כשהעסק המשפחתי יושב אתכם לשולחן החג

חשוב מאוד לשמור על גמישות מחשבתית, לא לאבד את הראייה הביקורתית ואת יכולת השיפוט.

תוכנית עסקית לעסק משפחתי

עסק משפחתי הוא עניין מורכב ומאתגר. הוא משלב מושגים המגיעים מעולמות תוכן שונים: "משפחה" ו"עסקים" וככזה, הוא מצריך התייחסות מיוחדת ודרך התנהלות שונה, בכל הנוגע לנושאי הליבה העומדים בבסיסו של כל עסק "רגיל". על מגוון המאפיינים הניהוליים, הארגוניים והעסקיים נוסף הרובד של היחסים הבין- משפחתיים, שעשוי, לעתים, להשפיע על אופן ניהול העסק וקבלת ההחלטות, או אף להפוך למקור למתחים ועימותים.
ההחלטה על הקמת עסק משפחתי או כתיבת תוכנית עסקית לעסק משפחתי, מצריכה – כמו בכל עסק, ואולי אף יותר – תהליך קפדני של תכנון ובנייה זהירה, בחינה מדוקדקת של כל הסוגיות המרכזיות בניהול העסק תוך התייחסות לפן המשפחתי והיחסים הבין- אישיים המתקיימים בתוך המשפחה.
כיצד ניתן, בכל זאת, לשלב בהצלחה בין עסקים ומשפחה?
אחת הדרכים לעשות זאת, היא באמצעות תוכנית עסקית-משפחתית, המעגנת את התהליכים הנדרשים ואת המודל העסקי-משפחתי הנכון.
תכנית עסקית לעסק משפחתי תהווה מסמך יסוד ותגדיר קווים מנחים להתנהלות תקינה
  • הגדרת נהלי עבודה ואופן קבלת ההחלטות – לא בכדי מדובר רבות על הפרדה בין "הבית" ל"עבודה". כשמדובר בעסק משפחתי, עניינים עסקיים ואישיים נוטים להיות מעורבים אלה באלה, ולזלוג אל המרחב הנגדי. החלטות עסקיות מתקבלות סביב שולחן ארוחת הערב במקום סביב שולחן הישיבות ומתחים במשפחה עלולים להשפיע על הראייה האובייקטיבית בעת קבלת החלטה. הציבו הפרדה ברורה והגדירו אופן קבלת החלטות רשמי דרך הצינורות המקובלים ובקרב בעלי הסמכות לכך, בלבד.
  • הגדרת תפקידים ותחומי אחריות וסמכות- קביעת תפקידים ודרג היררכי ברור יסייע בקבלת הסמכות מצד הכפופים- הסמכות מגיעה לא מתוקף היות המנהל "הבן של", אלא מתוקף היותו בעל תפקיד בסמכות גבוהה יותר. תחימת גבולות הסמכות של כל אחד מבעלי התפקידים גם תמנע בלבול וזליגה בביצוע מטלות, תיתן תוקף לאחריות על ביצוע ותמנע ריבים וחיכוכים הנובעים מאי סדר וחוסר יעילות.
  • חלוקת רווחים ושכר- בניית מערכת תגמולים על פי מעמד או ותק, או תגמול על תוצאות. יש להפריד בין שכר, בונוס, דיווידנדים או מתנות- הן בראי של מערכת המיסוי והרגולציות, הן בראייה של שקיפות והיצמדות לתוכנית עסקית והן בראייה המשפחתית הכוללת- מי מבני המשפחה מקבל יותר או פחות, ועל סמך מה? להגדרות של חלוקת רווחים מראש יש חשיבות גדולה גם בפן הניהולי, וביצירת סביבת עבודה אפקטיבית- בונוס שחולק ללא הצדקה מעקרת אותו ממהותו, ועובדים המתוגמלים שלא על סמך הישגים, עלולים ליצור אנטגוניזם.
  • העברה בין דורית – העברת המושכות של ניהול העסק לדור הבא היא מטבעה אמוציונלית מאד, ועלולה להיות רווית מתחים וסוגיות, שיש ליישבן מראש, כמו לדוגמא: מי מבין האחים ינהל את העסק? או: כיצד יקבל הדור המייסד את שיטות הניהול השונות של הבן?
האם יש גם יתרונות?
על אף המורכבות שבניהול עסק משפחתי, הוא טומן בחובו גם יתרונות רבים ולא מבוטלים: בעלי העסק עובדים על פי מטרה וערכים משותפים, ומחויבותם ונאמנותם לעסק גדולה יותר.
נדבך חשוב בהצלחה של עסק משפחתי טמון באיזון: האיזון שבין ניהול התא המשפחתי ובין ניהול עסק משגשג, תוך ניסיון לקיים חלקים מהם בנפרד, מחד, ויחסי גומלין של החלקים המשותפים, מאידך. פעמים רבות, הקמת עסק משפחתי או העברה של העסק המשפחתי לדור הבא, נובעים ממניעים רגשיים: ניסיון לשמור על הכסף בתוך המשפחה, לדאוג ליציבות תעסוקתית ולעצמאות כלכלית עבור הילדים או רצון לשמר את העסק שנבנה במו ידיכם. נסו להלך בין הטיפות בחוכמה ולפעול גם מתוך שיקולים עסקיים עניינים : הגדירו נהלי עבודה וגבולות סמכות, קבלו הסכמות של שותפים מחוץ למשפחה להעסקת בני משפחה, ודאו כי בן המשפחה המיועד להיכנס לעסק, הוא אכן בעל הכישורים הנדרשים למילוי התפקיד על הצד הטוב ביותר, והגדירו בחוזה את תנאי העסקתו. הסיכוי להשיג את האיזון גדל, כאשר מתחילים את הדרך המשותפת כשהדברים ברורים ומוסכמים מראש, ומעוגנים במסמך הסכמות או בתוכנית עסקית.
0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *