רישום פטנט

חשוב מאוד לשמור על גמישות מחשבתית, לא לאבד את הראייה הביקורתית ואת יכולת השיפוט.

מה צריך לדעת על רישום פטנט

רישום פטנט מעניק לבעליו זכות בלעדית לעשות שימוש בהמצאה. הזכות ניתנת על ידי המדינה לזמן קצוב שעומד בדרך כלל על 20 שנה. הזכות מאפשרת לבעל ההמצאה למנוע מאחרים להשתמש בה בלי רשותו או שלא כדין.
על מנת לקבל את האישור ולבצע רישום יש לפנות לרשות המטפלת בכך בכל מדינה. בתוך הבקשה מפורטת ההמצאה ועליה לכלול לפחות תביעה אחת המגדירה את היקף הבלעדיות הנתבעת על ידי המבקש. הקריטריונים עבור רישום הם להמצאה חדשה, מועילה, ניתנת לשימוש תעשייתי ובעלת מאפיינים של התקדמות המצאתית. ההגנה המשפטית לאחר הרישום היא במסגרת דיני הקניין הרוחני.

היכן מבצעים את הרישום?

 ממציא שרוצה לבצע רישום בישראל צריך לפנות אל רשם הפטנטים במשרד המשפטים. תהליך הרישום כולל שלושה צעדים: עריכת סקר, מילוי טופס בקשה ולאחר מכן קבלה ואישור.
אם הממציא או החברה מעוניינים לרשום פטנט במדינה נוספת, עליהם להגיש בקשה רלוונטית או להשתמש באמנה הבינלאומית PCT תוך שנה לכל היותר מתאריך הבכורה – תאריך ההגשה המקורי של הבקשה.
אפשרות נוספת היא של רישום פטנט פרוביזורי בארצות הברית. היתרון הוא שהגשת הבקשה אינה מחייבת שכירת שירותי עורך דין וניתן לפנות ישירות למשרד האמריקאי המטפל בנושא, אך במסגרת האישור מוקצבת לממציא או לחברה תקופה של שנה במהלכה יש להשלים את הניסוי ולהגיש בקשה מפורטת.

לפני או אחרי כתיבת תוכנית עסקית? הגנה מחיקויים והעתקות באמצעות רישום פטנט

בעת כתיבת תכנית עסקית, יש להתייחס לסוגיה הנוגעת להגנת המוצר מפני חיקויים והעתקות – כלומר: האם למוצר תינתן הגנה ע"י רישום פטנט? סוגיה זו חשובה שכן היא משפיעה על גיבוש האסטרטגיה העסקית והשיווקית שלנו.
מהו פטנט?
פטנט הוא זכות שימוש בלעדית הניתנת על בסיס גיאוגרפי (פר מדינה) לבעל המצאה לשימוש בהמצאתו לזמן קצוב (פרק הזמן משתנה ממדינה למדינה). כדי לרשום פטנט על המצאה יש להגיש בקשת פטנט לרשות המטפלת בכך באותה מדינה.
במסגרת הגשת בקשת הפטנט יש לפרט את ההמצאה עליה מבוקש הפטנט ולכלול "תביעות" המגדירות במדויק את היקף הבלעדיות הנתבעת על ידי המבקש. כדי לזכות במעמד של "פטנט" צריכה ההמצאה המוגדרת להיות חדשה, מועילה, ניתנת לשימוש תעשייתי ובעלת התקדמות המצאתית – כל אלה יקנו למוצר הגנה במסגרת דיני הקניין הרוחני.
רבים הם היזמים המאמינים בתחילת הדרך שרישום הפטנט על המוצר/הטכנולוגיה שפיתחו – יגן עליהם במידת הצורך מפני יצרנים מקומיים במדינת היעד (בו נרשם הפטנט) ובכלל. בפועל, ישנם מקרים של העתקה/חיקוי בהם הפטנט הרשום אינו מהווה "חומת מגן". במקרים אחרים מספיק בשינוי תכונה או שתיים ואז ניתן להתגבר על הרישום המקורי. בנוסף, רישום פטנט, מצריך לעיתים בהליך ארוך, מייגע ויקר.
יש לציין שקיימת אופציה לרשום בארה"ב פטנט פרוביזורי (Provisional), בהליך זול יותר אשר אינו מצריך שכירת שירותי עו"ד. במסגרת הגשת הפטנט הפרוביזורי מוקצבת לממציא תקופה של שנה במהלכה עליו להשלים את הניסוי בהמצאה ולהגיש בקשה מפורטת לרישום פטנט, במידה והדבר לא נעשה פוקע תוקף המסמך והוא הופך לחסר ערך.

אז רשמנו פטנט…. מה עוד כדאי לעשות?

ראשית, פיתוח – להשקיע בתהליכי מחקר ופיתוח למוצר / לטכנולוגיה. כך תמיד נשמור על היתרון התחרותי מול הגורמים שעלולים לחקות אותנו ולא נשאיר להם מראש שום סיכוי לתחרות-time to market.
שנית – לא למהר להעביר את תהליכי הייצור והפיתוח שלנו למקומות בהם כוח העבודה עולה פחות, כמו בסין למשל. העברה של כל התהליכים למיקום אחד יוצרת חשיפה גבוהה לסיכוני העתקה (במיוחד בסין) ולכן חשוב לשמור על תמהיל גאוגרפי מסויים בכל הנוגע לתהליכי הפיתוח והייצור.
נקודה שלישית – בזמן בניית תוכנית עסקית רצוי לגבש אסטרטגיה עסקית המכוונת לטובת חבירה לגוף חזק (שותף אסטרטגי) בכדי לייצר אחיזה טובה בשוק היעד. גוף חזק יכול להיות מוגדר כמפיץ גדול או רשת קמעונאית בפריסה רחבה – אסטרטגיה אשר עשויה להבטיח שגם במקרה של חיקוי, המוצר שלנו יהנה מפלטפורמה רחבה אשר תקנה יתרון יחסי מתמשך מול כל חיקוי או העתקה.
0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *