עקרונות מנחים בכתיבת תכנית עסקית

פרק 1.3

הפריזמה שדרכה עליכם להתבונן לאורך כל שלבי תהליך הכתיבה, היא 'מבחן המשקיע'

עצות לכתיבת תוכנית עסקית

על התוכנית העסקית להיות:
  • מנוסחת היטב- עליה להיות כתובה בשפה רהוטה. יש לתת את הדעת לגבי ניסוחים משפטיים ו/או טכניים.
  • ברורה- עליה להיות ממוקדת בעיקר ופשוטה להבנה. תוכנית עסקית לא חייבת להיות בהיקף של ספר עב כרס על מנת להיחשב מוצלחת. תפקידה להציג את כל היבטי העסק, השיקולים הסביבתיים והחישובים הפיננסיים, תוך התרכזות בעיקר וזניחת הטפל. לגבי כל פיסת מידע שבחרתם לכלול, שקלו את מידת הרלוונטיות שלה לנושא, אל מול הסרבול בקריאה שהיא עלולה ליצור והחליטו בהתאם האם לוותר עליה או לא.
  • מדויקת- המידע המופיע בתוכנית העסקית חייב להיות נאמן לאמת. עליו להיות מבוסס על תחקיר אמין ומקיף ועליו להציג נתונים אובייקטיביים המשקפים את המציאות. מידע חלקי או שקרי, עשוי להעמיד את העסק ואת המשקיעים בסכנה לנזק כלכלי ממשי, להפסדים כספיים ואף לקריסה מוחלטת של העסק.
  • הפריזמה שדרכה עליכם להתבונן לאורך כל שלבי תהליך הכתיבה, היא 'מבחן המשקיע', היינו: האם למשקיע הפוטנציאלי יש אינטרס כלכלי אמיתי להשקיע בעסק שלכם? האם הרעיון שלכם מצדיק את הסיכון וההשקעה הנדרשת מן המשקיע מבחינת פוטנציאל הרווח הגלום בו? ברור כי רק היצמדות לנתונים מספריים מבוססים תוכל לתת מענה מיטבי ומהימן לשאלות אלה, ולמנוע בסופו של יום מפח נפש.
עצות נוספות:
היצמדו לתהליך עבודה מסודר ומובנה: נסחו ראשי פרקים, הגדירו משימות ואספו את המידע הרלוונטי לכל פרק בצורה שיטתית.
כבר בתחילת התהליך גייסו אנשי מקצוע מומחים שיהיו לכם לעזר: עורכי דין, רואי חשבון, יועצים עסקיים ואף מומחים לכתיבת תוכניות עסקיות. אנשי מקצוע אלה יוכלו לשפר מאוד את הרמה המקצועית של תהליך המחקר, למנוע שגיאות, להציע כיווני מחשבה רעננים ואף לקצר את משכו של התהליך בכללותו.
שימו לב: עבור מיזמים טכנולוגיים נהוג לכתוב את התוכנית העסקית כולה באנגלית עסקית.
 אז אילו סוגי תוכניות יש? בואו נמשיך לפרק הבא
0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
יש לכם מה לומר?
תרגישו חופשי לעשות זאת

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *