תוכנית עסקית = תוכנית עבודה מפורטת לטווח הקצר ולטווח הארוך

תוכנית עסקית – שאלות ותשובות

מה זו תוכנית עסקית?
תוכנית עסקית הינה "מסמך-על" ניהולי אשר מטרתו להתוות דרך ברורה בפני מנהלים, יזמים ומשקיעים לפעילות עסקית קיימת או חדשה, לטווח הקצר ולטווח הארוך.
מדוע צריך תוכנית עסקית?
יותר מכל, כתיבתה של תוכנית עסקית "מאלצת" את בעלי החברה ומנהליה, פשוט לשבת ולחשוב! לחשוב האם הדרך בה החברה צועדת הינה הדרך הנכונה, מה הן האלטרנטיבות העומדות בפנייה, איך ליישמן וחשוב מכל לאיזו תוצאה לצפות הן במישור המקצועי והן במישור הכספי.
מה כוללת תוכנית עסקית?
התוכנית מהווה למעשה תוצר כתוב הכולל את כל ההיבטים הקשורים לפעילות העסקית והשלכתם על התוצאות הפיננסיות.
מה הם הנושאים החשובים בתוכנית העסקית?
התוכנית כוללת, בין השאר, את תיאור פעילות החברה, מוצריה ו/או שירותיה, בחינת הסביבה העסקית בה היא פועלת, תאור היתרון היחסי הטמון במוצר ו/או בשרות, פרוט אבני הדרך להתפתחות העסקית, בחינת היבטים תפעוליים, גיבוש קווי יסוד לאסטרטגיה עסקית, ניסוח עקרונות לתוכנית השיווקית, התייחסות למבנה הארגוני ולמאפייני כוח האדם בחברה, גיבוש תוכנית השקעה ולבסוף השלכותיהם של כל אלו על תחזית הרווח וההפסד לשנים הבאות ועל תזרים המזומנים.
האם כל תוכנית עסקית נראית אותו הדבר?
באופן כללי ניתן לומר כי תוכנית עסקית טובה תהיה כזאת המתאימה עצמה לנסיבות כתיבתה ולקהל היעד שלה; הנסיבות העיקריות לכתיבתה של תוכנית עסקית הנן:
  1. גיוס הון – מיועדת בד"כ לגורמים מחוץ לחברה
  2. שינוי אסטרטגי / שיפור בתוצאות העסקיות – מיועדת בד"כ לגורמים בתוך החברה
  3. תוכנית עסקית תפעולית – מיועדת בד"כ לגורמים בתוך החברה
למי מיועדת התוכנית העסקית?
תוכנית עסקית לצורך גיוס הון מיועדת בעיקר לבנקים, חממות, משקיעים פרטיים (אנג'לים), קרנות הון סיכון וגופים ממנים אחרים.
תוכנית עסקית אשר מטרתה ביצוע שינוי אסטרטגי בפעילות קיימת ו/או שיפור התוצאות הכספיות לצד בחינת היבטים תפעוליים, מיועדת בעיקר לבעלי מניות ומנהלים מתוך רצון להבין /לתכנן/ לבנות מנגנון עסקי יעיל יותר.
האם צריך לעדכן תוכנית עסקית? ע"פ אילו פרמטרים?
כיום בעולם עסקים מתפתח ובלתי צפוי בו טכנולוגיות, מגוון מוצרים ושיטות שיווק משתנות לעתים קרובות מסוכן יהיה להתבסס על תוכנית עסקית מבלי לעדכנה. כמו במקרים אחרים גם כאן זה עניין של "חדשנות או למות…"
מה הם הפמטרים אותם צריך לעדכן?
תוכנית עסקית טובה חייבת להיות דינאמית. הפרמטרים המשתנים הנם אלו הקשורים לענף והם כוללים, מתן ביטוי לכניסתם של מתחרים חדשים, פיתוחן של טכנולוגיות חדשות, ניתוח העדפותיו המשתנות של קהל הלקוחות למוצר עצמו, תכונות המוצר, מחיר, שימושים במוצרים נלווים ו/או משלימים, שדרוגים, תקציבי פרסום שיווק וקד"מ והשפעתם על צפי ההכנסות, הוצאות שכ"ע, וכמובן פרמטרים בתחום המאקרו – כלכלי כמו שערי חליפין, שיעורי ריביות ועוד. בעדכון התוכנית יש לבחון האם עמדת ביעדים שקבעת לעצמך בעבר? אם לא, אז איפה טעית? האם שמרת על המיקוד והמשכת לפעול בענף בו התכוונת לפעול, או שמה הפעילות העסקית שלך "זזה" מעט.
כל כמה זמן יש לעדכן התוכנית העסקית ומי צריך לעשות זאת?
נכון לבצע עדכון של תוכנית עסקית אחת לשנה וכחלק מהכנת תוכנית עבודה שנתית ו / או תקציב שנתי ו / או רב שנתי.
האם ניתן לכתוב תוכנית עסקית באופן עצמאי?
אפשר לעדכן תוכנית עסקית ללא גורמי עזר בהנחה שנבנית מלכתחילה תשתית גמישה המאפשרת שינויים כאלו ואחרים. מומלץ, בכל אופן להיעזר בזוג עניים נוספות אשר ינטרלו הערכות מופרזות ויספקו מימד מקצועי בעיקר בתחומים הפיננסיים.
תוכנית עסקית מצומצמת או מפורטת – מה עדיף?
חשוב מאוד לשמור על גמישות מחשבתית, לא לאבד את הראייה הביקורתית ואת יכולת השיפוט.
אז מה עדיף, להרחיב או לצמצם? התשובה על השאלה הזו היא מורכבת וקשורה בעיקר למטרות לשמן נכתבת התוכנית העסקית.
תוכנית עסקית פנימית בד"כ ארוכה יותר, מטרתה היא לעשות סדר וכדי לעשות סדר יש לבצע ניתוח יסודי של הפעילות העסקית מא' עד ת'.
תוכנית עסקית למטרת גיוס השקעה, חייבת להיות יסודית מצד אחד אבל לא ארוכה מדי מצד השני, גם כאן הכול תלוי בנסיבות כתיבת התוכנית, אם המשקיע הוא מהתחום, אולי אפילו מתחרה שפועל באותה התעשייה, אין צורך לפרט ולרשום נתוינם שהוא כבר מכיר. במידה והמשקיע אינו מהתחום או מהתעשייה, אינפורמציה רלוונטית הקשורה לגודל השוק, ניתוח המתחרים וכד' עשויה לסייע לו רבות לקבל החלטה על GO.
אורכה של תוכנית עסקית נע בד"כ בין 25 ל – 45 עמודים, שוב תלוי בנסיבות. לצד התוכנית העסקית חשוב בכל אופן לצרף תמצית מנהלים אשר מקצרת את התוכנית ל-2-3 עמודים לכל אלו אשר חוברת של 35 עמודים קצת מאיימת עליהם.

מה אנחנו מציעים

Full GONOGO

תוכנית עסקית מלאה

תוכנית עסקית מלאה ומקיפה, הכוללת בין השאר: תוכנית פיננסית מלאה ל – 4 שנים, תמצית מנהלים, ONE PAGE SUMMARY

Premium GONOGO

תוכנית עסקית מורחבת

בתוכנית המורחבת אנחנו נותנים לך "חבילה שלמה" בדרך ליישום תוכנית עסקית משלך. החבילה כולל תמיכה בהיקף רחב גם בהיבטים "על יד" התוכנית העסקית.

Implement GONOGO

תוכנית עסקית יישומית

במסגרת הכנתה של תוכנית עסקית יישומית אנחנו למעשה מתחילים לעבוד יחד עם היזם, מהווים חלק מהצוות המתגבש, מעורבים בכל הנעשה בחברה