ניתוח הסביבה הכלכלית והפוליטית במהלך כתיבת תכנית עסקית

"פספוס" של משתנה אחד, עלול לגרום לכישלון היוזמה העסקית כולה מן היסוד ולהצגת תכנית עסקית שגויה

הסביבה העסקית הרחבה

● מהי שיטת הכלכלה הנהוגה במדינה? האם מדובר בשוק חופשי? מהי מידת המעורבות הממשלתית בכלכלה?
●כיצד מאופיינת הסביבה הכלכלית של העסק? האם ביציבות? האם המשק נמצא במצב צמיחה? האם במיתון?
מאפייני הסביבה הכלכלית משפיעה על כח הקנייה של הצרכן ועל הרגלי הקנייה שלו (Consumer Spending) ומכאן חשיבות השפעתה על העסק ועל התוכנית העסקית שלכם. ככל שתחול ירידה ברמת החיים ובביטחון הכלכלי של הצרכנים, כך גם תחול ירידה ברמת הרכש שלהם. בהקשר זה יש להביא בחשבון את רמת האבטלה במדינה, את שיעור ההכנסה הממוצעת לנפש (שיעור התל"ג), לנתח את קצב הצמיחה הכלכלית ועוד.
● רמת האינפלציה: המונח "אינפלציה" מתאר מצב כלכלי, בו חלה עליית מחירים, המביאה לירידה בערך הכסף ובחוזק המטבע המקומי. זהו נתון חשוב, שיש להביאו בחשבון בעת שסוחרים או מייבאים מוצרים ממדינה זרה, אז יש לבחון את רמת האינפלציה הקיימת בה.
● מהו שיעור הריבית הנהוג כיום במדינה? ככל ששיעור הריבית גבוה יותר, נטיית הצרכנים תהיה לחסוך יותר ולהשקיע פחות.
● מהו שער החליפין למטבעות זרים? יש לכך השפעה עצומה במקרה של ייבוא מוצרים או חלקים הנחוצים לייצור המוצר. שער חליפין גבוה יחייב את היזמים למצוא חלופות זולות יותר, אולי בשווקים אחרים, או לחילופין, ישפיע על רמת הרווחיות הצפויה ממכירת המוצרים.
מאפייני הסביבה הפוליטית:
● מהי שיטת המשטר הנהוגה במדינה, ומהי מידת יציבותה? האם מדובר במשטר דמוקרטי? יציב? האם המדינה ידעה משברים פוליטיים רבים? יש לתת את הדעת על הנושא בעיקר כאשר מדובר בעסקים עם מדינות זרות המאופיינות בחוסר יציבות פוליטית. אופי המשטר עשוי להכתיב את מידת הפתיחות לעסקים עם גורמים זרים ולייבוא מוצרים זרים, וכן את מידת התחרות הקיימת במדינה.
● מידת היציבות הביטחונית באזור
● חקיקה ומיסוי ספציפיים לעסקים
● מהם חוקי המכס עבור מוצרים מיובאים?
● האם קיימות מכסות או הגבלות על ייבוא או ייצור מוצר מסוים?
● תמריצים לקידום סקטורים או אזורים מסוימים? האם קיימות סובסידיות עבור מוצרים מסוימים?
● מידת המעורבות הממשלתית בכלכלה
● האם קיימת מסגרת הגנה חקיקתית על זכויות יוצרים? אכיפת חוזים? חוקים הנוגעים לתיקה בפרסום? (לדוגמא: חוק איסור פרסום אלכוהול שיצא לאחרונה בישראל)
● האם קיימים חוקי אנטי טרסט או הגבלים עסקיים, שנועדו למנוע מונופוליזם והתאגדות קרטלית, במטרה לעודד תחרות חופשית.
● האם קיימות תקנות בטיחות תעשייתיות? כגון תקנות הגנה נגד אש? האם המוצרים חייבים לעמוד בתקן מסוים? תקנות תברואה או איכות סביבה?
ועוד…
בעת ניתוח הסביבה הרחבה ניתן להתייחס גם למאפייני הסביבה החברתית, ולהתייחס בהקשר הזה לנושאים הבאים:
● המאפיינים הדמוגרפיים במדינה: התפלגות גילאים – האם יש רב צעיר או מבוגר במדינה? מהו היחס בין נשים וגברים?מה מאפיין כל מגדר?
● מהי מידת הפתיחות כלפי מוצרים זרים? האם יש עדיפות ל"מוצרי דגל" מקומיים?
● אופנות רווחות: בתחומי לבוש, מזון (אורגני/ טבעוני וכד'), איכות סביבה (כלים ח"פ/ מוצרים מתכלים/ רכבים חשמליים)
● רמת החיים ומידת הזמן הפנוי של התושבים
● היחס לעבודה: מה מידת המסירות והנאמנות של העובדים למקום עבודתם? האם המשק מאופיין בשביתות רבות מצד העובדים? האם קיימים איגודים מקצועיים?
מילת המפתח בניתוח הסביבה העסקית הרחבה היא מודעות. יש להשקיע את מירב המאמצים באיסוף המידע בשלמותו, כדי לקבל תמונה מפורטת של כל המשתנים, שעשויים להשפיע על העסק ועל התוכנית העסקית שלכם. לעיתים, "פספוס" של משתנה אחד, עלול לגרום לכישלון היוזמה העסקית כולה מן היסוד ולהצגת תכנית עסקית שגויה. לדוגמא: עסק המבוסס על ייבוא עץ מיוחד לייצור רהיטים מדרום אמריקה. בעלי העסק אינם מודעים לתקנות הגנה נגד אש, המחייבות מריחת חומר מעכב בעירה על כל מוצרי העץ המיובאים מחו"ל. הסחורה עשויה להיות מעוכבת במכס ימים ואף חודשים רבים, מה שיגרום לעיכוב במועדי הייצור והאספקה, להפסדים רבים ואף לכישלון העסק.
ניתוח PEST – לניתוח ההשפעות הסביבתיות על הארגון בהיבטים פוליטיים, כלכליים, חברתיים וטכנולוגיים.
פרמטר אחד עיקרי וחשוב בבואנו לכתוב תכנית עסקית הינו ניתוח וסקירה מעמיקה של השוק בו אנו הולכים לפעול.
התכנית העסקית לרוב מורכבת מסקירת שוק, סקירת מתחרים, קהל היעד אליו אנו פונים ונק' מפתח שיובילו להצלחתה של החברה.
היום נתמקד בסקירת שוק ע"פ מודל ה-PEST
כאשר אנו כותבים תכנית עסקית אנו רוצים לבצע תכנון אסטרטגי שישמש אותנו גם לטווח הרחוק ויוביל אותנו להצלחה עתידית לא רק בהווה. תכנון זה נוצר כתוצאה ממודלים לניתוח ענפי באמצעות מודלים אלו ניתן לבנות את המודל העסקי וכך גם לקבוע אסטרטגיות שונות, תמחור מוצרים ובניית תכנית שיווקית.
אנו רוצים תמיד לדעת מהם הכוחות המשפיעים על השוק אליו אנו רוצים להיכנס.
למשל אם מדובר על השוק הסיני – השוק הסיני הינו שוק גדול (כ-1.3 מיליארד איש) מה שמאפשר כניסה של חברות זרות רבות. שוק בעל פוטנציאל צמיחה גדול דבר שיכול לתרום להורדה של עלויות ייצור (עלות שולית פוחתת) ולהביא לרווחים גדולים. כניסה של חברות חדשות לשוק יכולה להגדיל את היצע השוק ולהביא מגוון רחב יותר לצרכן הסיני.
מודל ה-PEST מדבר על סביבה פוליטית, סביבה כלכלית, סביבה חברתית וטכנולוגיה.
0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *