פסח 2019, ביעור חמץ

סדר פסח, ביעור חמץ

פוסט-בחירות 2019, נראה כי סדר היום הציבורי מותיר את העסקים הקטנים והבינוניים בישראל להתמודד בעצמם עם המציאות העסקית המורכבת כאן. בעלי עסקים בישראל נדרשים בדרך כלל ביכולות ניהול פנומנליות כדי לשרוד, שלא לומר לשגשג, שכן האתגרים לא רק רבים אלא גם מגוונים למדי. כך, יש צורך לשלוט בתחומי ניהול פיננסי, בשיווק ומכירות, בניהול מוצר או טכנולוגיה, בניהול לקוחות, בגיוס וניהול עובדים, ועוד ועוד.

במשך קרוב ל-20 שנים, Gonogo ליוותה עשרות עסקים באופן שוטף. כשאנחנו אומרים "ליווי", זה מתחלק לשלושה חלקים – בשלב ראשון, נדרש ניתוח מעמיק ויסודי של המצב הקיים. אנחנו חוקרים את הדו"חות הכספיים, מקבלים אינפוטים מעובדים ומלקוחות ובוחנים את הסביבה העסקית.

בשלב שני, נדרש תכנון עתידי ויצירת תקציב עבודה מפורט שתוקף כל זווית מהותית בעסק – תכנית עסקית מסודרת . אנחנו מציבים, ביחד עם הנהלת העסק, יעדים לשיווק, גיוס לקוחות, התרחבות וגיוון בפעילות העסקית. בהתאם נגזרים יעדי הכנסות, תקצוב כח אדם, תקצוב הוצאות שונות, וכמובן צפי לדו"חות כספיים עתידיים.

לבסוף, בשלב שלישי, מתבצע מעקב שוטף, בדגש על בחינת ביצועים לעומת התקציב, ביצוע ניתוחים לאיתור הגורמים לפערים וביצוע חשיבה אסטרטגית מחודשת במקרים בהם יש פער משמעותי מהיעד – פער חיובי או שלילי. המטרה היא להבין כיצד לשפר ביצועים היכן שלא עומדים ביעדים או להציב יעדים מאתגרים יותר ולמשוך את העסק למעלה אם משיגים את היעדים בקלות.

לקראת חג החירות והאביב, שהוא גם חג הסדרים והניקיונות, החלטנו לחלוק עמכם כמה מהתובנות שאספנו מהניסיון רב השנים שלנו ב"סדרים וניקיונות" לעסקים.

למדנו ש..

במקרים רבים רב הנסתר על הגלוי. בעלי ומנהלי העסק לא תמיד מכירים את הפינות הנסתרות והחשוכות שלו. כשאנחנו באים עם הנר והנוצה ובודקים מה קורה בעסק מזוויות מגוונות, לעיתים קרובות עולים ממצאים שבמקרה הטוב היו לא מוכרים לבעלים / מנהלים, ובמקרה הפחות טוב רבים מופתעים מאוד ממה שמסתתר באותן פינות נסתרות של העסק. למשל, לאיפה הולכים סכומי כסף משמעותיים, מה עושים העובדים ברוב שעות היום, מי הם הלקוחות המבטיחים ומהם המוצרים ההפסדיים.

למדנו ש…

נושאים חשובים רבים אינם מנוהלים, אינם מתועדים ואינם נמדדים ונמצאים במעקב שוטף. ומה שלא נמדד לא מנוהל… זה נכון לניהול לקוחות, ניהול מלאי, ניהול תמחיר ומבצעים, ניהול תזרים מזומנים, ניהול הכנסות-הוצאות-רווחים ועוד. לא נדיר שכלל לא ברור מה כדאי למדוד ואיך, ויתרה מכך, מה עושים עם ממצאי המעקבים הללו.

למדנו ש….

לעיתים קרובות ישנה הקצאת משאבים שאיננה יעילה – כפל בהוצאות, אי הגדרת תפקידים ברורה שגורמת לתהליכים מסורבלים או לא בהירים, מיקור חוץ של פעילויות שקל ואף כדאי לבצע בבית. או, אולי יש מוצרים/ לקוחות שעדיף לשים עליהם דגש, ובהתאם, איפה אנחנו מקצים אנרגיה ומשאבים לריק. ניתוח "פארטו" נוטה להעלות מסקנות מעניינות ומפתיעות בנושא זה.

למדנו ש…..

כמו שאומרים מורים ומורות, "יש פוטנציאל לא ממומש". לפעמים קל מאוד להגדיל ולהרחיב פעילות עסקית בצעדים מאוד פשוטים. למשל, להגדיר טוב יותר איזה מוצרים / שירותים מתאימים לאילו אוכלוסיות של לקוחות פוטנציאלים ואיך עדיף לפנות לכל סגמנט. או, אולי פשוט התמחור חוטא למציאות. או, אולי השיווק לוקה בחסר או ניהול פניות הלקוחות לא ממצה. כאשר הניתוח מתבצע באופן יסודי, ניתן לזהות היכן נמצא הפער ולתכנן איך להתגבר עליו.

אז רגע לפני שאתם מתפנים ליהנות מעמל ההכנות לחג, מהמשפחה ומהבית המצוחצח, זכרו שכמו בבית, גם בעסק, הכסף הקטן שבין הכריות של הספה הוא לפעמים גדול מאוד. סדרים וניקיונות הם חשובים, ולא רק מטעמי כשרות 😊

בברכת חג שמח וחופשי