חשבון נפש עסקי

חשוב מאוד לשמור על גמישות מחשבתית, לא לאבד את הראייה הביקורתית ואת יכולת השיפוט.

חשבון נפש עסקי

 בפתחה של שנה חדשה ובעיצומם של ימי חשבון הנפש, כל אדם מסכם את השנה שחלפה ומבקש את שבנפשו לשנה שבפתח. חשבון נפש דומה מומלץ לעשות בעסק הפרטי של כל אחד מכם… לשם כך, ריכזנו עבורכם את עיקר הפעולות הנדרשות על מנת לסכם את השנה שחלפה ולגבש החלטות אסטרטגיות ועסקיות לשנה הקרובה. קראו בעיון את הפעולות המתוארות והשתמשו בטיפים ובכלים המקצועיים הכתובים, בהצלחה!
בחינת היעדים האסטרטגיים של השנה שחלפה וקביעת יעדים חדשים לשנה הבאה
יש לבחון היעדים שהוגדרו לשנה שחלפה (יעדים כספיים ויעדים אסטרטגיים כאחד) ולבדוק אילו הושגו ואילו לא. כדאי לבחון זאת בשני אופנים:
  • בחינת היעדים שהושגו – ראשית, טפחו לעצמכם על השכם! עמידה ביעדים שהוגדרו בתכנית העסקית שלכם היא אינה דבר של מה בכך ובהחלט ראוי לציין זאת לטובה. לאחר מכן, תוכלו לחשוב האם קיימות מטרות משניות הנגזרות מהיעדים הראשוניים שהושגו? שכן, חלק מהיעדים החדשים שיוגדרו יתבססו על היעדים שהושגו ;
  • בחינת היעדים שלא הושגו והפקת לקחים – חשבו מהי הסיבה שיעדים אלו לא הושגו? נסו לענות על השאלות הבאות: האם היעדים שהוגדרו בתוכנית העסקית הם יעדים ריאליים? האם האצלת הסמכויות נעשתה בצורה נכונה כך שכל עובד ידע מה תחום הפעילות המוגדר לו ומה היעדים המצופים ממנו / ממחלקתו? האם הפעילות הנדרשת להשגת היעדים תאמה את יכולתם של העובדים שנדרשו לכך? אם לא, האם יש עובדים אחרים שמתאימים יותר לביצוע המשימה? האם הקצאת המשאבים תאמה את הצרכים הנדרשים להשגת היעדים? האם חלה התקדמות בדרך להשגת היעדים בשנה שחלפה? האם קיימים תהליכים פתוחים שסופם להשיג את היעדים שהוגדרו?
רצוי שעדכון והתאמת היעדים לשנה הבאה ייעשו לצד מענה על השאלות המתוארות. התייחסות וחשיבה מחודשת על הסיבות שבגינן לא הושגו היעדים שהוגדרו בתכנית העסקית יתרמו רבות להבנת הדינמיקה הכללית בחברה שלכם וכן, למינוף החולשות והגורמים המעכבים בארגון בעזרת מודעות וחשיבה נכונה.
כמו כן, במסגרת הכנת תוכנית עסקית מקיפה לשנה הבאה יש להגדיר יעדים אסטרטגיים חדשים אשר מתאימים לשינויים המתרחשים בשוק ברמת המאקרו.
קראו עוד טיפים עסקיים…
הכנת תוכנית עסקית מעודכנת הכוללת תקציב עבודה חודשי מפורט
כידוע, התכנית העסקית מהווה תקציב עבודה חודשי ומעודכן. אם אין לכם תקציב עבודה מעודכן, זה הזמן לגבש אחד כזה! אם יש לכם תקציב עבודה מעודכן, בדקו את התקציב מול הביצוע בשנה שחלפה – ברמת ההכנסות, ההוצאות, כוח האדם, תנאי התשלום מול הלקוחות וכן, מול הספקים אשר מקבלים ביטוי בתזרים החודשי של העסק שלכם, ניהול המלאי (במידה וקיים) וכו'. עדכנו את התקציבים בהתאם לביצועי השנה שחלפה וקבעו תקציבים חדשים התואמים את היעדים שברצונכם להשיג. למשל, כל עסק יודע מהי העלות הכרוכה בהבאת לקוח חדש. אם תחשבו את נקודת האיזון החודשית שלכם במונחים של לקוחות תוכלו לדעת מהו תקציב הפרסום המינימאלי הדרוש כדי להגיע ל: breakeven point . כך, לפי היעד העוסק במספר הלקוחות החדשים המצופה בכל חודש, תוכלו לקבוע בחוכמה את תקציב הפרסום הרצוי.
לכתוב תוכנית עסקית בעצמך….
עדכון ניתוח SWOT ובחינת השחקנים המתחרים בענף
בתכנון האסטרטגי בתכנית העסקית אנו עורכים ניתוח SWOT יסודי ומקיף. ההזדמנויות והאיומים מושפעים מתנאים חיצוניים ועשויים להתעדכן נוכח מגמות ושינויים שמכתיב השוק. כמו כן, גם החזקות והחולשות עשויים להתעדכן מעת לעת, למשל אחת החולשות שעשויות להיות לעסק היא תלות בקבלני משנה ( Outsourcing ). במידה והעסק יפחית את העבודה עם קבלני המשנה ויחליף אותה בעבודה של עובדים ,In house יהיה נכון לעדכן חולשה זו.
באופן דומה, יש לעדכן את רשימת המתחרים בענף. תוכלו להיעזר בשאלות הבאות: האם נכנסו שחקנים חדשים לענף בשנה שחלפה? אם כן, מה כוחם? מה יתרונם היחסי? כמו כן, יש לבחון את ההתפתחות והשינויים שנעשו בקרב המתחרים הקיימים בשנה שחלפה כדי לשאוף להיות תמיד צעד אחד לפני כולם וכדי להיות מסוגלים לתת מענה ראוי לפעולות הצפויות והפחות צפויות מצדם.
נסכם ונאחל לכל אחד מקוראינו שתהיו לראש ולא לזנב – שתזכו להיות ראשונים, שתובילו, שתשפיעו, שתחליטו, שתצליחו, שתבחרו נכון ושתצמחו…
שנה טובה ומוצלחת!
0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *