מדוע תכנית עסקית היא כה חיונית ומדוע מסוכן לוותר על הכנתה

חשוב מאוד לשמור על גמישות מחשבתית, לא לאבד את הראייה הביקורתית ואת יכולת השיפוט.

חיוניותה של תכנית עסקית

ניוזלטר זה, יזכיר, לאלו מבינכים ששכחו, מדוע תוכנית עסקית היא כה חיונית ומדוע מסוכן לוותר על הכנתה.
עבור עסקים חדשים, התוכנית העסקית מגדירה את הצורך במוצר ו/או בשירות, העומדים בבסיס היוזמה העסקית, מציגה את המבנה התומך בפעילות זו וחשוב מכל, את הפוטנציאל הגלום בפעילות.
עבור עסקים קיימים, מהווה התוכנית העסקית (תוכנית עסקית פנימית) בסיס לתקציב עבודה שנתי ורב שנתי, המגובש לאחר ניתוח מעמיק של הסביבה העסקית בה פועלת החברה.
תוכנית עסקית לפעילות קיימת חייבת מטבעה להתעדכן מעת לעת, ולהתאים עצמה למציאות המשתנה.
לחילופין, תוכנית עסקית נדרשת עבור חברה קיימת, במקרים בהם עולה צורך בשיפור ו/או בהתאמת תהליכים בחברה, או כאשר החברה עומדת בפני פעילות עסקית חדשה או הרחבת הפעילות העסקית הקיימת, ומבקשת לבצע בדיקת היתכנות מסודרת טרם ביצועה בפועל.
על מנת שרעיון עסקי יקרום עור וגידים, בין אם מדובר ברעיון להקמת עסק חדש או במסגרת פיתוח עסק קיים, או על מנת שעסק קיים ישמר הצלחתו לאורך זמן, עליו להתבסס על יסודות מוצקים של תכנון ארוך טווח והתנהלות עסקית מבוקרת וידועה מראש. "שמרנות" הינה אחת ממילות המפתח בכל הנוגע לעסקים ומשמעותה בהקשר העסקי היא חיובית ולא שלילית. מסמך התוכנית העסקית מהווה מתווה דרך ומצפן להמשך הדרך ולאורך זמן.
"חדשנות" ו"יזמות" גם הן מילות מפתח חשובות בעולם העסקי, ובהחלט ניתן ורצוי "לחשוב בגדול" בדרך להצלחה. אולם מרגע שנטלתם את היוזמה, ועשיתם את הצעד הראשון בדרך למימוש הרעיון או המיזם, גבו את המהלכים שלכם בתוכנית עסקית מפורטת ומהודקת, שתשמש נקודת התייחסות ועוגן בצמתי ההחלטה השונים, אליהם תיקלעו לאורך הדרך.
סיבות נוספות לחיוניותה של התוכנית העסקית:
  • מהווה מקור כח על בסיס ידע- היא מחייבת ביצוע מחקר ואיסוף מידע רב ככל האפשר, הנוגע למכלול ההיבטים העסקיים, החל ממידע לגבי הסביבה הגיאו-פוליטית בה פועל העסק, כגון חוקים, תקנות ורגולציות ואשר צפויה להשפיע על התנהלות העסק, דרך מידע לגבי הסביבה התחרותית ופוטנציאל השוק וכלה באיסוף נתונים מספריים קשיחים, שמטרתם לשפוך אור ולספק את 'השורה התחתונה' לגבי כדאיות פתיחת העסק או ביצוע המהלך העסקי.
  • יוצרת תחושת ודאות- זה נכון, תוכנית עסקיתכמו תחומים אחרים (רפואה למשל…) איננה מדע מדויק, אך קיומה מאפשר הליכה במסלול צפוי ובעיניים פקוחות לרווחה. היא מגדירה את האופק העסקי שלכם ומונעת את הצורך להתבסס על תחושות בטן כשבאים לאמוד את סיכויי ההצלחה של העסק, משום שהיא מספקת נתונים מספריים מדידים.
  • מצמצמת ומגדירה סיכונים- ההתנהלות בעולם העסקי כרוכה בהחלטות של סיכון מול סיכוי. כל השקעה כספית כרוכה בסיכון, מסוים והמשקיעים מודעים לכך היטב, אך ככל שהסיכון גבוה יותר אמור לגדול  גם הסיכוי – פוטנציאל הרווח. התוכנית העסקית מכמתת את הסיכון הקיים ביוזמה העסקית, וממחישה למולו את פוטנציאל הרווח: מציירת שחור על גבי לבן את הסיכון מול הסיכוי.
  • שפה אחידה- התוכנית העסקית משמשת כערוץ תקשורת יחודי, שהשפה, המונחים והקודים המשולבים בו ברורים הן ליזם והן למשקיע.
ההמלצה לכל יזם שלו רעיון חדשני למוצר, פרויקט, מיזם, שירות או פיתרון, היא לעבור תהליך מקדים של בחינה מדוקדקת וקפדנית. תהליך הבדיקה הזה, כאשר הוא מנוהל נכון, דורש השקעה מרובה של זמן ומשאבים, אולם השקעה זו משתלמת בוודאות – לא זו בלבד שיש בה כדי לצמצם את הסיכונים, הן של היזמים והן של המשקיעים, אלא שבעזרת בחינה יסודית של מכלול האספקטים ותכנון נכון, תזכו להגיע לשלב הגשמת החזון שלכם ולצפות בו הופך לעסק מצליח ובר קיימא, שאולי גם "ייצר" עבורכם קצת כסף…

תוכנית עסקית – צמצום הסיכון הגדלת הסיכוי

תוכנית עסקית איננה מדע מדויק, בדיוק כמו החיים עצמם.. יחד עם זאת היא יכולה לצמצם את הסיכון ביוזמה העסקית. אז איך בדיוק?

ישנם 2 תנאים מרכזיים אשר קיומם יסייע לכותב התוכנית המיומן לצמצמם את הסיכון ולהגדיל את הסיכוי;

התנאי הראשון – ניסיון.

ניסיון בשוק או בענף מסוים יכול לסייע להעריך מה יהיו התוצאות העסקיות של עסק חדש באותו ענף, הניסיון בהקשר הזה מסייע לנו להבין flow של הפעילות אותה אנו מתכננים להקים. לדוגמא: אם אתם יודעים מה פדיון כל המסעדות (טוב, כמעט כולן..) בין גדרה לחדרה..זה בוודאי יכול לתת אינדיקציה לגבי הפדיון המשוער במסעדה החדשה אשר ברצונכם להקים, כמובן בהנחה שאיכות המזון טובה לא פחות מזו של המתחרים.

התנאי השני – ניתוח רגישות.

ניתוחי רגישות מסייעים לנו לנתח משתנים קריטיים בתוכנית ששינוי בהם עשוי לקבוע go או nogo. לדוגמא: אחוז ה Ctr, של אפליקציות תלוי בלא מעט גורמים. כדי להבין מה שינוי ב Ctr יעשה לכמות ההורדות באפליקציה שלנו, יש לבצע ניתוח רגישות בשלשה תסריטים; ריאלי, פאסיבי ואופטימי, אם בתסריט הפסימי יש לנו go, זה אומר שאפשר לצאת לדרך. כאן משתלב התנאי הראשון – נסיון – במסגרתו על סמך היכרות אחוזי Ctr של אפליקציות אחרות , יהיה נכון לקבוע את אותוCtr במסגרת התסריט הריאלי.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *