על מעצבי מוצרים, כותבי תכנית עסקיות ומה שביניהם

ברור כי תהליך כתיבת תכנית עסקית מעלה סוגיות הנוגעות לעיצוב המוצר ולהיפך

על הקשר בין עיצוב מוצר להכנת תוכנית עסקית

אז אתם דווקא חזקים בעולם האמיתי, הכנת תכנית עסקית אפליקציה זה פחות בשבילכם, לכם יש מוצר שאפשר להרגיש אולי אפילו להריח, כזה שיכול אפילו להישבר אם הוא בטעות נופל..
הרעיון בראש ועכשיו רק צריך למצוא את מעצב המוצר המוכשר שיהפוך את החלום למציאות שתתורגם לתזרים מזומנים חיובי.
אז מה עושים קודם? מעצבים מוצר או לפחות אב טיפוס, או כותבים תכנית עסקית?
אולי בכלל שני התהליכים המאוד חשובים הללו צריכים להתרחש במקביל?
שיתוף הפעולה בין חברת GONOGO לחברות השונות והמצוינות הפועלות בארץ העוסקות בעיצוב מוצרים נמשך כבר למעלה מ – 15 שנה, במסגרתו, שני הצדדים נהנים מהפרייה הדדית לטובת לקוחותינו המשותפים.
ישנם מספר קווי דמיון בין תהליך כתיבת תכנית עסקית לתהליך עיצוב מוצר;
תחילה, בשני התהליכים יש להבין את הצורך למוצר ולהגדיר את קהל היעד, מיהו הלקוח הפוטנציאלי ומה מאפייניו, מאפיינים אלו כוללים בין השאר; מיקום גיאוגרפי, טווח גילאים (ילדים/מבוגרים), מעמד סוציו-אקונומי, האם קהל היעד הינו עסקי או פרטי ועוד..
לאחר מכן, מי הם המתחרים ואילו מוצרים קיימים כבר בשוק, למעצב המוצר יהיה חשוב להבין בין השאר את מאפייניו הפיזיים של המוצר המתחרה; עיצוב, חומרים, גודל ועוד…לכותב התוכנית יהיה חשוב לדעת  מה המענה אותו מספק המוצר המתחרה והאם המוצר שלנו יכול לייצר יתרון יחסי על פניו, כמו כן חשוב יהיה לבחון מהו טווח מחיריהם של מוצרים דומים בשוק.
אחד המשתנים החשובים ביותר אשר מוטלים בד"כ על כתפיו של מעצב המוצר הוא להעריך מה היא עלות הייצור ליחידה ולבנות מטריצה אשר תקבע כמה יעלה המוצר בייצור כמויות משתנות, זהו למעשה אחד הנתונים החשובים ביותר המופיעים בתוכנית עסקית למוצר צריכה, בלעדיו יהיה קשה מאד להמשיך בכתיבת התוכנית העסקית.
מחיר העלות ומחירי המתחרים יסייעו להבין למעשה את שרשרת הערך (Value Chan)  שלנו – ע"מ שנבין את מחיר היעד אותו יהיה מוכן לשלם לקוח הקצה, תחילה יש להבין מהי הרווחיות הגולמית שכל שחקן בשרשרת הערך (Value Chain) בענף (יצרן-סיטונאי-מפיץ-קמעונאי) מצפה לקבל, הכלל דרך אגב אומר כי מפיץ יצפה לקבל בין 20%-35% ו – retail   ישאף לרווח גולמי של לפחות 50%, הכול כמובן תלוי בענף ובאופי המוצר.
כדי לקבל החלטות הנוגעות למחיר המכירה, יש לגבש אסטרטגיה עסקית ושיווקית ואחריות זו מוטלת בד"כ על כתפיו של כותב התוכנית; האם נכון שהמוצר יופץ דרך חנויות Retail או לחילופין ב Online, או גם וגם, האם המוצר יהיה High-End וישווק בחנויות מתמחות/יוקרה או לחילופין האם הוא יותאם לשוק הרחב וישווק בחנויות DIY-עשה זאת בעצמך.
לצורך הערכת פוטנציאל ההכנסות מהמוצר, רצוי לבצע ניתוח כמותי של השוק, הנעשה במסגרת כתיבת תכנית עסקית, זה יסייע בקבלת החלטות חשובות הנוגעות לחדירה לשוק, קצב הצמיחה הפוטנציאלי ונכונות השוק לקלוט המוצר שלנו.
והאמת, יש עוד הרבה מאד נושאים שיש לבחון במהלך תהליך הכנת תוכנית עסקית
אז מה עושים קודם? מעצבים מוצר או לפחות אב טיפוס, או כותבים תכנית עסקית?
ברור כי תהליך כתיבת תכנית עסקית מעלה סוגיות הנוגעות לעיצוב המוצר ולהיפך – תהליך עיצוב מוצר מעלה סוגיות עסקיות, לרב, רצוי תחילה להעריך את גדול השוק ופוטנציאל הצמיחה שלו, קהל הלקוחות והמרווחים באופן והכול במסגרת כתיבת תוכנית עסקית וזאת טרם נגשים למלאכת עיצוב המוצר. יחד עם זאת, בסופו של דבר, כותב התוכנית יהיה חייב להיעזר בשירותיו של מעצב המוצר על מנת להעריך עלויות ייצור, מחיר מכירה ולגזור רווחיות גולמית.
שילוב כוחות מקצועי בין כותב התוכנית למעצב המוצר הינו פתרון אידיאלי אשר מביא לרב לתוצאות הטובות ביותר. סיעור המוחות בין שני בעלי מקצוע בעלי התמחות שונה אבל גם קצת דומה עשוי לעשות את ההבדל בין כישלון להצלחת היוזמה העסקית.
בהצלחה,
0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *