שאלות מנחות טרם כתיבת תכנית עסקית – מהו המודל העסקי שלכם

המודל העסקי שיבחר במסגרת כתיבת תכנית עסקית חייב להיות יציב וחזק דיו

מהו המודל העסקי בתכנית העסקית שלכם?

הבחירה במודל עסקי מסוים המהווה בסיס התוכנית העסקית, תיעשה לאחר שקלול של שיקולים שונים הנובעים ממאפייני המוצר והשוק: האם המוצר הוא מוצר מדף, או כזה המותאם אישית לכל לקוח בנפרד? מה גודלו של קהל היעד המוערך? היכן ממוקמים הלקוחות? האם ניתן לספק להם את המוצר ישירות? האם יש צורך בקשר אישי עם הלקוח או עם הצרכן הסופי?
מודל עסקי קלאסי, הוא כזה של קבלת תשלום כנגד אספקת מוצרים, אולם לאורך השנים ועם ההתפתחות המואצת של הזירה הטכנולוגית, התפתחו מודלים עסקיים המתאימים לאופייה של זירת השוק האינטרנטית ולצרכיהם של הגולשים. את רב המודלים ניתן להחיל היום הן על מכירות של מוצרים ושירותים פיזיים והן על מכירות של מוצרים ושירותים דיגיטליים.
מודלים עסקיים למכירת מוצרים פיזיים ודיגיטליים:
  • מודל היצרן: ייצור עצמי או הרכבה של מוצרים (כגון רכבים) ומכירתם, אם באופן ישיר ואם באמצעות סוכנים או מתווכים. הרווח במודל זה מתקבל מן הפער שבין מחיר הייצור למחיר המכירה.
  • מודל המפיץ/הברוקר: רכישת מוצרים ישירות מהיצרן ומכירתם לחנויות סיטונאיות/ קמעונאיות תמורת עמלת תיווך או במחיר גבוה יותר, או ישירות לצרכן. זירת המכר יכולה להיות חנות פיזית, או חנות וירטואלית, דוגמת זירות מכר כגון אמאזון או איביי.
ישנם מודלים עסקיים המשלבים מכירה בחנויות וירטואליות ופיזיות בו זמנית, כך שניתן לקבל את המוצר הנרכש בבית הלקוח, או לאוספו באופן עצמאי בחנות.
  • מודל החנות: רכישת מוצרים בסיטונאות במחיר נמוך ומכירתם במחיר קמעונאי גבוה יותר.
  • מודל הזכיינות: רכישת הזכויות לשימוש בשיטה עסקית כלשהי, או, לחילופין, בשם מותג. כאשר נרכשות הזכויות לשימוש בשם מותג, הזכיין מתחייב, לעיתים, כלפי החברה המזכה, לרכוש ממנה סחורה, או ללמוד את שיטות הייצור הנהוגות בחברה, על מנת לספק קו זהה של מוצרים. מודל הזכיינות שכיח בתחומי האופנה, המסעדנות ותחנות דלק.
מודלים עבור מכירת שירותים:
  • חיוב שעתי: מקובל בקרב נותני השירות המקצועי, כגון עו"ד, רו"ח ויועצים שונים.
  • דמי מנוי: דוגמת מנוי לעיתון, בין אם הוא דיגיטלי או פיזי, מנוי לחדר הכושר או עבור שירותי תוכן, מאגרי מידע מקוונים, אתרים לחיפוש עבודה, מינוי לספק סלולרי או ספק האינטרנט ועוד.
מודלים עסקיים בזירת האינטרנט:
  • מודל הפרסום- תחום הפרסום באינטרנט הולך ותופס מקום ניכר בתחום הפרסום, כאשר עם הזמן גוברת ההבנה לגבי כוחו וחשיבותו. הפרסום באינטרנט כולל היום גם את תחום הפרסום בסלולרי, והוא מציע מודלים שונים של הכנסות מפרסום: מכירת שטחי פרסום ובאנרים באתרים השונים; פרסום ממומן במנועי החיפוש וברשתות החברתיות, הן על פי מילות החיפוש והן על פי מספר ההקלקות; פרסום תוכן ממומן ועוד.
  • מודל הזירה הפומבית: בשונה ממודל המכירה המיידית של מוצרים או שירותים, במודל זה מוצעים מוצרים למכירה לכל המרבה במחיר, בתהליך של מכרז, גלוי או סמוי.
  • מודל הפרימיום freemium:  שילוב של המילים Free ו- Premium. על פי מודל זה, מוצעים שירות אינטרנט בסיסי או מוצר, בחינם ואילו תכונות מתקדמות או מיוחדות של אותו מוצר או שירות מוצעות בתשלום. את המודל הזה ניתן למצוא, לרב, באפליקציות לסלולרי, שם נמכרים השדרוגים לאפליקציות דרך חנויות האפליקציה (app store).
אלו חלק מהמודלים העסקיים הקיימים, ישנם מודלים עסקיים נוספים על אלה המובאים פה. הדגש בחלק זה אשר הינו אחד החשובים במסגרת הכנת תכנית עסקית,  הוא על ההתאמה שחייבת להיעשות בין המודל העסקי לסוג הפעילות, תחום ואופי המוצר או המיזם. המודל העסקי שייבחר צריך להיות יציב וחזק דיו, ולהציג תמונה ברורה של אופן ייצור ההכנסות והרווח לאורך זמן.
0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *