זיהוי ההזדמנות העסקית במסגרת כתיבת תכנית עסקית

חשוב מאוד לשמור על גמישות מחשבתית, לא לאבד את הראייה הביקורתית ואת יכולת השיפוט.

זיהוי ההזדמנות העסקית במסגרת כתיבת תכנית עסקית

הצעד הראשון בו יש לנקוט במהלך כתיבת תוכנית עסקית הוא זיהוי ההזדמנות העסקית.
2 אלמנטים יוצרים הזדמנות עסקית:
צד הביקוש – ישנו צורך בלתי ממומש למוצר/שירות מסוים, ו/או צד ההיצע – אין מספיק שחקנים בשוק אשר מספקים שירות למוצר מסוים. טיפ זה מוקדש לצד הביקוש – כיצד ניתן לזהות צורך בלתי ממומש, או האם ניתן להשפיע עליו. מודל הכוונת הצרכים של Mowen מציג 4 גישות המסבירות כיצד ניתן להשפיע/לעורר צרכים הטמונים בתוכנו. בגישות אלו המשווק מעורר אצל הצרכן הרגשה כי ישנו פער בין המצב הרצוי למצב המצוי שלו.
1. שינוי בתפיסת המצב הרצוי– מסגור חיובי: הפער נובע מהדגשת המצב האידיאלי אליו אנו רוצים לכוונו. לדוגמא: "לחברים שלך יש אייפון חדש! מה איתך?" או, "כולם כותבים תוכנית עסקית לפני הקמת עסק, ואתה?"
2. שינוי בתפיסת המצב המצוי – מסגור שלילי: הפער נובע מהדגשת המצב הנוכחי וכי הוא יותר גרוע ממה שהצרכן חושב. דרך נפוצה שהמשתמשים משתמשים היא ע"י מסר מאיים. לדוגמא: "אם תנהג ותשתה אתה תסכן את בני משפחתך" או "אם תצא לדרך ללא תוכנית עסקית, סיכוייך להצליח מועטים".
3. גישור על הפער – צמצום הפער בין המצב הרצוי למצב המצוי: הצרכן בתפיסה כי אין ביכולתו לממש צורך מסוים, לדוגמא-זכייה בלוטו. במקרה הזה המשווקים יכולים לפעול ולהציע לצרכן פרסים "נגישים" יותר, כדוגמת חישגד – "בואנה זה אחלה כסף"
4. הדגשת הבעיה – הגדלת הפער בין המצב הרצוי למצב המצוי: הצרכן מודע ל "בעיה" שלו אך אין לו מספיק מוטיבציה לעשות משהו לפתרון הבעיה, הצורך מבחינתו אינו מיידי/קריטי (לדוגמא פנסיה). במקרה זה על המשווק לחזור על הפער ועל צורך הלקוח. לדוגמא: "כבר שנתיים שלא טסת לחו"ל, אתה צריך גם ליהנות! רכוש עכשיו חופשה בקריביים!"
מטרת התוכנית העסקית היא להתוות דרך אסטרטגית ופיננסית אשר תסייע במימוש ההזדמנות העסקית הנובעת מהצורך. גם אם נדמה לנו כי הצורך אינו קיים יש לזכור כי אין מה להמציא אותו אלא פשוט לעורר אותו.
0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *