מה עושה תוכנית עסקית להצלחה

תוכנית עסקית טובה תהיה כזאת המתאימה עצמה לנסיבות כתיבתה

מה עושה תוכנית עסקית להצלחה

 

מה עושה תוכנית עסקית להצלחה

ואיך מגיעים אליה – בזמן.

 

מה עושה תוכנית עסקית אחת לטובה מהאחרת.

האם קיימת רק דרך נכונה אחת לכתוב תוכנית עסקית.

אילו חלקים חשובים יותר ואילו פחות. על מה חשוב לשים דגש.

באיזה חלק של התוכנית נכון להשקיע יותר מאמצים, זמן או כסף?

איך מנתחים מידע, אוספים אינפורמציה חיצונית, משתמשים נכון

במאגרי מידע. על מי אפשר לסמוך.

 

התשובות לשאלות אלו תלויות בנסיבות. בעקרון, תוכנית עסקית טובה תהיה כזאת המתאימה עצמה לנסיבות כתיבתה.

מה הן הסיבות המביאות יזם לרצות לכתוב תוכנית עסקית;

  • האם הצורך בתוכנית העסקית נובע מהרצון לגייס הון ראשוני לצורך הנעת גלגלי העסק,
  • האם היזם זקוק לתוכנית אופרטיבית/תפעולית  אשר תענה על השאלה – איך להניע את גלגלי העסק,
  • או שמא הסיבה לכתיבת התכנית  היא עסקית – פנימית, כזאת המיועדת לפעילות עסקית קיימת, ומטרתה לחלץ את גלגלי העסק מהבוץ.

 

כדי לדעת מה נחוץ לך – רצוי ללמוד את ההבדל בין סוגי התכניות:

 

תוכנית עסקית לצורכי גיוס הון

תוכנית עסקית לצורכי גיוס הון, תהיה בעלת אופי שיווקי/מכירתי עם דגש על הפוטנציאל הגלום ברעיון העסקי שלך והתמקדות בחלום, מטרת התוכנית היא לקבוע בפשטות: GO או NO GO .

תוכנית כזו מיועדת בד"כ ליזם עם רעיון אך ללא דרך ברורה ו/או אמצעים למימושו של הרעיון. תוכנית שכזו תתמקד בתיאור חזון החברה, הערכים המובילים את העסק. משקיע פוטנציאלי המעיין בתוכנית העסקית ירצה לקבל כמה שיותר אינפורמציה על השוק או הענף בו החברה מתעתדת לפעול, על היקפי הפעילות (מחזורי פעילות), על היעדים הנוגעים לנתח השוק אליו החברה רוצה להגיע, על המוצר/השרות, על איך המוצר עובד או איך השרות בא לידי שימוש. חשוב לדעת באילו שווקים הוא משתלב, מהו הערך המוסף המוצע ללקוחות, מה הן כל אותן תכונות מיוחדות שעושות אותך לייחודי על פני המתחרים.

תוכנית לצורך גיוס הון צריכה להכיל תוכנית שיווקית מפורטת, להעריך את שיעור החדירה לשוק בו אתה רוצה לפעול. לסקור את מתחרייך העיקריים, ישירים ועקיפים, ולתת ביטוי למשתנים כגון: אופי המוצר, מחיר, מיקום, ואסטרטגיה שיווקית.

חשוב להבין: תוכנית לצורכי גיוס הון צריכה למדוד את תקופת החזר ההשקעה ואת התשואה על ההון המושקע. ללא חלק זה אשר נותן ביטוי "מספרי קשיח"  לתחזיות "הרכות" בתוכנית, יישאר המשקיע הפוטנציאלי שלך עם שאלות רבות ללא תשובות. הערכת שווי עשויה גם היא לתמוך בהחלטתו של משקיע אם "להכניס יד לכיס" ומה לקבל בתמורה.


 תוכנית עסקית תפעולית

תוכנית עסקית תפעולית, מיועדת בד"כ ליזם אשר גיבש את הקונספט העסקי של העסק שלו, כזה שאולי עשה כבר סקר שוק ראשוני או שניים ואולי אפילו גייס ההון ההתחלתי הנדרש לצורך ביצוע תוכניתו העסקית. כלומר, ניתן האות ל- GO אבל לא ברור עדיין  HOW?

בתוכנית עסקית תפעולית יושם דגש על התוכנית הפיננסית של העסק לשנים הבאות. חלק זה צריך להיות מפורט ומלא ולהוות בסיס לתקציב עבודה חודשי מפורט לפעילות העסק. תזרים מזומנים יהיה אחד החלקים החשובים בתוכנית זו. דגש יינתן לפיתוח מוצרים נוספים בעתיד, פיתוח מוצרים משלימים ו/או הגדלת סל המוצרים הקיים, פרוט הציוד הנדרש, חומרי הגלם, כוח עבודה ושיטת הפצה. התוכנית חייבת להתייחס לנושאים הנוגעים לאסטרטגיית המחירים שלך , מחיר נמוך/גבוה וניתוח רגישות למשתנים אלו. תוכנית עסקית תפעולית מהווה תוכנית עבודה מפורטת ליישום הקובעת את אבני הדרך לטווח הקצר ולטווח הארוך.

 

תוכנית עסקית פנימית

תוכנית עסקית פנימית, מיועדת בעיקר לעסקים קיימים ולשימוש פנימי מתוך רצון, לשדרג /לשנות/ לפרוץ ולהפוך למוביל בזירה העסקית. אם אתה מרגיש שאתה עומד במקום, שהעסק שלך תקוע ושהעניינים מתנהלים לא טוב מבפנים ומבחוץ, זו התוכנית המיועדת לך. תוכנית עסקית פנימית בוחנת קודם כל האם עמדת ביעדים שקבעת לעצמך בעבר? אם לא, אז איפה טעית? האם אתה ממוקד ופועל בענף בו התכוונת לפעול? או שהפעילות העסקית שלך "זזה" מעט, זה הזמן לבחון את תפקוד עובדייך, את צוות הניהול, את יחסייך עם גורמים קשורים; ספקים ולקוחות .

כאן המקום לבצע ניתוח SWOT (Strength, Weakness, Opportunities, Threats), כאשר החוזקות והחולשות קשורים לחברה עצמה והאיומים וההזדמנויות קשורים לסביבה החיצונית. מטרת התוכנית העסקית הפנימית היא להשיג פריצת דרך שתוביל אותך לרווח ולרווחה.

 

עכשיו נשאלת השאלה: מה מכל זה נחוץ לך?

 

הכול תלוי בנסיבות. תוכנית עסקית אשר התאימה לך, כיזם, לפני שנתיים כנראה וכבר לא תתאים לך היום. חשוב לומר כי שימת דגש על חלקים מסוימים בתוכנית אינה פוטרת אותך היזם מהתייחסות לחלקים אחרים אשר יש להכילם בכל תוכנית עסקית.
קראו עוד על:

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *