טיפים עסקיים לשנה טובה יותר

חשוב מאוד לשמור על גמישות מחשבתית, לא לאבד את הראייה הביקורתית ואת יכולת השיפוט.

טיפים עסקיים לשנה טובה יותר

לפי נתוני BDI נסגרים בישראל כ – 40 אלף עסקים מידי שנה. נתון נוסף מצביע על כך ששיעורי ההישרדות של עסקים קטנים ובינוניים בחמשת השנים הראשונות לפעילותם נאמד בכ – 30% בלבד. ניוזלטר GoNoGo מציג טיפים לשנה טובה יותר

 

החדשות לגבי המיתון ההולך ומתקרב וכן העובדה כי בישראל נסגרים כ – 40,000 עסקים מידי שנה, מחדדים את הצורך בניהול עסקי מבוקר על מנת לשרוד ולהצליח. בפרוס השנה החדשה ובמטרה לשנות אפילו במעט את הסטטיסטיקה, להלן מספר טיפים לניהול נכון של העסק.

בראשית הדברים עלינו להבחין בין כלים לניהול שוטף ונכון של העסק ובין הצורך לפעול להגשמת האסטרטגיה העסקית של החברה.

כלים לניהול שוטף נכון יותר של העסק כוללים:

  • בניית תקציב עבודה מסודר – תקציב עבודה מסודר צריך להכיל הגדרת יעדי מכירות לכל אחד מחודשי השנה על סמך נתוני עבר או על בסיס אסטרטגיית הפעולה בה מתכוונת החברה לפעול בשנה זו (מס' מפיצים קיימים, חדירה לשווקים חדשים וכדומה) ומנגד פירוט מלא של כלל ההוצאות בהן נושאת החברה. הוצאות אלו כוללות עלויות שכר, הוצאות תפעול שוטף של העסק (שכ"ד, מיסים וכדומה), הוצאות על קניית חומרי גלם וכן הוצאות על שיווק ופרסום החברה באמצעי המדיה השונים. בניית תקציב עבודה מסודר יאפשר לבעלי החברה "לעשות סדר" ולהכיר טוב יותר את העסק וכן להגדיר באופן מדויק יותר היכן הם רוצים להיות בשנה הבאה.
  • ניהול תזרים מזומנים – ניהול תזרים מזומנים שוטף מאפשר לדעת מה מצבו של העסק בכל רגע נתון בעתיד. תפקידו של תזרים המזומנים לתרגם את כל התקבולים העתידיים וכן את התשלומים העתידיים בהן נושאת החברה ולהגיע ליתרה המשוערת בה ימצא העסק בעתיד. במידה והעסק נקלע למצוקה תזרימית, יסייע לו התזרים לדעת מתי הוא צפוי לחזור ליתרה חיובית. באם לעסק לא צפויים תקבולים אשר יכסו יתרה זו בטווח הקצר, עליו לפעול להסדרת הנושא בין אם ע"י לקיחת הלוואה או בין אם ע"י צמצום הוצאות.
  • תמחור נכון – להקפדה על מחירו של מוצר או שירות מסוים השפעה ישירה על רווחי החברה. עם זאת, התמחור עצמו מושפע ממספר רב של גורמים חלקם קשורים לעלויות היצור או ההפעלה שבהן נושאת החברה, לחזון שלה ולדרך בה היא רוצה למצב עצמה וחלקם קשורים לסביבה העסקית בה פועלת החברה, בהם אופי התחרות בשוק והמחירים הנגבים בו, הביקוש הקיים ואורך החיים הצפוי של המוצר/ השירות.
  • בניית מנגנון תגמול יעיל למחלקת המכירות של העסק – אנשי המכירות של החברה הם אלו האמונים על יצירת חלק נכבד מהכנסות החברה. במרבית המקרים שכרם של אנשי המכירות מורכב ממשכורת בסיס + עמלות ותגמולים. הבונוסים, מתבססים על קביעת יעדים אשר נותנים ביטוי כמותי להיקף המכירות החודשי לו נדרש איש המכירות בהתחשב בסוג הלקוחות ובסוג המוצרים או השירותים עליהם הוא ממונה וכן על בסיס ממוצע מכירות היסטורי של אותו איש מכירות או על בסיס הניסיון הנצבר ע"י החברה.
  • בחינת המבנה הארגוני והגדרת תפקידים – ישנן חברות רבות בהן אין לעובדים הגדרת תפקיד ברורה. במקרה כזה עלול להיווצר מצב בו נושאים מסוימים "נופלים בין הכיסאות" ואינם מקבלים מענה. שרטוט המבנה הארגוני וכן הגדרה ברורה של תחומי הסמכות והאחריות של כל עובד בארגון יאפשרו מצד אחד, לעובד לדעת טוב יותר מה מצופה ממנו לעשות ולמה עליו לשאוף. מצד שני, מנהלי החברה יוכלו להיות בטוחים כי כל האספקטים החשובים להם מטופלים וזוכים להתייחסות.

בנוסף, וכחלק בלתי נפרד בדרך להגשמת האסטרטגיה העסקית של החברה יש לקחת בחשבון את הנושאים להלן:

  • הלקוח תמיד במרכז – עסק אינו יכול להתקיים ללא לקוחות, לפיכך, עסק הרוצה להבטיח את קיומו, צריך, ראשית כל לדאוג כי שירות הלקוחות יהיה בליבת האסטרטגיה העסקית שלו. ההקשבה ללקוח ומתן מענה לצרכיו ולרצונותיו הינן המפתח להמשך קיומו של העסק לצד המוצר או השירות המוצעים על ידו.
  • אחריות – קיום מנגנוני ביקורת וגישה אחראית ושקולה כמו גם היכולת לעמוד מאחורי ההתחייבויות שנתנם ביחס למוצר או לשירות שלכם הינם תנאי בסיס להצלחתו של העסק.
  • "חדשנות או למות" – ניתן לחלק את החדשנות בחברה עסקית לשני חלקים: האחד, פירושו שמירה על רמת חדשנות כבסיס להישרדות בענף לאור תחלופת מוצרים גבוהה וצרכים חדשים הנוצרים. במקרה זה החדשנות הינה המפתח לשמירת היתרון היחסי של החברה. מנגד, חדשנות של עסק יכולה לבוא לידי ביטוי ברענון המותג (שינוי לוגו או עיצובו מחדש), במסרים השיווקים שלו ובעשיית דברים בשונה מהמתחרים. כאן מטרת החדשנות היא במשיכת קהלים חדשים למוצר או לשירות שלכם.

 

קראו עוד על:

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *