ההבדל בין הוצאה להשקעה במהלך בניית תוכנית העסקית

חשוב מאוד לשמור על גמישות מחשבתית, לא לאבד את הראייה הביקורתית ואת יכולת השיפוט.

ההבדל בין הוצאה להשקעה במהלך בניית תוכנית העסקית

כבר בשלב כתיבת תכנית עסקית יש לבצע אבחנה ברורה בין הוצאות להשקעות. במבט ראשון נראה כאילו מדובר במילים נרדפות – הרי גם הוצאה וגם השקעה מתבטאות במזומנים הנגרעים מחשבון הבנק שלנו (ואת זה אנחנו מבינים ממש טוב.. 🙂
החשבונאות מגדירה כהוצאה כל פעולה שתורמת ליצירת הכנסה באופן שוטף (הוצאות שכ"ד, שכר עבודה, חשמל, מים וכו'), בעוד השקעה היא פעולה שעתידה לשמש את הפירמה להפקת הכנסות מעבר לשנת פעילות אחת (רכישת מכונת ייצור / מבנה וכו').
לדוגמא, רשת לשיווק מזון רוכשת מקררי גלידה אשר אמורים לשרת את הפירמה למשך מספר שנים, נניח 10. המקררים נרשמים כהשקעה ועלותם נרשמת במאזן הפירמה כנכס. אז איך בעצם אני מזדכה על התשלום הזה מול שלטונות המס..? אורך החיים של מקררי הגלידה נקבע בתקנות מס הכנסה (10 שנים), ובהנחה שבסוף התקופה ערכם יהיה אפס, מדי שנה יופחתו מערכם 10%. כלומר, מקררי הגלידה יירשמו במאזן כנכס (השקעה) ובכל שנה יופרשו מערכן 10% כהוצאת פחת (בדו"ח רווח והפסד)
עלות הפעלת המקררים; חשמל, תחזוקה שוטפת וכד' תירשם כהוצאה שוטפת.
בתאוריה קל להסביר את ההבדל בין הוצאה להשקעה, אבל במציאות ישנם מצבים מורכבים יותר בהם קשה להבדיל בין הוצאה להשקעה – איך נכון להתייחס להוצאות מחקר ופיתוח המפורטות בתוכנית העסקית שלכם? כהוצאה שוטפת או כהשקעה? או איך נכון להתייחס לתהליך מיתוג בו אנו מחליטים בין השאר על הלוגו של החברה לשנים הבאות..? רשויות המס טיפלו במקרים מסובכים רבים ולמרות שברוב המקרים התקבלה הכרעה ברורה, עדיין ישנם מקרים בהם אין הלכה קבועה וברורה ומקרים אחרים שהם עניין של פרשנות.
לפיכך, ביצוע חלוקה ברורה (ונכונה) בין סעיפי הוצאה לסעיפי ההשקעה הינה קריטית בעת בניית תוכנית עסקית – שכן טעות "נגררת" עלולה לשבש את תחזית דו"חות הרווח והפסד, תזרים המזומנים הצפוי ובחינת החזר השקעה.
בהצלחה!
0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *