לנצח את הנוחות שבדחיינות בעזרת תוכנית עסקית מפורטת

אחרי החגים אתחיל דיאטה.
אחרי החגים אחדש את הקשר עם אחותי.
אחרי החגים אלך לרופא שיניים.
אחרי החגים אפתח תכנית חסכון.
אחרי החגים אדבר עם החבר מהמילואים על המיזם שחשבנו עליו.

כולנו מכירים את התופעה הזאת, של לדחות למחר את מה שלא חייבים לעשות היום, ואם אפשר אז גם לדחות למחרתיים את מה שלא חייבים לעשות מחר. התופעה מן הסתם לא מוגבלת רק לעולמות תוכן של דיאטה וקשרים משפחתיים. פרויקטים ומיזמים רבים קופאים למשך חודש לפחות, מחפשי עבודה חווים על בשרם את התרדמת של לפני החגים, ובאופן כללי נראית סטגנציה בתהליכים מתמשכים או בהתחלות חדשות.

למה זה כך?

כי כל הדוגמאות הללו מאלצות אותנו לעשות משהו שאנחנו לא כל כך רוצים לעשות בדרך אל היעד הנכסף: בוודאי שאני רוצה לנהוג באחריות ושתהיה לי עוד תכנית חסכון, אבל אני לא באמת רוצה לאלץ את עצמי לקצת פחות הכנסה פנויה. בוודאי שאני רוצה לדבר עם החבר מהמילואים ולנסות ולהקים את הסטארט אפ שתכננו לפרטי פרטים במהלך השמירות, אבל אני לא באמת רוצה להתחייב לדבר הגדול הזה שיגזול ממני זמן, אנרגיה וכסף, ואולי אני גם לא כל כך רוצה עוד שיחת טלפון של "מה נשמע?" ו"אז מה איתך מאז?".

כל זה ברור וטבעי, אבל אם אתם קוראים את המגזין הזה אז אתם בטח מהאנשים שמפנטזים מידי פעם על איזה מיזם עצמאי משלכם ובטח גם יודעים שהצלחה לא מגיעה בלי להזיע. להזיע, אבל בשכל. וזו בדיוק חזקתה של תוכנית עסקית טובה, שמבחינה בין מי שיש לו רעיון מצוין או מי שמדשדש במקום במימוש הרעיון המצוין שלו, לבין מי שמצליח להוציאו מהכח אל הפועל ולכבוש פסגות.

תכנית עסקית מתוכננת היטב קובעת אבני דרך ברורות לביצוע שלבים מהותיים במיזם או בעסק, ולא מאפשרת את הנוחות שבדחיינות. פירוט ואפיון השלבים תורם לא רק כדי לדעת מה צריך לעשות, אלא גם מתי יש לעשותו. קביעת milestones מהסוג הזה הופכת את התהליך כולו למחייב יותר ואותנו לאקטיביים יותר, ביצועיים יותר והישגיים יותר בהגשמת המטרות שלנו. תכנון כזה יציב יעדים ברורים מבחינת מועד, היקף ואופי המשימה העומדת על הפרק, בנושאים חשובים כמו:

  • גיוס תפקידי מפתח;
  • ביסוס שיתופי פעולה אסטרטגיים;
  • השקת המוצר;
  • חדירה לשווקים חדשים;
  • ביסוס מותג, ועוד.

ניהול פרויקט ללא לוח גאנט כמוהו כניווט ללא מצפן. לוח הגאנט מהווה מפת דרכים וקובע את הזמן הכולל הדרוש למימוש הפרויקט על ידי כך שמפרט את לוחות הזמנים שנקבעו להגעה ליעדים, את מועד תחילת וסיום כל שלב בתהליך, מאפיין את החפיפות בין השלבים ואת יחסי התלות ביניהם. כך למשל, לא הגיוני להתחיל להעסיק בעלי תפקידים בתחום השיווק וההפצה טרם הסתיים תהליך תכנון הייצור, או להתחיל בפעולות SEO טרם יש תוכן לקדם.

גאנט איכותי משמש ממש כמו תכנית עבודה, התורמת גם לאיכות עבודת הצוות והשקיפות במהלך התהליך, כך שכל חוליה יודעת מהן משימותיה ומה תלוי בביצועיה. כמו כן, שימוש נכון בגאנט תורם רבות לאיתור מהיר של בעיות עמידה בלו"ז ועיכובים אפשריים, ובכך מונע עיכובים בתהליך, הפסדים כספיים וקשיים במימוש הפרויקט. מובן שככל שהפרויקט מורכב ומסועף יותר, כולל שלבים ותתי שלבים רבים יותר, מערב גורמים רבים יותר, כך גדלה חשיבותו של לוח גאנט מפורט בעל אבני דרך ברורות שנקבעו מראש.

אין ספק כי השקעת מאמצים לעמידה ביעדים איננה דבר פשוט או נעים בהכרח, ובנוסף מאלצת אותנו לצאת מאזור הנוחות שלנו, לקום מהספה הנעימה שיושבים עליה מערב ראש השנה ועד לשמחת תורה ולהתחיל להזיע. כמובן שיש גם אופציה אחרת, קלה הרבה יותר – שנישאר כולנו עם קשרים משפחתיים רופפים, שמנמנים ועם שיניים צהובות, בלי בטחון פיננסי ואפילו לא אופק לפריצה עתידית.