תוכנית עסקית למיזם eCommerce בימי קורונה

מה צריך לדעת לקראת פתיחת מיזם eCommerce בימי קורונה

מה לא נאמר על שנת 2020 ואתגריה…

השנה שהביאה עמה את נגיף הקורונה לכל העולם, שיבשה את אורחות החיים, המסחר והכלכלה של כולנו, ולצד זאת יצרה מציאויות חדשות שיש להתאים אליהן, ואף הזדמנויות יזמיות ועסקיות.

המגמות הברורות והבולטות הן ראשית התמעטות הצריכה בחנויות המסורתיות (קניונים, מרכזים מסחריים וכדומה) לטובת מעבר לרכישה באונליין – של כל סוגי המוצרים והשירותים – החל ממצרכי מכולת וכלה בטיפולים פסיכולוגיים, ושנית, ולא ברור מי הביצה ומי התרנגולת כאן, היא העובדה שלמרבית האוכלוסייה נח כעת יותר בזירות המקוונות. מצריכת תוכן (לימודי, תרבותי ופנאי) בפלטפורמות כגון ZOOM, לצריכת שירותים (טיפולים רפואיים, ייעוץ, הדרכות), לעבודה מרחוק, לניהול משק בית – מי מאיתנו שלא היה שם קודם, צעירים ומבוגרים, כעת התרגל ועבר לגור ב-world wide web.

ואם כולנו שם, מובן שגם היזמות צריכה לשאת פניה למרחב המקוון.

ואם כולנו שם, והיזמות גם שם, נוצר אפקט כדור שלג המעצים מגמות קיימות, אשר מוכרחים לקחת בחשבון באופן מודע ואחראי בעת תכנון פעילות עסקית – גם השחקנים הקיימים וגם החדשים. בעת הכנת צפי פעילות, תקציב עבודה, או תכנית עסקית לפעילות eCommerce, אין יותר מקום לסמוך על המזל, או אפילו על מה שעבד עד אתמול.

למשל, בעולם בו 70% מהצרכנים מצהירים כי אין בכוונתם לחזור לרכוש בחנויות פיזיות בעתיד הנראה לעין, חגיגות השופינג שמעבר לפינה צפויות להיראות שונה בשלהי 2020 לעומת בכל שנה אחרת. יום הרווקים הסיני, black Friday, cyber Monday, קריסמס וחגיגות השנה החדשה, שבאופן מסורתי מאופיינים בצריכה מוגברת באונליין ובאופליין, יתקיימו השנה כמעט ורק בעבור שחקני eCommerce. וגם עבורם המציאות שונה, שכן כדור השלג גורר צפי התייקרות משמעותי בעלויות השיווק ברשתות החברתיות ובמנועי החיפוש (הן פרסום בשיטת PPC והן בשיטת CPM) ביחס לשנת 2019:

 

 

 

 

בנוסף, התחזיות מצביעות על הנחות ומבצעים קיצוניים יותר מבכל שנה (גם לאור התחרות הגוברת וגם לאור כמויות הסחורה שנותרה על המדפים בכל החודשים החלשים שעברו עלינו), כך ששולי הרווח של הקמעונאים המקוונים ישחקו, ומי שלא יצליח לעבוד במסות גדולות יקלע לאתגר לא מתוכנן.

אז אמנם כולנו נרכוש ונרכוש (יחסית, בכל זאת שנת קורונה) רק באונליין, אבל עלויות השיווק תעלנה והתחרות תשחק את המחירים לצרכנים מטה. כלומר – אין מקום לטעויות. עסקיות ושיווקיות.

מכאן, שאסטרטגיית השיווק צריכה להיות מדויקת וממוקדת, על ידי הגדרה נכונה ויעילה של קהל היעד ועל ידי עבודה יצירתית וממצה עם כלי שיווק אורגניים וויראליים. שיווק ממומן צריך להיעשות לאחר מחקר שיווקי המניב מילות מפתח חזקות והבנה נכונה של התפלגות השוק, כולל היכן נמצאת המסה המרכזית והיכן ה-long tail של השוק (ומזל שהקורונה שיפרה את הידע הסטטיסטי באוכלוסייה;)

בנוסף, התמחור צריך לקחת בחשבון כאמור גם את התגברות התחרות וגם את הצמיחה בעלויות השיווק. יש לוודא שנשמרת רווחיות מספקת – גולמית, ותפעולית. ובהקשר זה, גם התהליכים התפעוליים צריכים להיות איכותיים ויעילים – דיוק במלאי, ספקי משלוחים, ניהול הזמנות – כולם צריכים להיות מוקפדים.

חשוב לזכור שלמרות חוסר הוודאות והשינויים הכלליים הנראים סביבנו, יש כאן חלון הזדמנויות. כל שינוי וכל אתגר, מגלם בחובו הזדמנות למי שבוחן לעומק את הסביבה העסקית, עורך מחקר שוק יסודי ופועל לפי תכנית עבודה סדורה. אבל.. הוא ישרת היטב רק את אלה שיגיעו מוכנים.

בהצלחה 😊