לתרום 80% מארון הבגדים שלכם

חשוב מאוד לשמור על גמישות מחשבתית, לא לאבד את הראייה הביקורתית ואת יכולת השיפוט.

לתרום 80% מארון הבגדים שלכם

עיקרון (אופטימום) פארטו, המכונה גם כלל  ה – 80-20, נוסח על ידי הכלכלן האיטלקי וילפרדו פארטו. בשלהי המאה ה-19, פארטו ערך ניסוי סוציולוגי בו הוא הבחין כי 80% מהעושר באיטליה, מולדתו, נתון בידיהם של 20% מהאוכלוסייה. בעקבות זאת, הוא בדק את המצב במדינות נוספות ולהפתעתו מצא כי התפלגות העושר במדינות אלה דומה לזו שבאיטליה.

עיקרון הפארטו התפתח והתרחב גם מעבר לחלוקת העושר והוא נוגע לתופעות רבות במגוון רחב של תחומים וללא יד מכוונת. 80% מהפעילות מקורם ב-20% מהגורמים הפעילים. הכלל מאפשר הבחנה בין הגורמים העיקריים (המהווים 20% מכלל הגורמים) לגורמים הטפלים (יתר 80% מהגורמים).

עיקרון פארטו איננו מדויק, זהו כלל אצבע בלבד המצביע על תופעה של הצטברות גורמים. לפעמים הפרופורציה של הגורמים שונה במקצת  (70-30, 90-10), אך בסך הכל העיקרון נשמר.

עקרון זה בא לידי ביטוי בדוגמאות מתחומים מגוונים:

  • כ – 80% מהרכבים עוברים דרך כ-20% מעורקי התנועה
  • כ – 80% מהתקלות מקורן בכ-20% מהרכיבים במערכת
  •  כ – 80% מהתנועה באתר האינטרנט מבוצעת בכ-20% מהאתרים
  • כ – 80% מהזמן אנו לובשים כ – 20% בלבד מהבגדים שלנו בארון

 

כלל פרטו עובד במקרים רבים גם במישור העסק:

  • 20% מהלקוחות מרכזים כ- 80% מההכנסות
  •  20% ממלאי הפריטים מהווה כ- 80% מההכנסות
  • כ-20% מהחברות מספקות את המוצר לכ-80% מלקוחות השוק
  • כ-80% מזמן שירות הלקוחות מוקדש לכ-20% מהלקוחות

 

בזמן כתיבת תוכנית עסקית, אחד החלקים אשר דורש משאבים רבים במיוחד של זמן ולעתים גם של כסף, הנו החלק הקשור לסקירת השוק/מתחרים. חלק זה חשוב ביותר אך תמיד צריך לבחון את משך הזמן המושקע בו זה במונחי עלות מול תועלת מתוך ידיעה שגם כאן אופטימום פארטו אמור לעבוד. גם כאן נשאף ליצור מצב בו כ- 20% מהנתונים אותם אנו אוספים יספקו לנו כ – 80% מהמידע הנדרש לצורך כתיבת תוכנית העסקית ולא להיפך. בד"כ זה עובד, לא תמיד…

כיצד ניתן להשתמש בעקרון פארטו בתוכנית העסקית שלכם:

 

  • ניצור טבלה עם העמודות הללו: # , שם הלקוח, הכנסות מלקוח, אחוז מסך ההכנסות ואחוז מצטבר
  • נזין את שם הלקוח ואת ההכנסה מכל לקוח
  • נסכום את סך ההכנסה ונחשב את האחוז מכלל ההכנסה שתורם לנו כל לקוח

 

 

  •  עכשיו יש לבצע מיון מהגדול ביותר לקטן ביותר לפי עמודה D
  • עתה נחשב את האחוז המצטבר. לצורך זה נסכום בתא מסוים את סך ההכנסות המצטבר בתא  E3 נכניס =  D3ובתא 4E ומטה נכניס  4D+3E=

 

ניתן לראות שבמקרה הנ"ל שני הלקוחות הגדולים ביותר (המהווים 20% מכלל הלקוחות) מהווים כ-78% מכלל הכנסות החברה, כך שעיקרון פארטו עובד.

לסיכום, אתם מוזמנים לבדוק האם עקרון הפארטו עובד בחייכם הפרטיים, האם כ-80% מהכנסותיכם נובעים מ-20% מלקוחותיכם, האם אתם משקיעים כ-80% מהמאמצים שלכם בכ-20% הפרויקטים, האם בדרך מהבית לעבודה אתם מבזבזים 80% מהזמן על 20% מהמרחק והאם אתם גולשים כ-80% מהזמן בכ-20% מהאתרים בהם אתם גולשים.

קראו עוד על:

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *