על שתיית בירה, תומס אדיסון ותוכנית עסקית אחת

חשוב מאוד לשמור על גמישות מחשבתית, לא לאבד את הראייה הביקורתית ואת יכולת השיפוט.

על שתיית בירה, תומס אדיסון ותוכנית עסקית אחת

מחקר שנעשה באוניברסיטת אילינוי שבשיקגו מצא כי שתיית בירה יכולה לשפר את כישורי הפרט בעת פתירת בעיות ולעודד גמישות מחשבתית! ממצאי המחקר הראו כי קבוצת הניסוי (קבוצה ששתתה 2 כוסות בירה) הצליחה מאוד במענה על השאלות שדרשו חשיבה גמישה יותר. מסקנת החוקרים הייתה שהימצאות בפוקוס רב מדיי עשויה לפגוע ביכולת לחשוב על רעיונות חדשניים החורגים מהמוכר והידוע……..

מסקנה מעניינת זו מלמדת כי הימצאות בפוקוס שאינו בהכרח מקסימאלי ושחרור החשיבה מתבניות ומדפוסי חשיבה מוכרים צפויים לסייע בעידוד החשיבה היצירתית (כמובן שאין אנו מעודדים שימוש באלכוהול לשם כך J). אז מה דעתכם על כתיבת תוכנית עסקית יצירתית לצד שתיית כוס בירה צוננת??? נשמע יצירתי…

 

בעולם בו בקרוב מאד ניתן יהיה להדפיס באמצעות מדפסות תלת ממד אישיות, רבים מהיזמים בוודאי שואלים עצמם האם הרעיון שהם מביאים עמם אכן מספיק יצירתי וחדשני כדי לחולל מהפכה כמו זו המתרחשת לנגד עינינו? והאם בכלל יש להם היכולת לחשוב על רעיונות אשר באמת יהיו יצירתיים…?

בעת הכנת תוכנית עסקית ובכלל, יש לערוך את ההבחנה בין רעיון יצירתי לבין רעיון חדשני. רעיון יצירתי הוא לא בהכרח רעיון חדשני אם כי רבים הם המקרים בהם ההיפך הוא הנכון – רעיונות חדשניים שהם גם יצירתיים. קיימות טכניקות רבות לגירוי החשיבה ולעידוד ל רעיונות יצירתיים. ניתן להשתמש בגירויים אקראיים, לשתף ולהעלות לדיון כל רעיון שצץ בראשך תחת ההנחה כי 'כמות מובילה לאיכות' (יש לדון גם ברעיונות ה"מטופשים" עד להבשלתם ולדחות את הביקורת המלווה), להפוך מוסכמות ודפוסים מקובלים (למשל: בתי קפה ומסעדות בהם משלמים ורק אח"כ שותים ואוכלים זה היפוך לתפיסה שהייתה מקובלת עד לפני מספר שנים) ועוד…

היצירתיות מחייבת חשיבה מחוץ לקופסא, מתן פתרונות מקוריים לבעיות, התמודדות לא שגרתית עם אתגרים ומטלות, גמישות מחשבתית, נטרול הקיבעון המוכר ופיתוח והמצאת קשרים חדשים בין עולמות תוכן זרים (לכאורה).

 

כתיבת תוכנית עסקית יצירתית הינה בעלת ערך רב. רבים נרתעים משימוש ברעיונות יצירתיים מכיוון שהם חושבים שפיתוח רעיונות אלו כרוך בהוצאות גדולות או השקעה מרובה. חשיבה זו שגויה! רבים מן הרעיונות היצירתיים שעולים בעת הכנת תכנית עסקית הם דווקא חסכוניים לאור העובדה שלעתים הם מבוססים על שימוש במשאבים הקיימים וניצולם בצורה חכמה מכפי שנעשה עד כה. קיימות תבניות מוכרות בעולם הפרסום למשל, המכוונות לחשיבה יצירתית ולניצול משאבים כדוגמת תבנית האיחוד הפנימי, המעודדת שימוש במשאב או במרכיב המצויים בסביבת הפריט כדי למלא תפקיד אחר (למשל: על השולחנות במסעדות רבות מונח פלייסמנט המיועד למנוע משולחן האוכל להתלכלך. לעתים נמצא כי תפריט האוכל מופיע על הפלייסמנט. זוהי דוגמא לאיחוד פנימי – שימוש בפלייסמנט, פריט המצוי בסביבת התפריט וקשור אליו, להצגתו);

 

הסיפור על שערו של תומס אדיסון הדגול, ממציא הנורה החשמלית ופטנטים רבים נוספים ממחיש היטב את היצירתיות לצד ניצול המשאבים הקיימים. הסיפור מספר על כך שכאשר חבריו של אדיסון היו מגיעים לבקרו הם היו מתמהמהים מחוץ לביתו נוכח ההשקעה והמאמץ שהם נאלצו להפעיל עד לפתיחת שער הכניסה. לאחר מותו של אדיסון נודע כי המאמץ הנדרש בעת פתיחת השער לא נבע משחיקות הברגים או מהצורך בשימונם אלא ממחשבה יצירתית ונפלאה: תומס אדיסון השתמש במשאב האנושי כדי לשאוב מים לשימוש בני משפחתו מהבאר שבחצר הבית. באמצעות חיבור שער הברזל למשאבה, כל אדם שפתח את השער ונאלץ בהפעלת כוח לשם כך, שאב מים………..יצירתי, נכון?!

 

אם כך… דרבנו את עצמכם לחשיבה יצירתית! חשיבה נטולת תפיסות חברתיות ומסגרות מובנות. יצירתיות דורשת מהיזם אומץ, החלטה ועבודה קשה. זכרו כי: "גאונות היא אחוז אחד השראה ותשעים ותשעה אחוזי זיעה" (תומאס אדיסון).

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *