כיפת הברזל העסקית שלך

חשוב מאוד לשמור על גמישות מחשבתית, לא לאבד את הראייה הביקורתית ואת יכולת השיפוט.

תחזית תזרים מזומנים על סמך תוכנית עסקית

ימים לא פשוטים עוברים על כולנו, לתחושת המועקה מתלווה אצל רבים מלקוחותינו פגיעה בפעילות העסקית אשר עלולה להשליך על איתנותו הפיננסיות של העסק לטווח הקצר ולטווח הארוך.
חשיבות ניהול תזרים המזומנים גדלה משמעותית דווקא בתקופות בהן לא הכול זורם…
מה המשמעות של ניהול תזרים מזומנים ומה הן ההשלכות היום-יומיות של ניהול זה. תזרים המזומנים הוא למעשה תחזית עתידית לאופן בו יראה חשבון הבנק שלך. התחזית נבנית בין השאר על סמך התוכנית העסקית אשר משמשת כתקציב עבודה חודשי שוטף. תחזית תזרים המוזמנים שלכם אמורה להיות מעודכנת לפחות חודש קדימה, תלוי באופי הפעילות העסקית כמובן.
אז בואו נתחיל….
גישה לחיים בניהול תזרים המזומנים שלכם, תהיו פסימיים, תמיד. בסביבה העסקית בה אנו פועלים בישראל, המאופיינת בין השאר במוסר תשלומים נמוך, רשמו שבוע אחרי התאריך הצפוי שיק שאתם אמורים לקבל בתאריך מסוים…כי פסימי זה אופטימי עם ניסיון.
 אז מה יש בתזרים המזומנים?
בכל הנוגע לתזרים מזומנים (להבדיל מדוח רווח והפסד) אמרו מעתה תקבולים (ולא הכנסות) ותשלומים (ולא הוצאות)
התשלומים בתזרים מחולקים לתשלומים קבועים, ולתשלומים משתנים (בגין הוצאות משתנות) ולכאלה שירדו או יכנסו בוודאות וכאלה שלא. סדר הרישום בתזרים המזומנים – מהכבד אל הקל (ולא, לא התבלבלנו…)
אז הנה הסדר:
תשלומים קבועים – שירדו בוודאות; שכ"ד, ארנונה, עובדים קבועים, רכבים וכד'. גם תשלום מע"מ ירד בוודאות וגם אותו יש להכניס לתזרים, אלא אם כן הוצאות העסק גדולות מהכנסותיו…ושם אתם לא ממש רוצים להיות.
תחילה, מזינים את כל אותם שיקים דחויים שכבר מסרתם, לאחר מכן את כל אותם שיקים שתהיו חייבים לתת כי כבר קבלתם תמורה בגינם או כי התחייבתם להעביר תשלום.
תקבולים קבועים – ריטיינרים קבועים, שיש לכם, אם יש לכם…מלקוחות. הכנסות קבועות משכירות וכד', גם כאן, בתזרים יופיעו קודם אלו שכבר קבלתם (שיקים ביד) וגם אלו שאתם אמורים לקבל בוודאות, כי כבר בצעתם עבודה בגינם.
כאמור, את אלו שאתם אמורים לקבל ב"ודאות" – 31/7/14 רשמו בתזרים ב – 7/8/14, למה? כי מנהלת החשבונות בחופש, בעל הבית מורשה החתימה בחו"ל, הדואר בשביתה ופרצה מלחמה…
ומה עם תקבולים עתידיים, מכירות אשר עדיין לא נכנסו לפתח החנות…
אז בעסקים מסוימים אפשר לבצע הפרשה, על סמך ממוצע הכנסות בתקופות מקבילות; חנויות, מסעדות וכד', כי אם לא תבצעו כזו, תזרים המזומנים שלכם יהיו כולו צבוע בצבע אדום (לא זה שאתם מכירים…) בעסקים אחרים ומטעמי שמרנות, עדיף בעינינו לא לרשום הכנסות עתידיות אלו, ככה תשמרו תמיד על רמת חרדה אופטימלית.
ההתייחסות לתשלומים המשתנים "צמודה" תמיד להכנסות החדשות אותן החלטתם לציין או לא.
כל תשלום או תקבול צריך להרשם בתאריך בו או אמור להופיע בחשבון הבנק, זה ברור.
שוב, הקדימו התשלומים ודחו התקבולים ברישום, ככה תהיו תמיד על ה – safe side .
החלק הקשה בתזרים המזומנים, הוא בנייתו בפעם הראשונה, כמה שעות טובות ואתם אחרי. הניהול השוטף לא אמור לקחת יותר מ – 10 דקות ביום.
בנוסף, ניתן להפיק מתזרים מזומנים אינפורמציה רבה אשר תסייע לכם בניהולו השוטף של העסק; היקפי הכנסות, רווחיות לפי פרויקטים ועוד… תזרים שמנוהל טוב, "שווה" במקרים רבים הרבה יותר מהנהלת החשבונות שלכם אשר מתעדכנת באיחור קל בדרך כלל…
ניהול תזרים מזומנים הינו אחד החלקים החשובים ביותר בניהול עסק, בעיקר בעתות משבר. תזרים מזומנים נגזר מהתוכנית העסקית שלכם ומצפי ההכנסות והוצאות של העסק לטווח הקצר ולטווח הארוך. אז אם אין לכם תוכנית עסקית, יהיה קשה לכם לבנות תזרים יציב.
אנו נתקלים מעת לעת בבעלי עסקים שמתנהלים בשוטף ללא תזרים מזומנים, מעבר לחוסר התכנון הגובל לעתים בחוסר אחריות, ברור לגמרי שניהול תזרים מזומנים היה מוריד את רמת החרדה היומיומית בניהול עסק הנובעת בין השאר מאי הוודאות הלאומית-עסקית-אישית בה אנו נמצאים.
0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *