התמודדות עם סכנות בשלשה שלבים במהלך כתיבת תכנית עיסקית

חשוב מאוד לשמור על גמישות מחשבתית, לא לאבד את הראייה הביקורתית ואת יכולת השיפוט.

התמודדות עם סכנות בשלשה שלבים במהלך כתיבת תכנית עיסקית

במהלך כתיבתה של תכנית עיסקית, כשפונים לניתוח חיצוני של עסק, חייבים להביא בחשבון את האיומים שמצפים לנו מהתנהגות השוק, הצרכנים, המתחרים, המדיניות הממשלתית וגורמים נוספים. ניתוח של הגורמים החיצוניים יספק לנו את הכלים להתמודד מראש עם איומים פוטנציאלים ויאפשר לנו להקדים תרופה למכה.

ישנם מכשולים חיצוניים רבים איתם מתמודדים עסקים. כך למשל המצב הכלכלי; במהלך המשבר הכלכלי שפקד את ארה"ב עסקים טובים רבים כשלו, בשל הירידה בצריכה ובשל חוסר היכולת לקבל מימון להמשך קיום העסק. גם להעדפות של הצרכנים יש השפעה לא מבוטלת. למשל, מקדונלדס מפחיתה את השומן במוצריה וחברות קוסמטיקה משנות את שיטות המחקר שלהן כך שלא יפגע בבעלי חיים.

 

בניתוח איומים חיצוניים אנו מייחסים חשיבות רבה לניתוח המתחרים. ענקית הפלאפונים נוקיה מתמודדת מול שינויים בשוק אותם מובילה אפל. רשתות המזון מתמודדות עם מלחמת מחירים אותה מוביל רמי לוי. מודו התמודדה עם קריסת ספקים, כשבית התוכנה שפיתח את מערכת ההפעלה שלה סגר את שעריו. מסעדות מתמודדות עם עליית מחירי הירקות. גם למדיניות הממשלה השפעה מרכזית על הצלחת העסק; העלאת המיסוי על גז טבעי, ניסיונותיו של שר התקשורת משה כחלון להצר את מרחב פעילותן של חברות הסלולר ועוד.

 

כיצד ניתן להתמודד עם מצבים אלו, שאינם בשליטתנו? הפעולה הראשונה שצריכה להיעשות היא הניתוח עצמו. על בסיס הבנה של העוצמות הפנימיות של העסק וההזדמנויות החיצוניות הקיימות בשוק נוכל לבנות אסטרטגיה שתאפשר לנו להתמודד עם איומים חיצוניים. הניתוח אינו מסתיים לעולם וכל בעל עסק/חברה חייב להשקיע לא מעט מחשבה ולנתח באופן קבוע את הפעילות שהוא מוביל ואת הסביבה העסקית בה הוא פועל.

 

לאחר שלב הניתוח מגיע שלב התכנון. מה אעשה אם הספקים איתם אני עובד יעלו מחירים? האם אני אספוג את העלייה במחיר, האם אני מסוגל "לגלגל" את העלייה במחיר על הלקוח בהתחשב במתחרים או שמא אחליף ספק. מה אם יפתחו במלחמת מחירים מולי? האם אוריד מחירים או אגביר את ערך המוצר / השירות ואתן תמורה גבוהה יותר במחיר גבוה יותר? בשלב השלישי, שלב הביצוע, יבחן העסק את יכולתו ליישם את הניתוח והתכנון שביצע. אם בצעתם את שני השלבים הראשונים לפני הופעת האיום סיכוייכם לצלוח משברים גדול לעין שיעור.

 

כמו בבניית בית, כך גם תוכנית עיסקית טובה תאפשר לעסק להתבסס על יסודות חזקים. ניתוח אובייקטיבי ורציונאלי של האיומים החיצוניים ותכנון פעולות לפתירתן הינו מהותי לכל עסק, על מנת שיוכל להכין עצמו מראש להתמודדות עם בעיות אפשריות לכשאלו מתרחשות.

 

קרא עוד על:

 

 

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *