, אך הוא משתלם בטווח הארוך. לא זו בלבד שהמוצר יישאר מזוהה ומשויך אליכם מבלי שאף אחד יוכל לייצר או למכור מוצר זהה, אלא שתוכלו אף למכור את הזכויות על המוצר או הטכנולוגיה במדינות או בטריטוריות בהן אתם לא מעוניינים לפעול בעצמכם. לדוגמא, ישנם יזמים בעלי פטנט החסרים את היכולת הלוגיסטית הנדרשת כדי לשווק את המוצר שלהם במדינה מסוימת, רישום הפטנט במדינה זו מאפשר להם להרוויח גם מהשיווק המתבצע באותה מדינה גם אם זה לא נעשה באופן ישיר על ידם.
0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *