על מונדיאל, כסף, תפוקה בעבודה ומכירת ציוד ברביקיו…

חשוב מאוד לשמור על גמישות מחשבתית, לא לאבד את הראייה הביקורתית ואת יכולת השיפוט.

הערכות כלכליות מונדיאל

על מונדיאל, כסף, תפוקה בעבודה ומכירת ציוד ברביקיו…

 

כאשר הפסל האיטלקי, סילביו גאזניגה עיצב את הגביע הנוכחי בשנת 1971 (אחרי המונדיאל במקסיקו, בו השתתפה ישראל בפעם היחידה) שוויו של הפסלון הוערך בכ-50,000 דולר. כיום, 43 שנים מאוחר יותר, כשהגביע נמצא בברזיל ומחכה להנפה היסטורית נוספת, ערכו הרקיע שחקים ועומד על כ-10 מיליון דולר.

 

למרות המספרים המרשימים לגבי הגביע עצמו, המונדיאל כולו שווה הרבה יותר מיציקת זהב 18 קראט של שתי דמויות אדם הנושאות את הגלובוס….

האופן שבו מדינות נאבקות זו בזו בכדי לארח במשך חודש בודד את התחרות הספורטיבית הנצפית ביותר בעולם מרמזת על כך שיש למונדיאל ערך שלא יסולא בפז. מחקרים אשר בדקו את ההשפעה הכלכלית של שלושת המונדיאלים האחרונים על המדינות המארחות הצביעו על השפעות כלכליות אדירות. ביפן ובדרום קוריאה (מונדיאל 2002) המונדיאל ייצר השפעה חיובית בשווי 9 מיליאד דולר, בגרמניה (2006) השפעה חיובית בשווי 12 מיליארד דולר ובדרום אפריקה (2010) השפעה חיובית בשווי 5 מיליארד דולר. התחזיות לגבי ברזיל מעריכות השפעה בגובה של עד 14 מיליארד דולר!

 

ההערכות הן כי המונדיאל בברזיל ייצר עבור המדינה בין השנים 2010-2014 כ-3.6 מיליון מקומות עבודה בכל שנה (!!). בנוסף לכך, הכניסה ברזיל לקופתה יותר מ-8 מיליארד דולר יותר בתקופה זו. FIFA, התאחדות הכדורגל העולמית ומעניקת הזיכיון למונדיאל, מעריכה כי בתקופה זו הגיעו (ועוד יגיעו) לברזיל 3.7 מיליון תיירים מכל רחבי העולם, כאשר התייר הממוצע "ישאיר" מאחוריו כ-2,500 דולר.

מחקרים מראים שהמונדיאל מייצר אפקט של "הרגשה טובה" (Good Feeling Effect) בקרב העובדים ברחבי העולם. בשנת 2006, בזמן המונדיאל בגרמניה, 70% ו-62% מהגברים והנשים באנגליה בהתאמה העידו כי למונדיאל יש השפעה חיובית על התפוקה שלהם בעבודה, כאשר 62% מהגברים ו-52% מהנשים סיפרו כי הצלחה של נבחרתם אף תרמה עוד יותר למצב הרוח ולתפוקה שלהם בעבודה. מחוץ לעבודה, המונדיאל הולך "יד ביד" עם עלייה במכירות בירה, פיצה, ציוד ברביקיו וכמובן… טלוויזיות.

 

המונדיאל, מייצר ערך עצום כמובן גם עבור המארגנת שלו – FIFA, התאחדות הכדורגל העולמית, אשר גורפת רווחים אדירים מדי 4 שנים, כאשר הצפי להכנסות FIFA מהמונדיאל בברזיל עומד על 4.5 מיליארד דולר (את סיפורי השחיתות בארגון, נשים בינתיים בצד…). ביקורות רבות נשמעות כלפי הארגון על הצמיחה העצומה ברווחיו בעקבות כל תחרות מונדיאל, אך הנימוקים של הארגון כמעט תמיד מסתכמות בכך שהכסף חוזר בפיתוח הכדורגל ככלי ליציאה ממשברים במדינות עולם שלישי ומדינות מתפתחות. התאחדות הכדורגל של המדינה הזוכה במונדיאל הנוכחי בברזיל, תקבל אגב, 35 מיליון דולר מ-FIFA.

עוד קבוצת אינטרס, שתמיד שמחה כשהמונדיאל מתקרב, היא קבוצת מותגי-העל אשר מעניקים חסויות בלעדיות לתחרות (קוקה קולה, ויזה, יונדאי, אדידס וכו') ומשיגים חשיפה על הבמה הכי נצפית בעולם למשך חודש שלם. הסיפור הבולט ביותר של מותג המזוהה עם המונדיאל הוא של חברת הלבשת הספורט "אדידס": ב-40 השנים האחרונות, חברת אדידס קיבלה מ-FIFA, את הזיכיון לעצב את כדור המשחק, למתג אותו ולהתאים את עיצובו ואת שמו למקום שבו מתקיימים המשחקים. מדובר בעניין כלכלי מהמדרגה הראשונה, משום שבכל פעם שמוציאים לשוק דגם חדש של כדור, יש מי שיקנה אותו, מה שהופך את אדידס ואת FIFA למגלגלות (תרתי משמע) הרבה מאד כסף. לקראת משחקי המונדיאל בברזיל, השיקה אדידס את כדור ה-Brazuca אותו ניתן לרכוש באינטרנט תמורת 159 דולרים (כ-560 ש"ח) "בלבד". האינטרס של אדידס נובע לא רק מרצון להרוויח כסף – היא משתמשת בפרסום ובחשיפה של משחקי הגביע העולמי כדי להפוך ל"מותג על", והיא גם הוכתרה ככזו השנה בישראל על ידי ארגון ה- Superbrands הבינלאומי.

לסיכום ביניים: אז מהו שוויו הכלכלי של המונדיאל? כנראה שהרבה מאוד.

 

למרות הכל, קולות המחאה הציבורית בברזיל הם מהחזקים ביותר שנשמעו עד כה נגד ההשפעות הכלכליות שיש למונדיאל על המדינה ועל העיוות שהוא יוצר בהקצאת המשאבים.

הטורניר הנוכחי עלה לברזיל כ-12 מיליארד דולר עבור – רבע מסכום זה עבור הקמת אצטדיונים חדשים (יותר מפי 2 מהמונדיאל בדרום אפריקה ב-2010) שהציבור חושש כי יצטרפו לקבוצה המושמצת של "פילים לבנים" שנולדו במיוחד לאולימפיאדות ומונדיאלים ברחבי העולם.

 

ההשפעות החברתיות של המונדיאל הנוכחי על ברזיל הן אדירות, יותר מבכל תחרות ספורט אחרת לאורך ההיסטוריה. המונדיאל יצר תסיסה חברתית בקרב הציבור בברזיל אשר זועם על הפניית סכומי הכסף לתחרות כדורגל חד פעמית, במקום השקעה אלטרנטיבית וארוכת טווח בחינוך, בהורדת המיסים ובטיפול בעוני ובשכונות ה"פאבלה" עמוסות הפשע. גל תסיסה זה גרם לממשלת ברזיל להוציא כמיליארד דולר יותר מהמתוכנן על אבטחת המשחקים. אין ספק, שברזילאים רבים חשים כי אירוח המונדיאל פשוט לא שווה את זה.

 

השפעה כלכלית שלילית נוספת יש למונדיאל הנוכחי גם על יום העבודה של העובדים ברחבי העולם – כשהמונדיאל משוחק בברזיל, באירופה כבר מאוחר בערב, בצפון אמריקה מדובר באמצע יום עבודה ובאסיה אמצע הלילה. אף בוס בעולם, לא היה שמח לראות את עובדיו מגיעים לעבודה באיחור, חסרי שינה או בהנגאובר קל. באנגליה, לדוגמא, היעדרות של עובדים בעקבות צפייה במשחקי המונדיאל צפויה לעלות למשק הבריטי כ-4 מיליון פאונד.

הרושם הכללי הוא שארגון מונדיאלים ואולימפיאדות הוא מעט לוקה בתחום התקציבי (אולי תכנית עסקית הייתה עוזרת כאן) – יעידו על כך העלויות הגבוהות מהמתוכנן בארגון התחרויות האחרונות.

אז אחרי שסקרנו את כל הפלוסים והמינוסים – מה דעתכם? כמה המונדיאל שווה באמת?

כנראה שהתשובה באמת תלויה את מי שואלים – מצד אחד, עבור הצופה הרגיל, המונדיאל זו הזדמנות פז להיות חלק מחגיגת כדורגל עולמית אדירה (גם אם הנבחרת שלך לא משתתפת). מצד שני, אם שואלים את הברזילאי הממוצע, המונדיאל הוא בזבוז של כסף יקר שצריך ואמור להיות מופנה למקורות אחרים.

 

השאלה הנשאלת בדיעבד היא: ואם, בסופו של דבר, ברזיל תזכה? האם הברזילאי הממוצע ישנה את דעתו? זו שאלה שבינתיים אין לה תשובה, אבל מי מאיתנו שאוהב כדורגל, יודע שכדורגל מונע מרגש – ואם רגש קשה להתווכח.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *