כתיבת תוכנית עסקית לאפליקצייה

יותר ויותר יזמים פונים בשנים האחרונות לפיתוח אפליקציות

5 נקודות שכדאי ויופיעו בתוכנית עסקית לאפליקצייה

תוכנית עסקית לאפליקצייה
יותר ויותר יזמים פונים בשנים האחרונות לפיתוח אפליקציות. הסיבות מגוונות: הכסף הגדול והאקזיט הפוטנציאלי מהיר, הנגישות והפשטות (היחסית) שבפיתוח והקמה של אפליקציה, הטרנדים המתחלפים המעניקים ליזמים הזדמנויות חדשות ואולי גם היכולת להיות מעורב ולפתח אפליקציה מבלי להבין בטכנולוגיה. תהא הסיבה אשר תהא, רצוי כי בעת פיתוח האפליקציה תדעו מה המודל העסקי שלכם. להלן מדריך מקוצר לסעיפים שכדאי שיופיעו בתוכנית העסקית.
1. תכנון תקציב
את אותה אפליקציה בדיוק ניתן לפתח בתקציב שנע בין אלפי דולרים ועד מאות אלפי דולרים. רבים מפתחים במזרח הרחוק, באסיה או במזרח אירופה שם כוח העבודה זול יותר. רבים מהיזמים בוחרים לפתח בחו"ל ולבצע את ההתאמות הסופיות בתוך החברה בארץ.
התקציב נקבע בהתאם למס' קריטריונים אחד מהם הוא למשל האם לפתח ב – IOS , באנדרואיד, או בשניהם. ההחלטה נקבעת בד"כ על סמך בחינת היקף השימוש במערכות ההפעלה השונות, אנדרואיד ו – IOS, בקרב קהל היעד באזור בו נרצה להפיץ את האפליקציה שלנו. בד"כ, שכפול לשפה שנייה זול יותר מהפיתוח בשפה הראשונה. עלות פיתוח אפליקציה יכולה לנוע בגדול בטווח שבין 50 ל – 200 אלף ₪ , הפיתוח עצמו מתחלק בד"כ לשלב האפיון והעיצוב, לפיתוח האפליקציה עצמה ולפיתוח צד שרת ומערכות ניהול. טווח המחירים יכול להשתנות בהתאם למורכבות האפליקציה ושונה במקרים רבים בין קטגוריה אחת לאחרת; utilities, רשת חברתית, בידור וכד'.
גם לאחר השלמת פיתוח יש לקחת בחשבון תקציבים נוספים לצורך תיקוני באגים, שדרוגים, פיתוחים נוספים ו – fine tuning שמתבצע לאחר קבלת פידבק מהשוק. שינויים אלו יכולים להיות דרמטיים ברמת עלות ומשך פיתוח (סימן לבעיה יסודית) ויכולים להיות מינוריים. בד"כ מספקת החברה המפתחת שירותי תמיכה הכלולים במחיר, למשך תקופה המוגדרת בהסכם, לתיקוני באגים בלבד (ולא לשינויים בארכיטקטורה הכללית).
רב הכסף, תתפלאו או לא, הולך על שיווק, אלמנט הפיתוח שולי בד"כ והוא למעשה רק ההתחלה, אלא אם כן התמזל מזלכם והאפליקציה שלכם "תפסה" ורצה ויראלית ללא תקציבי פרסום נכבדים.
2. כיצד לנהל את הפיתוח
האתגר הגדול בפיתוח מרחוק הוא תפעול המפתח או צוות המפתחים מרחוק ובקרה אחר איכות העבודה. שותף טכנולוגי יכול להקל על התהליך ולנהל בפועל את צוות הפיתוח כאשר ללא שותף שכזה מלאכת הפיתוח עשויה להיות מורכבת עד בלתי אפשרית. ואם כבר בשותף טכנולוגי עסקינן: במידה ויש לכם יכולת טכנולוגית ואתם יכולים לפתח לבד את האפליקציה קחו בחשבון שעלות הפיתוח במקרה כזה תהיה העלות האלטרנטיבית שלכם, השווה לכל פעילות חלופית שהייתם עושים לשם ייצור הכנסה בזמן אותו אתם מקדישים כעת לפיתוח. יש לזכור ש"הרווח" בפיתוח עצמאי הוא לא רק כלכלי אם כי גם ברמת איכות התוצר שכן, רמת המחויבות של מפתח חיצוני לא תשתווה לעולם לרמת המחויבות, הרצון והמוטיבציה שלכם.
3. פתחו והשיקו מוצר מינימאלי (Minimal viable product)
השקת מוצר מינימאלי או גרסה "רזה" של האפליקציה היא אסטרטגיה נבונה כל עוד אתם פועלים לפי מטרות ברורות ומוגדרות ואתם עם "אצבע על הדופק". השקת גרסה "רזה" שתוגדר כפיילוט ראשוני צפויה להגדיל את סיכוייכם להשיג השקעה. המוצר הראשוני ישווק (בקטן) ויהיו בו (מעט) משתמשים פעילים אולם עמדתכם בפני משקיע פוטנציאלי תהיה טובה בהרבה לעומת הצגת תוכנית עסקית בלבד. כלומר, אם גייסתם כסף, אך לא מספיק כסף כפי שהתוכנית העסקית שבניתם דורשת, פתחו גרסה "רזה" וצרו יתרון יחסי עם מה שיש והמשיכו תוך כדי כך לחפש הזדמנויות לגיוסי הון. חשוב לציין שאם הגרסה שהושקה מתבררת כלא מספיק טובה, אתם עשויים לאבד משתמשים ולפגוע במיתוג העתידי שלכם הודות להתנסות הראשונית השלילית. המענה לאתגר זה הוא כאמור שתי המילים המופיעות בסוגריים בתחילת הפסקה: שיווק "בקטן" ו"מעט" משתמשים. לימדו תוך כדי תנועה.
4. אל תמהרו להקצות תקציבי פרסום "שמנים" כבר בהתחלה
אתם ודאי חושבים שככל שתקדימו לפרסם את האפליקציה שלכם, כך תצברו יותר משתמשים וכתוצאה מכך הגידול הוויראלי יהיה משמעותי הודות לחשיפה הרבה. בפועל מומלץ לא לפרסם "בכל הכוח" בחודשי הפעילות הראשונים שכן נרצה לגייס מסה רצינית של משתמשים פעילים רק לאחר שווידאנו את יציבות היישום ותקינותו ולאחר ששיפרנו את חווית המשתמש על בסיס התנסות המשתמשים הראשונים (UX ו – UI). כמו כן, הגדלת תקציב הפרסום בקצב מתון תאפשר לכם לבחון את החדירה הוויראלית (דבר אשר כמעט בלתי אפשרי לחזות מראש) ולהקטין את תקציבי הפרסום הדרושים להשגת היעדים.
5. אל תבססו את המודל העסקי שלכם רק על פרסום
אם גם ב – google עדיין לא בטוחים מהו המודל העסקי של -waze , גם אצלכם העסק כנראה לא יהיה פשוט יותר. השקיעו מחשבה, ערכו סיעור מוחות וחישבו על מודל עסקי מעניין שיגדיל ויגדיר את שווי המשתמשים שלכם. תוכלו לשלב מקור של הכנסות מפרסום במודל העסקי שלכם אך כדאי שמשקלו יהיה זניח לעומת מקורות ההכנסה האחרים. אם בחרתם כך, אל תמהרו לדרוש מהמשתמשים שלכם תשלום אלא גרמו להם להבין עבור מה הם משלמים ורק אחר כך דרשו מהם תשלום . כיצד תעשו זאת? באמצעות מודל משולב המכונה פרימיום (Free + Premium) המאפשר להם להתנסות באפליקציה ללא תשלום כאשר במהלך השימוש יתגלו מספר פיצ'רים חסרים המשמעותיים לחוויית המשתמש. ההתנסות החלקית תעודד את המשתמש לשלם.
0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
יש לכם מה לומר?
תרגישו חופשי לעשות זאת

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *