תוכנית עסקית לעצמאות שלך

חשוב מאוד לשמור על גמישות מחשבתית, לא לאבד את הראייה הביקורתית ואת יכולת השיפוט.

תכנית עסקית מסודרת בדרך לעצמאות

תוכנית עסקית לעצמאות שלך
פסח ויום העצמאות מאחורינו שבועות לפנינו. חגים אלו, העוסקים במהותם בחירות, נותנים לנו השראה להרהר גם בסיפורי השיעבוד או החירות האישיים שלנו, ולהחיל אותם על התחומים השונים בחיינו. באילו תחומים בחייכם הייתם רוצים להרגיש חופשיים יותר? עצמאיים יותר? היכן, אם בכלל, אתם מרגישים את כבלי השעבוד?
  • עובדים יותר, מרוויחים פחות- זה כבר לא סוד
אם גם אתם מרגישים שאתם משקיעים יותר ויותר שעות בעבודתכם וכמעט "משועבדים" לה (עם או ללא תוכנית עסקית מסודרת…), אין זה מקרי כלל וכלל ולתחושה שלכם יש גיבוי במחקרים: בשנת 2013 חקר ומצא ארגון ה-OECD, כי כמעט רבע מהישראלים עובדים יותר מ-50 שעות בשבוע ורק בטורקיה ובמקסיקו יש שיעורים גבוהים משלנו. כמי שחיים במדינה בעלת מציאות כלכלית לא פשוטה, רובנו נאלצים לעבוד יותר כדי לממן את ההוצאות ולהחזיר חובות. אנחנו משקיעים פחות ופחות שעות בתעסוקת פנאי, בזמן עם הילדים ובדברים שבאמת גורמים לנו להרגיש מאושרים. אין זה מפתיע, אם כך, שרובנו, גם היום, עדיין חולמים לצאת לחופשי.
החירות, במובן הזה, פירושה הקמת עסק עצמאי, משגשג, כזה שיאפשר לנו להרוויח יותר ולצבור נכסים, עדיף מניבים, כאלו אשר ייצרו הכנסה פאסיבית עבורנוויגדילו הרווחה הכלכלית שלנו ושל משפחתנו.
  • רואים אותה מרחוק- הארץ המובטחת
נשמע, פשוט, לכאורה, אך אין הדבר כך. יציאה לדרך עצמאית, אינה עניין של מה בכך והיא בוודאי לא מתאימה לכל אחד. מעבר למשנה סדורה המגובה בתוכנית עסקית מפורטת ליום שאחרי, היא מצריכה שינוי בהוויה, בחשיבה ובאופן ההתנהלות, בוודאי עבור מי שהורגל להיות שכיר כל חייו. על פי נתוני הלמ"ס (שנתון סטטיסטי 2013), בשנת 2012 נפתחו בישראל כ- 49,000 עסקים עצמאיים, כ-80% מהם נסגרו באותה השנה. לאור הנתונים הללו, יש לבחון לעומק את הכדאיות של פתיחת עסק ואת סיכויי ההצלחה שלו לאורך זמן.
  • אז מה צריך לבדוק לפני שמקימים עסק עצמאי?
בחנו מהם המשאבים העומדים לרשותכם- החל מהכישורים, הניסיון והיכולות שלכם וכלה במשאבים ובאמצעים הכספיים שלכם. היו כנים עם עצמכם: האם יש לכם את הכישורים הדרושים? מוצר שיכול להתחרות בשוק? האם יש לכם אורך נשימה כלכלי בשלבי ההקמה הראשוניים של העסק, בהם העסק עדיין לא מרוויח?
בצעו תחקיר מקיף אודות התחום- אספו מידע אודות השוק, המוצרים או השירותים הקיימים בתחום, הכירו את המתחרים ואת הזירה העסקית בה יפעל העסק שלכם.
התייעצו עם מומחה- רצוי להתייעץ עם גורם מקצועי מנוסה בנושא פתיחת והקמת עסק, שילווה אתכם בתהליך קבלת ההחלטה, יבחן ביחד אתכם את הכדאיות שלה, את הפוטנציאל של העסק לא רק לשרוד, אלא גם להרוויח.
כתבו תוכנית עסקית– מרגע שהחלטתם על הקמת עסק עצמאי או יזמות עסקית, מומלץ לבנות תוכנית עסקית מקצועית. תוכנית עסקית, הנכתבת על ידי מומחה בתחום, בוחנת את ההיבטים הכלכליים של העסק בעיניים מקצועיות. למשל, בין היתר, היא מביאה בחשבון שיקולי מס ורגולציות, מפרטת את ההשקעה הנדרשת ואת מקורות המימון, את עלויות המימון השוטף ואת גובה ההכנסות הצפויות, ועוד. במקרה הצורך, ניתן יהיה להשתמש בתוכנית העסקית לצורך גיוס משקיעים, שותפים או גיוס הון לעסק.
  • להפוך את החלום למציאות- באחריות
גם אם החלטתם לעשות את הצעד להפסיק להיות שכירים ולצאת לדרך עצמאית, רצוי להתנהל בזהירות ובחוכמה. מדובר בצעד משמעותי, שפירושו ויתור על הביטחון שמעניק תלוש השכר החודשי, תשלומי המיסים וההפרשות הביטוחיות והפנסיוניות והיציבות של מקום עבודה קבוע. הקמת עסק עצמאי משלכם, או הצטרפות לעסק קיים, דורשים בחינה מדוקדקת של כל הפרמטרים העסקיים והכלכליים ותכנון קפדני מראש של כל שלבי הקמת העסק ותפעולו, שיבואו לידי ביטוי בתוכנית עסקית. בין אם יש לכם ניסיון בניהול עסק ובין אם הייתם שכירים כל חייכם, רצוי להתייעץ עם גורם מקצועי מנוסה שיתווה לכם את הדרך בתוכנית עיסקית מסודרת, יבחן ביחד אתכם את הכדאיות של יציאה לדרך עצמאית, יגדיר אתכם את אבני הדרך, יבנה את המודל הכלכלי הרצוי עליו יושתת העסק, יתכנן אתכם את המהלכים הפיננסיים ועוד ועוד. תוכנית עסקית יכולה להפוך את החלום למציאות בת קיימא, בניגוד להרפתקה כושלת ובת חלוף.
0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *