חשיבות השימוש בשפה מפתה בכתיבת תכנית עסקית

חשוב מאוד לשמור על גמישות מחשבתית, לא לאבד את הראייה הביקורתית ואת יכולת השיפוט.

חשיבות השימוש בשפה מפתה בכתיבת תכנית עסקית

אם עדיין לא הבנתם, אז למי שיש פֵטיש לחיות לא יגיע אל סיפוקו בניוזלטר הזה. אבל לפני שכולכם נוטשים, אולי בכל זאת תוכלו ללמוד פה משהו.

יש לכם רעיון מדהים. חשבתם על הכל. חקרתם את השוק, יש לכם יתרונות יחסיים שיפילו את כל המתחרים. בניתם אסטרטגיה מרשימה. יש לכם את האפשרות להגיע לכל הלקוחות הפוטנציאלים במינימום עלות. מבחינה טכנולוגית יש לכם נוסחא מנצחת ותוכנית עסקית מדוקדקת שבניתם מראה ללא צל של ספק שהחברה שלכם היא ה –  Google הבאה. התקלחתם, התגלחתם, הצטחצחתם, לבשתם את היפה שבחליפותיכם והלכתם לפגישה המיוחלת עם המשקיע. הרי, זה לא הגיוני שהמשקיע לא יהיה מעוניין להשקיע במיזם שלכם…

המשקיע הוא אדם עסוק ועם סבלנות מוגבלת. הוא בעל המאה, הוא בעל הדעה. מבחינתו, או לפחות ככה הוא מרגיש ומשדר לכם, אתם צריכים אותו יותר ממה שהוא צריך אתכם. לפיכך, אם לא תעניינו אותו, אם לא תציגו לו תכנית עסקית סקסית ומפתה, הוא פשוט ישתעמם ולא ישקיע.

10 טיפים איך לעזור למשקיע להחליט להשקיע:

  • התאימו את כותרות הפרקים לתוכנם- ציפיתם לקבל פה משהו אחר? צודקים. המילים בכותרת מעוררות דימויים וציפיות אצל הקורא. תיאור משובש, לוקה בחסר או לא רלוונטי בכותרת יוצר דיסוננס קוגניטיבי למשקיע, שעלול להרחיק אותו ולהשפיע עליו לרעה בעת קבלת ההחלטות.
  • טיזינג- אם הגעתם עד לפה, אז אין ספק שהכותרת עשתה את שלה. עניינו את המשקיע באמצעות כתיבה סקסית ולפעמים אף פרובוקטיבית.
  • תקציר מנהלים- בתחילת התכנית העסקית תמצתו את המהות של המיזם. יש לרשום את תקציר המנהלים בשפה פשוטה ומזמינה. תקציר המנהלים מהווה את ההיכרות הראשונית של המשקיע עם המיזם. מחקרים פסיכולוגים מראים שקשה מאוד לתקן רושם ראשוני שלילי, תקציר מנהלים 'סקסי' ימנע מהמשקיע לקבל רושם ראשוני שלילי על המיזם.
  • סוף מעשה במחשבה תחילה- תדעו קודם כל מה אתם רוצים לרשום, מהי המטרה שלכם ורק לאחר מכן העלו זאת על הכתב.
  • כתיבה נקייה וברורה- תכנית עסקית צריכה להיות עניינית, ברורה ומכוונת מטרה. היזהרו לא להיסחף למשפטים ארוכים ומסורבלים יתר על המידה.
  • הוספת צבע ועניין באמצעות תיאורים- מילות תואר יוצרות צבע וחיות. ניתן ליצור עניין בטקסט משעמם בעזרת הוספת תיאורים. אולם, יש להיזהר ולהשתמש בתיאורים במידה. כתיבת תכנית עסקית יושבת איפשהו על התפר בין כתיבה יבשה ואינפורמטיבית לבין כתיבה ספרותית. יש להכניס בתכנית העסקית מספיק תיאורים על מנת 'להרטיב' במקצת את הטקסט היבש, אולם לא יותר מידי, אנחנו לא כותבים ספר פנטזיה.
  • הימנעות משימוש יתר במונחים מקצועיים- אל תניחו ידע מוקדם של המשקיע עם מושגים מקצועיים. ניתן להגדיר תוך כדי כתיבה מונחים מקצועיים, אבל יש לוודא שכל הדיוט (לא מומחה) יוכל להבין את התכנית.
  • שימוש במונחים יפים יותר למושגים- שימוש בשפה יפה ועשירה משרה נופח רציני יותר משפת רחוב. אנחנו רוצים להראות רציניים ומשכילים בפני מי שהולך להשקיע את כספו בנו.

אם נרשום בתכנית עסקית:

"מה שאנחנו רוצים זה כמה שיותר לקוחות"

או

"אנו חפצים בפלח שוק גדול ככל האפשר"

מבחינת המשמעות שני המשפטים הללו שקולים, אולם הרושם שהם יוצרים אצל הקורא שונה מאד.

  • למד את המשקיע- תוכנית עסקית, גם האיכותית ביותר, לא תעזור לכם אם המשקיע לא יודע את השפה בה היא כתובה. דעו באיזו שפה המשקיע שולט, את הרמה שלו בשפה, את הגיל שלו ואת האופי שלו. סגנון כתיבה שיפתה משקיע צבר ציניקן, בן 35 לא בהכרח יתאים למשקיע בן 70, חמור סבר שעלה לפני 5 שנים מצרפת.
  • לכו למי שמומחה בכתיבת תכניות עסקיות.

 

 

קרא עוד על:

 

 

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *