מספרים זה לא הכול

חשוב מאוד לשמור על גמישות מחשבתית, לא לאבד את הראייה הביקורתית ואת יכולת השיפוט.

מספרים זה לא הכול

תוכנית עסקית מתחילה בניתוח השוק, בדיקת מתחרים, החלטה על חזון, ערכים , מטרות הארגון והחלטה לגבי קהל היעד הרלוונטי.
על מנת לכתוב תוכנית עסקית אפקטיבית נדרש לקחת בחשבון גם את המשאב האנושי. למשאב האנושי חשיבות מרכזית ולא ניתן להוציא לפועל תוכנית עסקית מוצלחת ללא שיתופו בתהליך, הוא עומד בבסיסו של הארגון ולכן נדרש לשמרו ולטפחו.
אחד המודלים, מיני רבים, הנפוצים לקביעת הצוות האופטימאלי בארגון, זה שיוביל ליישום התוכנית העסקית בפועל להצליח הוא המודל של Hackman & Oldham (1980)שהינו מודל להגברת מוטיבציה של עובדים. הטענה העיקרית במודל הינה שהמוטיבציה אינה בהכרח טמונה באדם, אלא בתפקיד. נדרש לתת לאדם תפקיד נכון , מאתגר, תגמול הוגן, ולפתח את יכולותיו כך תיווצר אצלו מוטיבציה. . על מנת לפעול נכון הכרחי לזהות את טיפוסי האישיות של העובדים ובאמצעות כך ניתן להניעם ולהכשירם לתפקיד שיהלום את כישוריהם באופן הטוב ביותר. שאלון אדיג'ס עוזר לזהות סגנון אישי של אנשים עפ"י ארבעה סגנונות: P- ביצועיסט, משקיע את עיקר המאמצים בהשגת היעדים , אדם משימתי. על מנת להניעו נדרש לתת לו לעסוק בתחומים המייצרים תוצאות ברורות, לגרום לו לחוש משמעותי בעשייה הארגונית.– A מנהלן, משקיע הרבה מאמצים בתכנון, קביעת לוחות זמנים, מקפיד לעבוד ע"פ היררכיה מבנית, חוקים ונהלים. על מנת להניעו נדרש לתת לו לעסוק בפרטים הקטנים, חקירה, בדיקת תהליכים קיימים ומתן משימות הדורשות דיוק גבוה.E – יזם, יצירתי חושב על פתרונות מחוץ לקופסא. על מנת להניעו נדרש לתת לו חופש לחשיבה, סביבה המעריכה חדשנות, מתן בעיות מורכות הדורשות יצירתיות. I- מתכלל, אוהב לעבוד בשיתוף עם אנשים. גורם לצוות העובדים לעבוד באינטגרציה ויעדי היחיד הופכים ליעדי הקבוצה. על מנת להניעו נדרש לתת לו סביבת עבודה עם אנשים ופרגון והערכה מצד העמיתים לעבודה.
לעיתים, עובדי הארגון אינם מחויבים באופן מלא לעשייה הארגונית בניגוד למנהלים הבכירים. מנהלי הארגון נדרשים לזהות בכל עובד את התכונות הדומיננטיות ואת סוג אישיותם ובאמצעות כך יוכלו להניע ולרתום את העובדים למשימות שיובילו להצלחת הארגון.
אפשרות להנעת עובדים הינה מתן תגמול על בסיס הצלחה. כאשר עובדים מגיעים ליעד שהוצב בפניהם ניתן לתגמלם באופן פרטני כך עשויה לגבור המוטיבציה שלהם לחתירה ליעד שהוגדר. בשיטת תגמול על בסיס הצלחה קיימים גם חסרונות, מכיוון שקיימת תחרות מתמדת בין העובדים שעלולה להוביל למתיחות ביחסי העבודה וליצור מרמור בקרב העובדים, לכן, מומלץ במקרים רבים לשלב בין בונוסים אישיים לבונוסים קבוצתיים
המשאב האנושי הוא אחד מאבני היסוד בכל ארגון, מהווה פרמטר מרכזי שעליו נבנית הפרמידה וכמו בפרמידה כשהבסיס יציב ואיתן התוצאות יהיו בהתאם.
כאשר התוכנית העסקית כוללת שינוי ארגוני או שינוי באופן התנהלות הארגון , מומלץ לשתף את העובדים בעשייה. מומלץ לשתף בעיקר את עובדי המכירות בבניית יעדי התוכנית שכן הם אלו הנפגשים עם לקוחות ויכולים לעזור באיתור צרכים נוספים של הלקוחות. עובדי הארגון יכולים לתרום לתהליך ושילובם בתוכנית יכול לעורר סוגיות נוספות שטרם נבדקו ואף לסייע במתן פתרונות יצירתיים ורלוונטיים לאופן התנהלות הארגון.
כמו כן, חשוב כי התוכנית העסקית תהיה ישימה, ריאלית ומאתגרת, על מנת שעובדי הארגון יוכלו לעמוד במשימות החדשות שהוגדרו להם ויהיו שבעי רצון מעבודתם.
חשוב לקחת בחשבון את השינויים התרבותיים החלים בתחום התעסוקה. בשנים האחרונות התפתח דור חדש של עובדים-דור ה- Y. דור זה מעוניין בעבודה מאתגרת ואינו חושש לבצע מעבר בין מקומות תעסוקה שונים. דור זה שם דגש על הפרדה בין עבודה לחיים האישיים ודורש כי מקום העבודה יתאים עצמו אליו. הם דורשים עבודה מאתגרת, מגוונת ולא מעוניינים בעבודה סיזיפית.
לעיתים, נוטים לחשוב כי אנשים בוחרים את מקום עבודתם בהתאם לשכר המוצע, אך בפועל קיימים פרמטרים נוספים שמשקלם מכריע יותר והשכר אינו בהכרח הגורם המכריע במשוואה. עובדים מעוניינים בקבלת הטבות , ימי גיבוש, סביבת עבודה נעימה , עבודה מאתגרת ומעניינת , התחשבות המעסיק בחייו הפרטיים של העובד.
קיימת חשיבות רבה לטיפוח ושימור עובדי הארגון בעיקר נדרש לטפח את
ה "כוכבים" שהרי הארגון מושתת על הידע והניסיון שצברו. ניתן לטפח ולשמר עובדים באמצעות מתן תנאים סוציאליים , אירועים חברתיים מגבשים וסביבת עבודה נעימה. הנושא הינו חשוב עוד יותר כאשר הארגון מתקשה לתגמל את העובד בהיבט השכר ונדרש לתגמלו בדרכים יצירתיות ומגוונות בהתאם ליכולת הכלכלית ולמשאבים שעומדים בפני הארגון.
כמו כן, ראוי לציין כי תחלופה של עובדים גורמת לאיבוד ידע ונדרש להשקיע זמן ומשאבים בגיוס עובד חדש ולהכשירו למשרה הרלוונטית, לכן נדרש לשמר את העובדים הטובים הקיימים בארגון.
לסיכום, למשאב האנושי השפעה מרכזית ומכרעת על הארגון ויש לנהוג בו בהתאם, לטפחו, להכשירו ולהשקיע בו משאבים על מנת שיגיע לתפוקות גבוהות שיובילו להצלחת הארגון, ולהשגת מטרות התוכנית העסקית
0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *