מה התוכנית העסקית של facebbok?

חשוב מאוד לשמור על גמישות מחשבתית, לא לאבד את הראייה הביקורתית ואת יכולת השיפוט.

מה התוכנית העסקית של facebbok?

מי מאתנו לא מכיר את פייסבוק? קשה להאמין שיש אדם בעולם המערבי שלא שמע את המילה 'פייסבוק' לפחות פעם אחת בחייו. הרשת החברתית האינטרנטית המפורסמת נוסדה ע"י ארבעה חברים בשנת 2004, כאשר "המוח" מאחורי העניין הוא גם אדם ששמו לא אנונימי בכלל- מארק צוקרברג כמובן. מאז ועד היום הרשת הצליחה לגייס כ-900 מיליון משתמשים ואפילו זכתה לסרט הוליוודי אחד מוצלח שיצא לאקרנים וסיפר את קורותיה.
בחודש שעבר (מאי 2012) לקחה פייסבוק צעד ענק מבחינתה ומבחינת מייסדה- מארק צוקרברג. אחרי שנים שבהן התנגד צוקרברג להנפקת פייסבוק לציבור הרחב, פייסבוק ביצעה את המהלך ובהנפקה האינטרנטית הגדולה ביותר בהיסטוריה היא הפכה לחברה ציבורית שמניותיה מוחזקות ע"י הציבור. התחושה שנוצרה בשווקים הייתה של "באזז", כולם דיברו על זה- הרי פייסבוק הפכה להיות חלק בלתי נפרד מחיינו. המניה משכה יותר מתמיד את הציבור הרחב- אנשים פרטיים שהם למעשה המשתמשים היומיומיים של פייסבוק, ועלתה השאלה: האם מניית פייסבוק הולכת להיות הדבר הגדול הבא?
לא כולם היו אופטימיים לגבי המנייה, כלכלנים רבים בעולם טענו שההנפקה הזו מסוכנת לכלכלה מכיוון שהיא מלווה ברצף של "נורות אדומות". ה"נורה האדומה" הראשונה לטענתם, היא ששווי השוק שלפיו פייסבוק הונפקה (שווי של כ-103 מיליארד דולר!) מוגזם באופן קיצוני. כאשר בוחנים את הדוחות האחרונים של החברה ניתן לראות שהכנסות החברה מפרסום (מקור ההכנסות העיקרי שלה) עמדו על כ-3 מיליארד דולר בשנה החולפת. כלומר- שווי השוק של החברה הוא פי 33 מהכנסותיה כיום. רק לצורך השוואה, "גוגל" ענקית החיפוש האינטרנטי הונפקה ב-2004 לפי שווי שוק של פי 5.5 מהכנסותיה באותה התקופה. על מנת להצדיק את שווי ההנפקה של פייסבוק ואת ערך המניה, כלכלנים הגיעו למסקנה שפייסבוק תצטרך להציג צמיחה שנתית גבוהה מאוד של כ-42% בהכנסותיה מדי שנה. לטענתם, פייסבוק כבר נמצאת קרוב לשיאה (גם מבחינת פופולריות וגם מבחינה כלכלית) וכרגע לא נראה באופק איזשהו אפיק הכנסה משמעותי נוסף שיביא לצמיחה הגבוהה בהכנסות. לכן, אולי בטווח הקצר המניה יכולה לעלות ולגרום לבועה של אופטימיזם (בפועל, זה לא קורה כרגע- מחיר המניה ירד בכ-30% מאז ההנפקה), אבל בסופו של דבר התוצאה הבלתי נמנעת היא שבטווח הארוך המניה תרד למחיר ריאלי שישקף את שווי השוק "האמיתי" של החברה. אם זה אכן יקרה המשקיעים יספגו הפסדים כבדים, והכלכלה העולמית תספוג מכה נוספת בכנף.
"נורת האזהרה" השנייה שמלווה את הנפקת פייסבוק היא למעשה אנחנו- כולנו. כלכלנים רבים טוענים שבין פייסבוק לבין הציבור נוצר איזשהו קשר רגשי מיוחד. קשר שאינו מאפשר לכלל הציבור (המשקיעים הפרטיים בעיקר אך גם המוסדיים) לראות את הסימנים השליליים שמרחפים מעל הנפקת האינטרנט הגדולה בהיסטוריה. רק לצורך ההמחשה המושגים שנזרקו לאויר היו: "התאהבות של המשקיעים בפייסבוק", "פסיכולוגיה של הכחשה" וכו'. הציבור הרחב לא יכול לדמיין את חייו ללא פייסבוק, והדימוי הזה בקרב המשתמשים הופך את פייסבוק בעיניהם למותג שהוא גדול מדי בכדי ליפול. לכן, עקב האופטימיות שקיימת בקרבם לצד הנתונים היבשים, המשקיעים הפכו לקבוצה פחות רציונלית- וחוסר רציונליות מסוכנת לשוק.
בנוסף, על ציבור המשקיעים לקחת כמשתנה את השוק בו פועלת פייסבוק. פייסבוק היא אמנם השחקן המרכזי והמוביל בתחום הרשתות החברתיות באינטרנט, אך היא נמצאת בתחום רווי הכולל טרנדים חדשים ומתחדשים. רשתות חברתיות רבות צומחות כאשר הן פועלות בנישה מסוימת וכל אחת מהן יכולה להיות מתחרה פוטנציאלי. הדוגמה האחרונה הבולטת ביותר, היא האפליקציה החברתית לשיתוף תמונות שלמעשה יצרה רשת חברתית משל עצמה במקביל לפייסבוק- אינסטגרם. נכון להיום, פייסבוק נמצאת בתהליך לרכישת אינסטגרם אך לאור הקשיים שעולים מצד הרשויות בארה"ב נראה שזה לא הולך להיות פשוט. לאחרונה, הרשות להגבלים עסקיים בארה"ב (FTC) החלה בחקירת השפעת העסקה על התחרות בענף– זו אמנם חקירה שגרתית עבור כל עסקה מעל 66 מיליון דולר, אך עקב הפרופיל הגבוה של שתי החברות ההליך ימשך ויעקב את הוצאת העסקה לפועל ככל הנראה בין חצי שנה לשנה. וכמובן, אל לנו לשכוח את המתחרה הישיר והגדול ביותר של פייסבוק- גוגל. גוגל כבר ביצעה 2 ניסיונות (גוגל באזז וגוגל פלוס) להקים רשת חברתית משלה שתתחרה באופן ישיר בפייסבוק אך זה לא צלח לה. על פי ההערכות גוגל לא תוותר על עולם הרשתות החברתיות בקלות, בגלל הפוטנציאל העצום להכנסות, ובגלל האפשרות להגברת איסוף הנתונים על המשתמשים ועל העדפותיהם הצרכניות.
כפי שהוזכר, ההנפקה של פייסבוק בבורסה היא ההנפקה האינטרנטית הגדולה ביותר בהיסטוריה ואחת ההנפקות החשובות בדורנו. רבים רואים במניות פייסבוק הזדמנות להיות חלק ממשי מאחד המותגים הכי חזקים בעולם כיום, אך יחד עם זאת אצל אנשי מקצוע רבים קיימים חששות ושאלות רבות. כנראה שרק הזמן יוכיח איך תירשם אחת ההנפקות הגדולות בהיסטוריה בדפי ההיסטוריה.
ה"ריצה" של המשקיעים לרכישת מניות פייסבוק כשמנגד מספר סימני אזהרה לגבי המניה, מדגישים שוב את החשיבות של הסתכלות על התמונה הכוללת. גם אנחנו, בעת כתיבת תוכנית עסקית עושים הכל על מנת לבחון את התמונה הכוללת לגבי העסק/המיזם, החל מהנתונים הקיימים והצפויים על: הכנסות, הוצאות, תזרים מזומנים, דוחות רווח והפסד, ועד לשוק שבו העסק/המיזם פועלים כרגע ויפעלו בעתיד. המידע שמתקבל עוזר לנו לייצר תמונת מצב רחבה ככל האפשר, ובסופו של דבר הופך את התכנית העסקית למדוייקת ויעילה יותר.
הצטרפו אלינו לפייסבוק
0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *