מדען ראשי: מסלולי סיוע ליזמים וחברות

חשוב מאוד לשמור על גמישות מחשבתית, לא לאבד את הראייה הביקורתית ואת יכולת השיפוט.

מדען ראשי: מסלולי סיוע ליזמים וחברות

מדען ראשי: מסלולי סיוע ליזמים וחברות  

אחת הבעיות המרכזיות בה נתקלים יזמים וחברות הינה הקושי בהשגת מימון ראשוני.

מרבית היזמים והחברות מתחום הטכנולוגיה פונים לאנג'לים ו/ או לקרנות הון סיכון ואולם גם המדען הראשי במשרד התמ"ת מעמיד לרשות אלו מספר מסלולים המעניקים תמיכה כספית.

ניוזלטר GoNoGo יתמקד הפעם בהצגת המסלולים השונים, קריטריונים נדרשים, היקף התמיכה והקשר לתוכנית העסקית טובה ומקצועית – מאמר ראשון בסדרה

הסיוע שמעמיד המדען הראשי נפרס על פני מספר מסלולים בהם:

  1. חממות טכנולוגיות
  2. תנופה – תוכנית סיוע ליזמים ולחברות
  3. שת"פ בין התעשייה לאקדמיה לפיתוח תשתיות טכנולוגיה
  4. שת"פ בינלאומי במו"פ תעשייתי הכולל בין היתר קרנות דו לאומיות, תוכניות מסגרת מטעם האיחוד האירופי וכן הסכמי תמיכה מקבילה (MOU).

היתרונות העיקריים שבקבלת תמיכה מהמדען, נעוצים בנגישות ובאפשרויות הרבות אותן היא מגלמת (בהתאם למסלול) פרט להיבט הכספי. יחד עם זאת, יזמים וחברות רבות אינם מודעים למסלולים הרבים ולדרישות שיש לעמוד בהן.

מהן חממות טכנולוגיות ?

חממות טכנולוגיות הינן גוף עסקי המסייע ליזמים בעלי רעיון טכנולוגי ראשוני (בדר"כ בשלב ה – Seed) להקים עסק לצורך מסחורו. במקור הוקמו החממות בתחילת שנות ה – 90 במטרה לסייע בקליטת מדענים ואנשי טכנולוגיה שעלו מבריה"מ באותן השנים. מטרה נוספת של החממות היתה לפתור את כשל השוק המובנה הקיים בתעשיית ההיי טק, המונע ממשקיעים מלהשקיע בחברות Seed כאשר הרעיון הטכנולוגי של היזמים או החברה קיים רק "על הנייר" ומידת הסיכון בו רבה ביותר. סיבה נוספת להקמת החממות הינה הרצון לסייע בפיתוח הפריפריות. כיום ישנן כ – 26 חממות מרביתן נמצאות בהליכי הפרטה.

 

תחומי עניין ותהליך הבחירה בפרויקטים

יזמים וחברות שברשותם תוכנית מו"פ חדשנית בעלת פוטנציאל גבוה ליצוא רשאים לפנות לחממות ולהציג בפניהן את הפרויקט שלהם. כיום, מרבית הפרויקטים עוסקים בתחום מדעי החיים, בעיקר מכשור רפואי וביו פארמה.

תהליך סינון הפרויקטים מתחלק לכ – 4 שלבים ונמשך בין 2-4 חודשים. בפגישה הראשונה מוצג הרעיון, במידה והרעיון יצר רושם ראשוני חיובי מקבלים היזם/החברה טופסי הגשה בהם הם מתבקשים להגיש הצעה ראשונית מסודרת. בשלב השני מתקיימת פגישה נוספת, בפגישה זו משתתפים גם מנהל החממה ומנהל הסיוע לפרויקטים, במהלכה עולים לדיון, בין היתר, הנושאים הבאים: תיאור המוצר, המודל העסקי, קניין רוחני ותהליך הפיתוח. במקביל, נדרשים המציגים להכין מצגת. בשלב השלישי נערכת פגישה עם מספר חברי חממה המתמחים בדיספלינות שונות ומביעים את דעתם על הפרויקט. במידה והיזם/החברה צלחו גם את הפגישה הזו מוצמד להם בודק מקצועי המקיים עימם מספר מפגשים במהלכם הוא מגבש את דעתו לגבי סיכויי ההצלחה של הפרויקט. בסיום שלב זה, מוצג הפרויקט בפני ועדת היגוי של המדען הראשי והוא זה שמאשר או דוחה את הפרויקט.

שהות בחממה, תקציב, חלוקת מניות ותמלוגים

כל פרויקט טכנולוגי, שאינו מתחום הביוטכנולוגיה, שוהה בחממה כשנתיים ותקציבו נאמד בין 350-650 אלף דולר או עד 85% מהתקציב המאושר.

במידה ומדובר בפרויקט מתחום הביוטכנולוגיה תיתכן שהות של שלוש שנים, כאשר התקציב יכול להגיע עד לכ – 1.8 מיליון דולר.

באשר למניות, בדר"כ היזמים בחממות מחזיקים בין 25% ל – 65% ממניות החברה. בנוסף, יש להפריש כ – 3%-3.5% מסך כל המכירות ועד לגובה המענק שהתקבל.

קרן תנופה

אופציה נוספת הינה פניה לקרן תנופה. לקרן חמישה מסלולי סיוע שונים: האחד מיועד ליזמים ולחברות בתחילת הדרך במסגרתו משתתפת הקרן בהוצאות על הסעיפים הבאים: חומרים, עריכת פטנט, בניית אב טיפוס לצורך המחשה או היתכנות, הכנת תוכנית עסקית, יעוץ מקצועי מאמצים לגיוס הון ראשוני והצגה בתערוכות. מנגד, אין אפשרות להשתמש בתמיכה לכיסוי הוצאות שכר ושאר תקורות. גובה המענק הינו  85% עד לתקרה של 200 אלף ₪.

שני מסלולים נוספים מיועדים לעסקים קטנים ובינוניים (עד 100 עובדים): האחד, תנופה לשדרוג תעשיה מסורתית המיועד לחברות ללא ניסיון במו"פ המעוניינות להטמיע פעילות זו וכך לחזק את כושר התחרות שלהן. השני, תנופה ירוקה – מתן סיוע למפתחי טכנולוגיה ו/ או מוצרים המיועדים לשמירה על איכות הסביבה (יצור נקי, מחזור פסולת, טיהור אוויר ומים וכו').

גובה התמיכה בשני המסלולים עומד על כ – 66% מהתקציב המאושר ועד לתקרה של 250 אלף ₪.

בנוסף ישנו מסלול המיועד הן ליזמים וחברות בראשית הדרך והן לעסקים פעילים: תנופה לשיתוף פעולה עם תאגידים רב לאומיים – מסלול הפועל מכוח ההסכמים לשת"פ במו"פ תעשייתי בין המדען הראשי למספר תאגידים רב לאומיים המעוניינים להעמיק את הפעילות המחקרית שלהן בישראל יחד עם חברת סטארט אפ ישראלית ע"י פיתוח מוצר משותף או ביצוע התאמה לתשתית הטכנולוגית של התאגיד.

היקף התמיכה מגיע עד ל – 50% מהתקציב המאושר לפרוייקט ואינו עולה על שווי השקעות התאגיד כאשר אילו יכולות להינתן בכסף או בשווה כסף. הפניה מתבצעת בשני שלבים, תחילה לתאגיד (מתוך הרשימה המפורסמת) ולאחר מכן לקרן.

כמו כן, ישנו מסלול מיוחד למעצבים תעשייתיים המעוניינים להביא רעיון לעיצוב חדשני בר הגנה למימוש  תעשייתי. בדומה למסלול ליזמים גם כאן הסיוע יכול לשמש לפעילות ספציפיות ומוגדרות. היקף התמיכה במסלול זה הינו עד 85% מהתקציב המאושר עד לתקרה של 100 אלף ₪.

 

חשיבותה של התוכנית העסקית

פרט לכך, שתוכנית עסקית מוכרת לצורך קבלת סיוע, התוכנית העסקית נועדה לשרת הן את היזמים/ החברות עצמן וכן לעזור להן בעת פנייתם לגופי הסיוע השונים. התוכנית עסקית מטרתה לסייע ליזם/ לחברה להבין טוב יותר את המיזם שלו ולתת מענה לסיטואציות שונות שיתכן ויאלץ להסבירן, כמו כן היא בוחנת את הסביבה העסקית בה יפעל הפרויקט, מגבשת אסטרטגיה עסקית ובוחנת את ההיתכנות הכלכלית והרווחים הצפויים.

 

קראו עוד על:

 

 

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *