האם טכנולוגיה עשויה לייצר יתרון יחסי בתכנית העסקית שלך

חשוב מאוד לשמור על גמישות מחשבתית, לא לאבד את הראייה הביקורתית ואת יכולת השיפוט.

האם טכנולוגיה עשויה לייצר יתרון יחסי בתכנית העסקית שלך

 So….Does IT Matter?
קשה לדמיין את חיינו ללא מידע. בעידן בו כל אחד מאיתנו מחזיק במכשיר "סמארטפון" מתקדם בו מאוחסנות אפליקציות שיודעות לעשות/לתכנן/לחשב/לבדר האדם הפשוט מוצף במידע, רלוונטי או לא רלוונטי, בין אם הוא בוחר או לא – המידע ממש "מוזרק לנו לתוך הורידים".
כתוצאה מכך, חשיבותה של טכנולוגיית המידע (IT) מתעצמת, כשהיא נובעת למעשה בעיקר מכמות משתמשי האינטרנט העולמית ההולכת ומתרחבת – 2.5 מיליארד משתמשים (וצומח…) ומהיקף המידע הזמין במגוון עצום של תחומים.
אז מה זה בעצם IT?
המונח IT (בשמו המלא (Information Technology ובעברית טכנולוגיות מידע, מתאר את כל סוגי הטכנולוגיות המשמשות בכדי ליצור, לאחסן, להחליף, להשתמש, לשדר ולאחזר מידע. מידע יכול להיות נתונים, תמונות, קטעי וידאו, וסאונד המוצגים במגוון מדיות שונות. אמנם המונח IT הוא כוללני ומתאר את כל תעשיית המידע, אך בפועל נהוג להשתמש בו בעיקר כשמתייחסים לשימוש במחשבים ובתוכנות לניהול המידע.
האם IT יכול לסייע גם לעסק שלי?
"The question isn't whether you should use the Internet or traditional methods to compete, It's about how you can use both to your greatest strategic advantage" (Porter, 2001)
לפני עידן ועידנים, בראשית שנות האלפיים התשובה לשאלה זו הייתה נתונה במחלוקת. כלכלנים ואנשי IT נחלקו ל-2 אסכולות: בקבוצה אחת היו אלו שהאמינו שהשקעה בטכנולוגיות מידע לעסקים יכולות לייצר לעסק יתרון תחרותי מוחשי ברמה האסטרטגית, בעוד שבקבוצה השנייה טענו שטכנולוגיות מידע לא באמת מייצרות יתרון תחרותי אלא הן פשוט עוד "מצרך" הדרוש בכדי לבצע עסקים במאה ה-21 – כלומר העלויות של הטכנולוגיות הללו לא מוצדקות בהשוואה לתרומה שלהן לפירמה וליתרון היחסי שהן (לא) מייצרות. בקבוצה השנייה ניצב גם מומחה ה-IT העולמי, ניקולס קאר אשר הוציא בשנת 2004 לאור את ספרו השנוי במחלוקת – Does IT Matter?
כיום, אין ספק שהתשובה היא כמעט חד משמעית, פירמה תתקשה להצליח ללא שימוש נכון ב-IT והמספרים מוכיחים זאת: ע"פ חברת המחקר Gartner בשנת 2013 ההוצאה העולמית על IT עמדה על 3.7 טריליון דולר (!!) והתחזית היא שבשנת 2017 ההוצאה העולמית תעמוד על 4.5 טריליון דולר!
כיצד ניתן להשתמש ב-IT כדי לייצר יתרון תחרותי?
בתהליך כתיבת התכנית העסקית אנו שואפים להגדיר באופן ברור את היתרון התחרותי שיש למיזם/עסק בסביבה העסקית בו הוא פועל או עתיד לפעול – בשלב זה ראוי לבחון כיצד טכנולוגיות המידע יכולות לעזור לנו להעצים יתרון תחרותי זה. טכנולוגיות המידע נמצאות בארגון העסקי בכל הדרגים הניהוליים ומשולבות ברמות שונות בכל התהליכים עד להפקתו של המוצר הסופי (רכישת חומרי גלם, ייצור, אחסון, שיווק, הפצה, וכו'), אך האפקט הגדול ביותר שיש ל-IT הוא בדרגים הניהוליים הגבוהים, שם הוא מסייע ותומך בקבלת החלטות אסטרטגיות שונות (כולל מתן תחזיות), והדוגמאות לכך הן רבות:
1) המצאת יישומים ושירותים חדשים – IT מאפשר לפתח יישומים ושירותים שמעניקים יתרון תחרותי אסטרטגי. לדוגמא: בעזרת IT חברת המשלוחים FedEx הייתה הראשונה בענף להכניס אפשרות לאיתור חבילות אשר נרשמו אצלה במאגר המידע ובהמשך גם הייתה הראשונה לאפשר ללקוחותיה נגישות למידע זה באמצעות האינטרנט;
2) שינוי תהליכים – מערכות IT תומכות בתהליכים עסקיים שמתורגמים ליתרונות אסטרטגיים. לדוגמא: רשתות מקומיות אשר שואפות להפוך לרשתות ארציות נעזרות במערכות IT (כמו תוכנות ERPלמשל) בכדי לשמור על אחידות התהליכים עסקיים בכל סניף וסניף. מערכות אלו גם מאפשרות שמירה על קשר רציף עם כל הסניפים, קבלת נתונים ודוחות בזמן אמת ובקרה עליהם;
3) הורדת עלויות – לדוגמא: מחקר של IBM גילה שעיבוד ממוצע של כרטיס טיסה עולה 8$ בעוד שכרטיס טיסה וירטואלי (e-ticket) עולה רק 1$. כלומר, השימוש בפלפטורמת המידע של האינטרנט ביחד עם טכנולוגיות מידע רלוונטיות איפשרו חסכון פוטנציאלי של כמעט 90%;
4) חיבור מהיר ונוח לשותפים עסקיים, ספקים ולקוחות – IT מייצרת לעסקים פלטפורמה נוחה לשיתוף מידע עסקי רלוונטי התורם לשיתוף הפעולה, ומסייעת לארגון העסקי לתקשר באופן רציף עם הספקים השונים וייעול תהליכים מולם. כמו כן, מערכות IT ייעודיות מאפשרות לעסק לתקשר באופן מהיר עם הלקוחות ולקבל מהם מושג על העדפותיהם;
5) מודיעין תחרותי – IT מספק לארגון העסקי את היכולת לאסוף מודיעין תחרותי ולנתחו לפי צרכיו. מידע זה יכול להיות קשור למוצרים ולפירמות מתחרות הקיימות בשוק, סקירת שווקים חדשים וזיהוי טרנדים ומגמות.
לסיכום, בעולם העסקי של ימינו אין כמעט עסק אשר לא משתמש בדרך זו או אחרת ב-IT – גם עסקים קטנים ומסורתיים למדו במהרה "לנצל" את יתרונות ה-IT לטובתם. טכנולוגיות המידע מעורבות בכל תהליך עסקי שניתן להעלות על הדעת ומהוות כלי תומך גם ברמה האסטרטגית. בעת כתיבת תכנית עסקית חשוב לבחון כיצד מערכות מידע יכולות לסייע לי לייעל ולקצר תהליכים תפעוליים באופן שוטף מחד וכיצד הן יכולות לסייע לי בהשגת יתרון תחרותי על פני המתחרים שלי מאידך, ולתקצב אותם בהתאם.
0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *