מחשבה יצירתית בדרך לתכנית עסקית

חשוב מאוד לשמור על גמישות מחשבתית, לא לאבד את הראייה הביקורתית ואת יכולת השיפוט.

איך מתרגמים רעיון יצירתי לתוכנית עסקית

קרה לכם שאמרתם "איך לא חשבתי על זה קודם" כששמעתם שמישהו אחר הקדים אתכם רק בקצת? רבים מאתנו חושבים לא מעט על "הדבר הבא" שיבוא ויכבוש את השוק, אך מעטים מגיעים לרעיונות מקוריים וישימים ועוד פחות מגיעים למימושם. אז מה עושים כמחפשים רעיון למיזם ולא מוצאים?

אז הרבה לפני שאתם נגשים למלאכת כתיבת התוכנית העסקית שלכם, רצוי שהייה לכם איזשהו רעיון ביד.. לשם כך, מומלץ לעשות לבצע כמה תרגילים פשוטים שיעזרו לכם לפתח את החשיבה היצירתית והדמיון, ממש כמו ילדים. בשלב זה אין לחשוב כלל על ההשקעות כספיות, על רווחים ועל הקושי שבהקמת המיזם, מה שצריך לעשות זה פשוט להפליג עם הדמיון – בלי ביקורתיות. ניתן לעשות סיעור מוחות ולשתף את החברים או השותפים, בסביבה חדשה שלא מהווה חלק מהשגרה שלכם, זה יכול להיות בפארק, בחוף, במסעדה וכו'.

לפיתוח החשיבה היצירתית ניתן להתחיל במשחקים שיחברו אתכם בהדרגה לכדי לרעיונות שאפילו לא דמיינתם עליהם.

משחק השילובים – ניתן לשלב סוגי חפצים שונים אחד עם השני, ושוב זכרו, ללא ביקורת. קחו זוגות חפצים שאתם רואים או חושבים עליהם ופשוט תתחילו לחשוב על שילובים דמיוניים ומוזרים שלהם כך שתהפכו אותם למוצר, רבים מהמוצרים שאנו מכירים כיום הם למעשה שילוב של 2 או יותר מוצרים,  לדוגמה  ספסל עם כובע הוא ספסל מקורה, כיסא וכרית הוא כיסא מרופד וכו', נסו להגיע בהכרח גם לשילובים כמה שיותר מופרחים שלכאורה לא מתאימים ולחשוב על דרכים לשלבם ולהפכם למוצר. ניתן גם להתמקד במוצר אחד ולהתחיל לשלב אותו עם מגוון מוצרים שונים. תרגלו את השילובים עד שתרגישו שאתם מתחילים בקלות לשלב מוצרים ומקבלים רעיונות רבים ואף טובים, בדרך כלל זה מתחיל לקרות כבר אחרי רבע שעה (תלוי עד כמה אתם יצירתיים). אם אתם עושים זאת עם אנשים חשוב שתהיו עם כאלה שאתם מרגישים בנוח אתם כך שלא ימנעו ממכם להפליג בדמיון – safe environment .

משחק נוסף לפיתוח החשיבה היצירתית הוא משחק השדרוג – קחו חפץ כלשהו ותתחילו לחשוב מה ניתן להוסיף אליו כדי לשדרג אותו. אחת הדוגמאות לכך היא כיסא, יש לכיסאות כיום ריפוד, גלגלים, מגשים לאוכל, מסכי טלוויזיה, שולחן, כרית וכו'. דוגמאות נוספות לשדרוגים כאלו הם טלפונים ומכוניות שהשתדרגו הרבה מעבר למטרה הראשונית שלשמה הם נוצרו.

אם אתם מרגישים כבר מספיק יצירתיים, תחשבו על פעולה שעשיתם בעבר או משהו מחיי היום-יום שלכם שהיה חסר והיה מאוד מקל עליכם אילו זה היה קיים. נסו להתמקד בדברים הקטנים והפשוטים, זכרו שככל שהמוצר פשוט כך יהיה יותר קל לייצרו ולשווקו בהמשך.

נסו להגיע למספר גדול של רעיונות (עם טכניקות אלו תוכלו בקלות להגיע לכ-100 רעיונות ויותר תוך שעה)

אם באמת הגעתכם לרעיונות רבים, בטוח שהתחלתם כבר להרגיש אילו מהם עוררו בכם יותר התלהבות ונכונות, צמצמו את כל הרעיונות על מנת להישאר עם כמה בודדים. כך שתעברו לשלב שבו תתחילו לחשוב "מעשית". בדקו לפני האם קיים מוצר כזה, ניתן לבצע בדיקה פשוטה בגוגל, שימו לב שמוצרים רבים קיימים בחו"ל לכן תכתבו צירופים שונים המתארים את ההמצאה שלכם גם באנגלית, ניתן לחפש בGoogle Patents האם רשום פטנט בנושא או בשלב מאוחר יותר לפנות לעורכי פטנטים שיחפשו בצורה יותר מקצועית. ההמלצה היא לדרג את הרעיונות לפי רמת המעשיות שלהם.

נבדוק את המעשיות לפי כמה קריטריונים לבדיקה ראשונית, יש להשתמש בידע הקיים אצלכם, במקורות המידע וגם ייעוץ עם מומחים בתעשייה (אל תפחדו להפעיל קשרים בכדי להשיג את המידע):

  • פיתוח – האם יהיה מורכב? כמה זמן יקח?  מה ההערכה של ההשקעה הראשונית הדרושה?
  • ייצור – יצרנים קיימים ומיקומם, השערה בנוגע לעלויות חומרי הגלם
  • חדשנות המוצר וסקירת שוק – עד כמה אתם מביאים חידוש? האם קיימים מוצרים דומים בשוק?
  • רגולציה ובטיחות המוצר – האם המוצר עומד בתקנים הנדרשים, האם בטיחותי?
  • מכירה ולקוחות – המכירה יכולה להיות עצמית או דרך רשתות, לאיזה קהל יעד נרצה לשווק אותו?

יש לקבוע מהי מסגרת הזמן אותו אנו מציבים עבור בחירת המיזם ופיתוחו. כמובן ככל שיש לכם היכרות גבוהה יותר עם התחום והמוצר דורש שימוש בכישרון שלכם או של קרוביכם, כך יותר קל להביאו מהדמיון למציאות, השתדלו לבחור במוצר יותר פשוט ונוח לביצוע, יכול להיות לכם רעיון הכי מטורף ומקורי, אבל אם לא תוכלו להפוך אותו למציאות הרי שכל התהליך לא ישנה.

מומלץ להתייעץ עם אנשים קרובים בכדי לשמוע את דעתם, במידה וקיבלתם פידבק חיובי מומלץ לעבור למעגל הרחב יותר, חשוב לשמוע ביקורת ולקבל אותה, אך להיזהר מהסקפטיים והפסימיים. טעות נפוצה של יזמים היא לא לשתף מחשש של גניבת רעיון, זו חשיבה שמביאה להסתגרות ומפחיתה את הסיכוי לביקורת בונה ורחבה, לכן אם אתם רוצים "לבדוק את השטח", ולקבל מידע כמה שיותר נכון מהימן תחשפו את הרעיון שלכם שכן אם אתם להוטים להוציא אותו לפועל, אף אחד לא יעזוב את שגרת חייו בכדי לעשות אותו במקומכם.

השלב הבא הוא כתיבת תכנית עסקית שתבחן את גובה ההשקעה הדרושה, ההחזר על ההשקעה, השוק בו תפעלו, הרווחים או ההפסדים הצפויים והתשואה על ההון. תכנית עסקית גם תעזור לכם למקד את המטרות, תספק צפי מציאותי ככל האפשר ותסייע לכם להשיג את המימון הנדרש .

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *