על הקשר בין רופא המשפחה שלך לתכנית עסקית פנימית

בין אם אתם מעוניינים להצמיח ולחזק עסק קיים או להוציא לפועל מיזם חדש, בין אם אתם מחפשים לגייס הון לטובת מטרות אלה או דווקא לרכז מאמצים בניהול פנימי מוצלח יותר, תכנית עסקית היא הפתרון הנכון עבורכם.
אבל תכנית עסקית למשקיע או תכנית עסקית פנימית?
מה עדיף ומה ההבדל?
מעבר לתשובה שבגוף השאלה – שהתכנית למשקיע מטרתה גיוס כספים והתכנית הפנימית משמשת את העסק פנימה בפעילותו הקיימת והעתידית – כדאי לשים לב להבדלים הללו בתהליכי האנליזה, הסקת המסקנות ובניית התחזית העתידית. על אף ששני האמצעים משמשים לחיזוק, פיתוח וטיפוח העסק, הפרספקטיבה שונה מהותית. נמחיש את הרעיון הזה בעזרת עולמות יומיומיים יותר:
למרות הקושי, בפני מאמן כושר תרצו לחשוף את חולשותיכם – הוא ידע על מה כדאי לעבוד, איך, כמה ומתי. באותו אופן, תחשפו בפני הרופא את כל תחלואותיכם. עם זאת, כשתיפגשו עם סוכן הביטוח ותחתמו על ביטוח בריאות, ככל הנראה תציגו את הצד הבריא יותר שלכם. כך, מה שתדגישו בפני המוסכניק שלכם לא יהיה מה שתרצו להדגיש בפני הטסטר במכון הרישוי, או מה שתראינה לקוסמטיקאית שלכן כנראה לא תראינה בדייט ראשון… וזאת למרות שגם הטסטר וגם המוסכניק (אפשר רק לקוות) פועלים מאותו אינטרס והוא העמדת כלי רכב בטיחותי על הכביש, כמו שגם סוכן הביטוח וגם הרופא והמאמן יעדיפו אתכם בריאים וחזקים.
נחזור למיזם שלכם – כשתפנו למשקיע, תרצו לרתום אותו למיזם ולכן חשוב להדגיש את הפוטנציאל הייחודי של המיזם, את היתרונות התחרותיים והערך המוסף של המוצר/ שירות/ פיתוח. בנוסף, יש להמחיש היטב את הצורך שאינו מקבל מענה הולם כיום בשוק, וכיצד יכולתכם לענות על צורך זה מיתרגמת להכנסות, רווחים ושגשוג כלכלי של החברה (ואנחנו חלילה לא ממליצים על יצירת מצג שווא! חשוב לדון במתחרים ובפתרונות קיימים אלטרנטיביים, כמו גם בגורמי סיכון או אפיקי הוצאות כבדים).
מצד שני, כשתפנו את הזרקור לטובת הכנת תכנית עסקית פנימית, הגורמים המעכבים, ההפסדיים או מעוררי המחלוקת חשובים ממש כמו מנועי הצמיחה, והעיסוק בהם קריטי לא פחות ממימוש מלוא הפוטנציאל של מרכזי הרווח האיכותיים. תרצו לזהות את נקודות התורפה, לנתח ולהבין אותן לעומק בגישה ביקורתית וחקרנית, ולהסיק מסקנות אופרטיביות בנוגע לאופן ההתמודדות עמן. זאת, כמובן, תוך הגדרת יעדים ברורים ומדידים לתהליכי השיפור הללו.

תכנית עסקית למשקיע
השאלות המהותיות עליהן יש לענות בפני משקיע פוטנציאלי, מעבר לגובה ההשקעה הנדרש והתשואה הצפויה על ההשקעה, כוללות את היקף הפעילות לו ניתן לצפות בכל שלב, מידת ההיתכנות העסקית (כלומר, בהינתן סוג הפעילות המסוים, המודל העסקי, ההכנסות וההוצאות הצפויות – האם מדובר בעסק רווחי וכדאי?), ובחינת מדדי רווחיות שונים.
חשיבות שאלת ההיתכנות העסקית ברורה; אף אחד לא מעונין להשקיע בחברה או במיזם שצפוי לייצר הפסד או תזרים שלילי לאורך זמן ולהכניס את בעליו להתחייבויות כספיות כבדות. במקביל, משקיע שיזהה פוטנציאל בשלביו הראשונים של מיזם ירצה למקסם את הפוטנציאל הזה ולוודא כי העסק יפעל בצורה המיטבית, יהיה רווחי וייצר תזרים חיובי
לאחר בחינת שאלת הכדאיות המרכזית הזו, תכנית עסקית תענה גם על סוגיות נוספות, ובהן:
• בחינת היקפי הפעילות (לקוחות, נקודות מכירה וכדומה);
• בחינת היקפי ההכנסות הצפויות;
• תקצוב כל היבט בפעילות העסקית;
• תכנון כח האדם שיש לגייס בכל שלב;
• מפת דרכים עתידית שתציג פיתוחים נוספים או שיתופי פעולה אפשריים ומעניינים.

תכנית עסקית פנימית
כ-840 עסקים נסגרים מידי שבוע בישראל (על פי נתוני דן אנד ברדסטריט לשנת 2015). מדובר בכ-44,500 עסקים בשנה, והמשמעות היא שאם אתם בעלי עסק קטן או בינוני, יש לכם סיכוי של 8% להיות חלק מהסטטיסטיקה הקשה הזו (כאשר הרוב המכריע של העסקים הנסגרים הם עסקים קטנים).
לא מעט מהעסקים נסגרים בשל קשיים ניהוליים או קשיים בביצועים העסקיים, וגם אם העסק רווחי ויציב סביר שלא כל הפעילות העסקית מתנהלת באופן חלק ומושלם. תכנית עסקית פנימית הינה מסמך ביקורתי הבוחן ושם דגש על הסוגיות הללו וכיצד התמודדות נכונה עמן תייצב את העסק.
השאלות המרכזיות עליהן נרצה לענות בעזרת תכנית עסקית פנימית מתחלקות לשניים- מחד, נרצה לבחון ביצועי עבר, ומנגד נרצה לפנות קדימה ולתכנן את העתיד לבוא, וזאת על ידי:
• מיפוי הפעילות העסקית הנוכחית לפי מרכזי רווח, שירותים/ מוצרים ולקוחות;
• בחינת הרווחיות של כל מרכז רווח;
• זיהוי נקודות חוזק ותורפה מרכזיות וניתוחן;
• איתור אפשרויות צמיחה/ התרחבות בלתי ממומשות ותכנונן;
• תקצוב הפעילות העתידית;
• הגדרת יעדים איכותניים וכמותניים מוגדרים בזמן, ושטיחת הדרכים להשגתם.
לסיכום, תכנית עסקית פנימית מיועדת לבעלי ומנהלי העסק, מציבה יעדים ברורים, כמיתים ומדידים ואשר מעוגנים בלוח זמנים מתוכנן לשלבי התפתחות העסקית. התכנית הפנימית מאפשרת לתבוע שליטה מחודשת על המתנהל בעסק ולהובילו על פי חזון, יעדים ומטרות. תכנית עסקית למשקיע מיועדת לעיניו ושואפת להדביק את המשקיע בהתלהבות ובאמונה שאתם עצמכם רוכשים למיזם, ולרתום אותו כשותף לדרך.
בהצלחה 😊