רגע לפני חיפוש פתרונות מימון וכתיבת תכנית עסקית

חשוב מאוד לשמור על גמישות מחשבתית, לא לאבד את הראייה הביקורתית ואת יכולת השיפוט.

על תוכנית עסקית פנימית וניהול מעצב

על תוכנית עסקית פנימית וניהול מעצב
עינת קורן מנהלת פרויקטים, חברת GONOGO
עוד בשלבים הראשונים של כתיבת התוכנית העסקית ניתן להשתמש בכלים ניהוליים ליצירת ניהול מעצב, לפני שנסביר מה זה בדיוק אומר ניהול מעצב… חשוב לזכור כי כתיבת התכנית העסקית הינה תהליך אשר חשיבותו מתבטאת הן במטרות פנים והן במטרות חוץ. כחלק ממטרות הפנים, ניתן להפיק תועלת מיצירת הזדמנויות ליזמות פנים ארגונית. ניתן ורצוי לערב עובדים בחברה מדרגים שונים בתהליך כתיבת התוכנית העסקית הפנימית של החברה. שילובם של העובדים בכתיבת תוכנית עסקית והצורך להתמודד עם משימותיה של החברה עשוי להוות זרז לרעיונות למוצרים או לשירותים חדשים ובכך, לעודד חדשנות בקרב עובדי החברה, להראות פתיחות לרעיונות מקוריים, לאתגר ולדרבן. העובדים, יחושו שדעתם חשובה ושרעיונותיהם נלקחים ברצינות כמו גם תחושה של העצמה וסיפוק מאתגור המחשבה מעבר לתפקיד השגרתי. תחושות טובות אלו יגרמו לחיבור חזק יותר ולמחויבות פנימית עמוקה יותר הן בין העובד למנהל והן בין העובד לחברה.
גיוס עובדים איכותיים וטיפוח המשאב האנושי בארגון מהווים את התשתית להצלחתו, צמיחתו וכן, רווחיותו. ברור לכולנו כי עובדים, אשר יחושו טוב במקום עבודתם, ירגישו שמשקיעים בהם, ירגישו מוערכים, מרוצים ומסופקים מתפקידם ומתנאי העסקתם יהיו עובדים יעילים יותר, חרוצים יותר, בעלי מוסר עבודה גבוה, בעלי פתיחות מחשבתית ודרבון עצמי ליוזמות, התנסויות ושינויים הנובע מתוך רצון טהור להצלחת העסק ולהשגת היעדים. בנוסף, חשוב להוסיף כי בניגוד למאפיינים רבים ואחרים הקריטיים להצלחת העסק, כוחו של ההון האנושי הוא גם בכך שהוא לא ניתן להעתקה.
'מודל הטווח המלא של הניהול' כולל מגוון רחב של צורות ניהול. כל אחד מכם, המנהלים שבין קוראינו, מאופיין במגוון שיוצג כאשר ההנחה החשובה ביותר של מודל זה היא שכל מנהל מפגין במסגרת הקשרים שלו עם אנשיו ועם סביבתו את כל מגוון הסגנונות אולם השוני בין מנהל למנהל מתבטא בתדירות ובעוצמת השימוש בכל סוג.
ניהול מעצב
מנהלים אלו הם דמויות מופת ניהוליות אשר משפיעות על עובדיהם, סוחפות אותם וגורמות להם לפרוץ גבולות, להגיע לרמות ביצוע שמעבר לנדרש ולפעול מתוך מחויבות פנימית ולאו דווקא מתוך שיקולי כדאיות אישית. ארבעה רכיבים נמצאים תחת קטגוריה זו:
• התייחסות אינדיבידואלית: המנהל מכיר בקיום הבדלים בצרכים וביכולות של אנשים שונים ונותן תשומת לב מיוחדת לצורכי ההתפתחות האישיים של כל אחד מעובדיו. הוא מספק להם מענה באמצעות הדרכה וחניכה. המנהל נותן לעובדיו הזדמנויות רבות ככל האפשר ללמידה ומעניק להם סביבה תומכת המאפשרת להם להתנסות מבלי לחשוש מביצוע טעויות. המנהל מרבה לקיים קשרי גומלין אישיים ומקפיד להיות נגיש וזמין.
• אתגור אינטלקטואלי: מתייחס להיבט של פתרון בעיות. הגישה היא שטעויות הן חלק בונה של תהליך הלמידה. הרעיון המנחה הוא לדרבן גישה לבעיות דרך הצבת סימני שאלה מעל הנחות היסוד אשר הנחו את דרך הטיפול באותה בעיה בעבר. המנהלים מעודדים את עובדיהם לבחון את הבעיה מזוויות רבות שייתכן כי לא הובאו בחשבון לפני כן וכך, מרחיבים את הפרספקטיבה שדרכה בוחנים המנהלים את הבעיה. בעזרת שיטה זו, משתפרות יכולות העובדים לפתור בעצמם את הבעיות הנוכחיות כמו גם בעיות עתידיות אשר טרם חשבו עליהן.
• הנעה השראתית: האנרגיה, היוזמה, העקשנות והיכולת לראות את פני העתיד. ההשראה מייצגת את האיכויות הניהוליות אשר מניעות את העובדים להשיג רמות יוצאות מן הכלל של הישגים, הן במונחים של ביצוע והן במונחים של התפתחות אישית.
• השפעה כמודל לחיקוי ולהזדהות: ניהול המציב מופת מוסרי והתנהגותי, אשר גורם לעובדים להזדהות עם איתו ולחקות את דרכי פעולתו. מנהלים כאלו מפגינים עוצמה, ביטחון עצמי, עקביות ודבקות במשימה. רכיב זה מייצג את הרמה הגבוהה ביותר של המנהיגות המעצבת.
ניהול מתגמל:
• ניהול מתקן פאסיבי: מנהל המפגין סגנון ניהול מעין זה בדרך כלל יגדיר לעובדיו תקנים כלליים לביצוע, ואחר כך יימנע מכל מעורבות באופן הביצוע- כל עוד לא מתגלות טעויות או תקלות.
• ניהול מתקן אקטיבי: המנהל משקיע אנרגיה רבה במעקב ובבקרה צמודה על צעדי עובדיו ומנסה לאתר תחומים מועדים לפורענות ולתן בעיות אפשריות במהירות המרבית.
• תגמול בונה: מנהל המציב בפני עובדיו בצורה ברורה ומובנת את המטרות ואת היעדים שיש להשיג, וקובע מי אחראי להשגתם. כמו כן, הוא מקפיד להבהיר לעובדיו מהו התגמול שיזכו לו בתמורה לעמידתם באותם יעדים מוסכמים. המנהל נוטל חלק פעיל ב המשימה.
אי- ניהול:
• • ניהול בסגנון של "שב ואל תעשה": המאפיין הבולט של מנהל המפגין סגנון כזה הוא ההימנעות מנקיטת עמדה, מקבלת החלטות ולמעשה, מכל פעולה שהי. המנהל אינו מעורב באופן פעיל בעבודתם של עובדיו ונוכחותו בשטח אינה מורגשת או משמעותית.
על כל אחד ואחד מכם, המנהלים, ללמוד ולהכיר את התכונות החיוניות לניהול איכותי ומעורר השראה. לכן, בשל החשיבות של ניהול המשאב האנושי בצורה טובה כגורם אשר ישפיע ישירות על רווחיות הארגון שלכם, יש לשלב בד בבד את התנהלות העסק לפי התוכנית העסקית יחד עם פיתוח והעצמת המנהלים והעובדים בארגון ולהעניק תשומת לב רבה למשאב המרכזי והיקר הזה שנקרא הון אנושי.
בהצלחה!
0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *