כן, אבל למה עכשיו?

כן, אבל למה עכשיו?

כל כך הרבה פעמים, יותר מדי פעמים…אנו נפגשים עם בעלי עסקים אשר נמצאים בצומת מרכזי בחיי העסק שלהם. צומת בו עליהם להחליט האם להמשיך במאבק או להרים ידיים.

אנחנו לקראת הרבעון האחרון של שנת 2022 המאתגרת במיוחד יש לומר, ומוצאים עצמנו נפגשים יותר מתמיד עם בעלי חברות, אובדי עצות.

כל פעם מחדש מפתיע אותנו שחרף העובדה כי הכתובת הייתה על הקיר, הדגלים האדומים הורמו לראש התורן והלחץ מכל הכיוונים רק גדל, בחרו אותם בעלי עסקים, בבחירה מודעת או שלא, להתעלם מהנתונים. התעלמות שבמקרים רבים תודלקה באמצעות הבנקים אשר אפשרו לעסק לצרוך אשראים נוספים, רואי חשבון לא מספיק מקצועיים, אשר ביצעו עבודה טכנית ולא ירדו לעומקן של התוצאות הפיננסיות, אופטימיות של בעל החברה עצמה אשר ברוב המקרים לא הבין מספיק בניהול עסק, וגם, אולי בעיקר, העדר תוכנית עסקית מסודרת ומפורטת אשר אפשרה בחינת המצב בשוטף, בטווח הקצר ובטווח הארוך.

זה נכון, תוכנית עסקית איננה מדע מדויק, את זה כבר אמרנו לא מעט פעמים, אבל היא מאפשרת לבעל העסק להבין מה הם אותם פרמטרים ותנאים אשר יאפשרו לו להמשיך להתקיים, כמה כסף הוא יכול למשוך בשוטף ומה איתנותו הפיננסית. זה די מדהים, אבל חלק מבעלי העסקים הקטנים והבינוניים במדינת ישראל אינם יודעים לומר כמה הם הרוויחו שנה קודמת וכמה הם מרוויחים היום.

בסביבה המאופיינת בשינויים מאקרו כלכליים תכופים; ריבית עולה, לצד לחצים אינפלציוניים וסימני מיתון (כן, מיתון לצד אינפלציה) סביבת פוסט משבר עולמי אשר השפיע באופן דרמטי על תעשיות רבות, תוכנית עסקית מסודרת היא הדרך היחידה להבין איפה העסק עומד ומה צריך לעשות כדי להתגבר על המכשולים הרבים.

אז הנה 3 סימנים אשר מממחישים לנו היטב שאנחנו לקראת צרה בעסק שלנו ואיך ניתן לזהות אותם באמצעות שימוש בתוכנית עסקית מקצועית;

  1. ירידה בהכנסות – הירידה בהכנסות נבחנת תוך התייחסות לשנים קודמות, כן, גם שנות קורונה אבל בעיקר שנות טרום קורונה וכמובן אל מול תקציב ההכנסות המפורט בתוכנית העסקית שבניתם. ירידה דרסטית בהכנסות מצביעה על בעיה, לא זמנית, מתמשכת.
  2. שחיקה ברווחיות – כאמור, בעולם של אינפלציה גבוהה, נושא הרווחיות, הישירה (גולמית) הינו קריטי כדי לקבוע מחירי מכירה מעודכנים אשר יהיו תחרותיים מחד אבל יאפשרו רווחיות מספקת מאידך. בכל תוכנית עסקית שמכבדת עצמה, נבדקת נקודת האיזון החודשית הממוצעת Break Even Point. גידול בהוצאות הקבועות לצד קיטון ברווחיות הישירה מעלים את נקוד, האיזון הממוצעת. זה אומר שגם אם מחזורי ההכנסות שלכם עלו אבל נשחקתם ברווחיות ועליתם בהוצאות קבועות אז על אותו מחזור ולפעמים גבוה יותר אתם מרוויחים פחות.
  3. גידול באובליגו של החברה – הבנקים חילקו הרבה מאד הלוואות בשנתיים האחרונות הכול בחסות מגפת הקורונה. חלק מהעסקים אכן נפגעו אנושות מהמגפה, אבל חלק אחר צרך אשראי כי היה מי שנתן. אשראי שהלך לצריכה במקום לפיתוח, לרווחה במקום לגידול ברווח, להחלפת יתרת ספקים במקום לגידול ביתרת לקוחות. גידול משמעותי באובליגו, הכולל את כל מסגרות האשראי של החברה, הלוואת וגם אשראי ספקים, הוא סימן ברור לבעיה. בעולם בו הריבית עולה, ותקופת הגרייס שנתנו הבנקים על הלוואות נגמרת, הלחץ התזרימי בפתח והוצאות המימון מרקיעות שחקים.

תוכנית עסקית מקצועית, פנימית או למטרות חיצוניות הכוללות בין השאר גיוס חוב או הון (השקעה) מהווה מצפן לכיוון אליו העסק צועד. הליכה ללא מצפן בסביבה לא מוכרת, תביא בסופו של דבר לאובדן הדרך ולכישלון היוזמה העסקית.

למדריך להכנת תוכנית עסקית בכוחות עצמך.