על רישום פטנט, תכנית עסקית ומה שבינהם

על כותב התכנית העסקית לבחון כיצד החדשנות מגדילה את ערכו הנתפס של המוצר

מה הקשר בין רישום פטנט לכתיבת תכנית עסקית

שיתוף הפעולה בין חברת GONOGO לעורכי הדין המתמחים בתחום הקניין הרוחני בארץ ובעולם נמשך כבר למעלה מ – 15 שנה, במסגרתו, נהנים שני הצדדים  מהפריה הדדית לטובת לקוחותינו המשותפים.
השאלה הנשאלת רבות על ידי לקוחותינו היא כמה פטנט באמת מסייע לגייס הון ממשקיעים?
התשובה על כך מורכבת, היא תלויה במספר גורמים ומשתנה בהתאם לנסיבות.
באופן כללי, רישום פטנט אכן מספק ערך, בין השאר שיווקי ומוסיף אלמנט רציני לתוכנית העסקית שלכם; עצם העובדה שהשקעתם, זמן, כסף ושבנוסף על כל אלה לא מצאתם מוצר דומה לזה שלכם, מעידה על כך, בצדק או שלא בצדק…שיש לכם משהו מעניין ביד.
בנוסף ומעבר לחשיבות השיווקית, פטנט מספק הגנה, גם אם מוגבלת במקרים מסוימים, בפני מתחרים או מתחרים פוטנציאלים. האם משקיעים יודעים להבחין בין סוגי הרישומים השונים; מקומי/עולמי, PROVISIONAL וכד'? התשובה היא לא תמיד… עדיין, גם אם הרישום ראשוני, עצם קיומו מחזק את המוצר ומספק לכם בעלות קניינית עליו שבדרך כלל עושה טוב לתחושותיו של המשקיע.
ההרתעה שברישומו של הפטנט חשובה במיוחד בשלב בו אתם מציגים את הרעיון וחוששים שיועתק, הרישום מהווה למעשה חסם מסוים בפני גורמים שונים ומעכב צעדיהם במידה ואלו מתכננים להיכנס לשוק בו אתם פועלים.
אז איך משתלב תהליך רישום הפטנט עם תהליך כתיבת התכנית העסקית:
ראשית, שני התהליכים מתחילים בסקירת הפתרונות הקיימים בשוק. בעוד שבתהליך עריכת פטנט הסקירה מתמקדת בפטנט עצמו והאם הוא כבר קיים, סקירת השוק במסגרת כתיבת תוכנית עסקית מתמקדת בקשת רחבה של מוצרים דומים ו/או זהים אשר עונים על אותו צורך ופונים לאותו קהל יעד. לעורך הפטנטים יהיה חשוב לדעת האם הפטנט קיים והאם הוא אכן פורסם. מנגד, כותב התוכנית יתמקד פחות במאפייניהם הפיזיים של המוצרים הזהים אלא ינסה להבין האם אותם מוצרים עונים על צורך זהה לרעיון שלנו.
בעניין החדשנות, בעוד עורך הפטנט צריך לוודא כי הממציא הנו הראשון שהגיש בקשה לפטנט על ההמצאה, על כותב התוכנית העסקית לבחון כיצד חדשנות זו מגדילה (אם בכלל) את ערכו הנתפס של המוצר בעיניי קהל היעד.
בהקשר של שימושיות,  בעוד עורך הפטנט צריך לפרט את שימושי הרעיון הפטנטבילי בתעשיות השונות, כותב התוכנית העסקית יגדיר את קהל היעד הרלוונטי בכל תעשייה ואת הצורך אותו אמור לספק המוצר שלנו.
אז מה עושים קודם, רושמים פטנט או כותבים תכנית עסקית?
ברור כי כתיבת תוכנית עסקית מעלה סוגיות הנוגעות לשימושי הפטנט וחדשנותו ולהיפך – עריכת פטנט מעלה שאלות עסקיות הנוגעות בצורך אותו הוא ממלא ובקהל היעד אליו הוא פונה.
באופן כללי, רצוי תחילה לקבל החלטה בקשר לקהל היעד, קהל הלקוחות והמדינות בהן נבחר לשווק את המוצר שלנו והכול במסגרת כתיבת תוכנית עסקית וזאת בטרם נגשים לרשום פטנט שבסיסו טריטוריאלי, זאת בשל העלויות הגבוהות ברישום פטנט כזה. יחד עם זאת רישום פטנט, גם אם הוא PROVISIONAL בלבד, מחזק את "הנכסים" שלכם אשר מוצגים במסגרת הכנת תכנית עסקית ומהווה חסם בפני מתחרים, גם אם חסם זה לעתים לא מספיק חזק.
בהקשר של יצירת חסמי כניסה, יש לזכור כי האמצעי המשמעותי ביותר להתמודדות עם מתחרים פוטנציאלים הוא Time to market, כלומר משך הזמן בו אנו חודרים עם המוצר שלנו לשוק, ככל שזה יהיה קצר יותר ויתנהל בצורה אגרסיבית יותר כך ננטרל מתחרים פוטנציאלים.
כדי לייצר חדירה מהירה ואגרסיבית לשוק, תזדקקו להשקעה מאסיבית שתנותב ברובה לתקציבי שיווק ומכירה, השקעה כזו תגויס דרך תכנית עסקית מקצועית שתתווה דרך ברורה, תציג את הנכסים שלכם בצורה אטרקטיבית ביניהם, איך לא, הפטנט שרשמתם על המוצר.. 
בהצלחה
0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *