תוכנית עסקית לחנויות מקוונות מה מלמדת הסטטיסטיקה

חשוב מאוד לשמור על גמישות מחשבתית, לא לאבד את הראייה הביקורתית ואת יכולת השיפוט.

תוכנית עסקית לחנות למסחר אלקטרוני

בשנה האחרונה מספר רשתות קמעונאיות פתחו חנויות מקוונות: בתחום המזון והמשקאות נמצא את עדן טבע מרקט ויינות ביתן ובתחום האופנה נמצא את קסטרו ודלתא. בעקבותיהם (או לא…) רבים מהעסקים הקמעונאים מתחבטים בשאלה האם להקים סניף מקוון? האם תהיה היענות מצד לקוחות החברה הקיימים לרכישות באמצעות האינטרנט? האם ייתכן כי פתיחת סניף מקוון תגדיל את פלח השוק של החברה הודות לפנייה דרך האפיק האינטרנטי? במידה והוחלט על פתיחת סניף מקוון, מה היא ההשקעה הנדרשת שתופיע בתוכנית העסקית? מה גובה התקציבים שיש להשקיע בשיווק? ובכלל…כיצד לכתוב תוכנית עסקית מתאימה לפעילות מסוג זה???
בניוזלטר זה, ריכזנו עבורכם תמצית של נתונים סטטיסטיים עדכניים העוסקים ברכישות באינטרנט. היכרות עם נתונים אלו צפויה להואיל ללבטים ולשאלות המתעוררות אצל אלו מבינכם המתחבטים בדילמה האם לפתוח סניף מקוון? בניוזלטר הבא נמשיך ונעסוק בנושא ונכתוב על המאפיינים הייחודיים שקיימים בכתיבת תוכנית עסקית לחנות מקוונת ובמה היא שונה מתוכנית עסקית לכל עסק אחר. ממליצים לכם לעקוב !
להלן הנתונים:
• תדירות רכישה באינטרנט – סקר שערכו PWC ישראל מראה כי כ 20% מהנשאלים בסקר עושים קניות באינטרנט בתדירות שבין פעם בשבועיים לפעם בחודש. כ 0.6% בלבד מהנשאלים השיבו כי הם עושים קניות באינטרנט בתדירות של פעם ביום. כ 9% מהנשאלים השיבו כי הם אינם עושים כלל קניות באינטרנט;
• התחומים המובילים בקניות באינטרנט – סקר שערך מכון 'מותגים' ל PayPal ישראל מצא כי התחומים המובילים בקניות באינטרנט בישראל הם אופנה (עלה בכ 33% מנובמבר 2011 ועד ליוני 2012) וגאדג'טים (ירד בכ 33% מנובמבר 2011 ועד ליוני 2012). כל אחד מהתחומים הללו היווה כ 28% מרכישות הישראלים באינטרנט נכון ליוני 2012. סקר אחר שערכו גוגל ושילוב מילוורד בראון המתייחס לחודשים אוקטובר 2012 ועד למרץ 2013 קובע כי התחום המוביל ברכישות באינטרנט הוא רכישת כרטיסים לסרטים, הופעות וכדומה (48%). אחריו נמצא רכישה של מוצרי ספורט, דיסקים, צעצועים, ספרים וגאדג'טים (35%). ביגוד הנעלה ואקססוריז נמצא במקום החמישי עם כ 24%;
• מודעות לעומת צריכה בפועל – כ 38% מהישראלים מעידים כי הם מאמינים שקניות באינטרנט מייעלות את משק הבית. אף על פי כך, כ 30% מהישראלים בלבד רוכשים בפועל מוצרים באינטרנט (לפי סקר של Paypal);
• רכישות באתרים מהארץ או מחו"ל – כ 60% מהרכישות של ישראלים באינטרנט נעשות באתרים בחו"ל. כ 81% מהישראלים העידו שהסיבה העיקרית להעדפתם לרכוש מאתרים מחו"ל היא המחירים המשתלמים. כ 11% בלבד השיבו שהאתרים בארץ לא אמינים. כ 70% מהישראלים היו מוכנים לשלם 5% יותר על מוצר ובלבד שיירכשו אותו מאתר בעברית. מחקר אחר מצביע על הסיבות לכך: כ 63% מהישראלים השיבו כי יותר נוח להם לעבוד בעברית. כ 51% השיבו כי יש מוקד טלפוני לפניות. (לפי מחקר של 'סאפיו מחקר ופיתוח', גוגל ושילוב מילוורד בראון).
מהנתונים עולה כי קיים פוטנציאל רב לפיתוח וקידום תחום הקניות באינטרנט. אם כך, מדוע הפוטנציאל לא ממומש? ייתכן כי התועלת הניתנת ע"י אתרי המכירות באינטרנט נמוכה מדיי לצרכן הישראלי שהורגל לרכוש דרך אתרים בחו"ל המעניקים תועלת גבוהה יותר? ייתכן כי קיימים עולמות תוכן בהם המעבר לרכישות מקוונות איטי יותר נוכח סוג המוצר (למשל: מזון)? ייתכן כי הצרכן הישראלי לא חש ביטחון בעת רכישה מאתרים ישראליים? אולי ההיצע המקוון מוגבל? סביר להניח כי כל התשובות נכונות…
אנו מעריכים כי מתן מענה לאתגרים אלו וודאי יביא לשינוי חיובי בסטטיסטיקה המתוארת. לכן, בעת כתיבת תוכנית עסקית לאפיק המכירות המקוון שימו לב לפרמטרים הקריטיים המתוארים והקדישו את מירב המשאבים להשקעה בהם על מנת להביא לצמיחה כללית של העסק כתוצאה מאפיק המכירות החדש.
0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *