תוכנית עסקית לחברת סטארט-אפ

תוכנית עסקית לחברת סטארט אפ – איך לעשות את זה נכון?

מטרות תוכנית עסקית לחברת סטארט – אפ

לתוכנית עסקית לחברת סטארט אפ ישנן שתי מטרות עיקריות; הראשונה – להתוות דרך ברורה לסטארט אפ שזה עתה הוקם. השנייה – לסייע ליזמים להציג המיזם הטכנולגי למשקיעים פוטנציאלים, קרנות הון סיכון וגורמי מימון אחרים. שתי מטרות אלו נפגשות מן הסתם, אך לעתים תוכנית עסקית הנכתבת לצרכים פנימיים, נראית קצת אחרת מזו הנכתבת למטרת גיוס השקעה. בסביבה עסקית כה מורכבת ברור לגמרי כי ללא תוכנית עסקית מסודרת קטנים משמעותית סיכויי גיוס ההשקעה לצג גידול בסיכון לאובדן אותה השקעה.

השלבים בכתיבת תוכנית עסקית לחברת סטארט אפ

השלב הראשון הוא לתאר מי אתם? ומה היא החדשנות הטכנולגית אשר אתם מביאים לשוק, אם בכלל. פרוט החדשנות הטכנולוגית צריך להעשות במילים פשוטות אשר גם קורא טכנופוב יבין בדיוק, בקלות ובמהירות. תארו מה  הבשורה שאתם מביאים ואיך אתם הולכים לשנות את הסביבה העסקית בה אתם הולכים לפעול. במקרים רבים משקיעים במיזמים טכנולוגיים מבצעים DD (גילוי נאות) טכנולוגי לצאת גילוי נאות חשבונאי, במקרה זה נעשה דיון מעמיק בין ה CTO שלכם לזה של המשקיע במטרה להבין טוב יותר את ההיבטים הטכנולגיים של הסטארט אפ שלכם.

הקמתו של סטארט אפ מלווה בהרבה מאד סימני שאלה הקשורים לפעילותו השוטפת. להבדיל מעסקים מסורתיים, אשר גם בהם ישנם שינויים תכופים בסביבה העסקית, בסטארט המצב קיצוני הרבה יותר; טכנולגויות שהיו רלוונטיות לפי חצי שנה יכולת להפוך בין רגע ללא מענייניות, חברות ענק הפועלות בתחומים מסוימים עשויות להחליט ללא כל הודעה מוקדמת כי החליטו להתמקד בתחומים חדשים, כמו זה של הסטארט אפ שלכם בדיוק. סקירת הסביבה העסקית במסגרת הכנת תוכנית עסקית לסטארט אפ טכנולוגי הינה הצעד הראשון שלכם. בדיקת הסביבה העסקית, רצוי שתעשה תוך שימוש במאגרי מידע ומקורות מגוונים אשר יספקו תמונה מלאה וימנעו הפתעות מיותרות.

ומה לגבי המתחרים, האם גם עליהם צריך לכתוב? התשובה היא כן, יש להכין מפת ערך אשר תמחיש את היתרון היחסי של הסטארט אפ שלכם עאל מול המתחרים הפועלים באותה תעשייה, בתקווה שקיימים יתרונות יחסיים כאלה.בתוכנית עסקית לסטארט-אפ הנכתבת לצרכים פנימיים, יש לבצע סקירה מקיפה מאד ולא לחסוך במילים, בתוכנית עסקית המיועדת בעיקר למשקיע ניתן להסתפק בכמה פסקאות בלבד המתארות מי הם המתחרים הקיימים ומה החוזקה והחולשה המרכזית שלהם.

לאחר שניתחתם הסביבה העסקית יש לבחון מהו היתרון היחסי המתמשך של המיזם שלכם ומהו המודל העסקי. סוגיית המודל העסקי של סטארט-אפים נדונה רבות בשנים האחרונות. ישנם סטארטאפים עם מודל עסקי ברור ומוכח, ישנם כאלה אשר מתבססים על פרסום, בצורה עקיפה או ישירה וישנתם כאלה שאין להם ממש מודל עסקי ברור…לעתים מפתיעה העובדה שדווקא אלו הנעדרים מודל עסקי ברור, מצליחים לגייס השקעות נכבדות ממשקיעים רציניים ואלו אשר מייצרים כבר הכנסות ואפילו תזרים מזומנים חיובי מתקשים במשימה זו.

לאחר שגבשנו מודל עסקי, ברור יותר או ברור פחות.. עלינו לפרט מה הם אותם צעדים אשר עלינו לנקוט על מנת להביא את הסטארט אפ שלנו לידיעת העולם, במילים אחרוץ מה הוא ה GO TO MARKET שלנו; באיזה ערוצי שיווק נשווק את השירות שלנו, עם מי נפתח שיתופי פעולה אסטרטגיים ותמורת מה? מה יהיו אבני הדרך להתפתחות העסקית שלנו, בטווח הקצר ובטווח הארוך? והאם יש לנו אסטרטגיית exit ברורה.

במקביל יש לגבש את מבנה כוח האדם שיביא אותנו להשגת המטרות שלנו, להחליט מה המבנה הארגוני האופטימאלי שלנו, שבדרך כלל שונה בסטארט אפ מזה של חברות כלכלה ישנה מסורתיות.

האתגר הגדול ביותר בהכנת תוכנית עסקית לסטארט אפ הינו לתרגם את הכל לכסף, זה אומר, לגבש דוח רווח והפסד לשנים הבאות ותזרים מזומנים, דוחות אלו נכתבים בדרך כלל לבין 3-5 שנים וכאמור, האתגר הגדול הוא לקבוע איך תראה התחזית הכלכלית שלנו לתקופה כה ארוכה בעולם טכנולוגי משתנה כל שנייה .

יש לזכור כי כאשר מתחילים לדבר על מספרים בתוכנית העסקית, יש לעשות שימוש בטרמינולוגיה אשר מתאימה לעולם התוכן שלכם, לדוגמא בעולמות המסחר האלקטרוני תוכנית עסקית ללא שימוש במונח Cost Per Acquisition תהיה חסרה.

לבסוף יש לזכור כי משקיע אשר מעוניין להכנס לעולם הסטארטפים יצפה לראות דוחות פיננסיים קצת שונים מאלה של חברות מסורתיות, כי בסוף הרי הכל מסתכם לסיכון מול סיכוי..

חושבים בגדול ומתחילים בקטן – Minimum Viable Product

כותבים תוכנית עסקית למיזם טכנולוגי? פעמים רבות אנו נדרשים להבין איך יראה המוצר הסופי; אפליקציה, אתר או יישום אחר ומה הבשורה שתוצג למשתמש בסוף הדרך, עם השלמת תהליך הפיתוח. המוצר הסופי שפיתחתם אמור לספק מענה לצורך שזיהינו במהלך הכנת התכנית העסקית (שבגללו בדיוק התחלנו פיתוח) ולא פחות חשוב לקיים מודל עסקי נכון ויציב שגובש במהלך כתיבת התוכנית העסקית.

בעולם הטכנולוגי, בו משקיעים "בודקים את טמפרטורת המים" תחילה לפני כל השקעה, קטנה או גדולה, תוכלו ליצור יתרון יחסי על פני יישומים טכנולוגיים אחרים המתחרים על אותו הכסף אם תגיעו לא רק עם רעיון, אלא עם מוצר/שירות שכבר עובד וצבר משתמש או שניים, לפחות….

במילים אחרות, כדי להגדיל את ההסתברות שישקיעו במיזם שלכם כדאי שתתחילו בפיתוח גרסה "רזה" יותר של המוצר בשלב הראשון – Minimum Viable Product- מוצר מינימלי להשקה. המוצר המינימלי יתבסס על החוזקות ועל היתרונות היחסיים הבולטים ביותר של המוצר שלכם ויושק כגרסת פיילוט ראשונית – למעשה מדובר על ייצור ערך וניהול תהליך של למידה והסקת מסקנות מצד אחד תוך כדי צמצום במשאבים מצד שני.

כאשר יזם זה יפנה למשקיע עם תכנית עסקית לחברת סטארט אפ ארוכת טווח + מוצר טכנולוגי מוחשי שפועל עם משתמשים רשומים, הוא יהיה בעמדה טובה בהרבה מול משקיע וסיכוייו לקבלת מימון למיזם יעלו משמעותית.

 

תוכנית עסקית לחברת טכנולוגיה – דוגמא

למדריך הכתוב והמצולם המקיף ביותר לכתיבת תוכנית עסקית.

תוכנית עסקית עשו זאת בעצמכם