שנת 2021 – רבעון אחרון בפתח – איך נראית התוכנית העסקית שלך?

רבעון אחרון בפתח  – מה עכשיו?

אז יכול להיות שבתוכנית העסקית שכתבת בתחילת השנה הלא צפויה הזו דווקא כן נתת ביטוי לעונתיות הקיצונית המייחדת את מדינת ישראל בחודשים יולי-אוגוסט-ספטמבר, עונתיות שבשנים מסוימות גולשת גם לאוקטובר. אולי אפילו התייחסת לאפשרות הדי סבירה, הקשורה לשכונה בה אנו מתגוררים, שתפרוץ כאן איזושהי מלחמה על הדרך או לכל הפחות מבצע צבאי. יכול להיות שאפילו צפית שתהינה בחירות נוספות בדמוקרטיה הייחודית האופיינית רק לנו, בחירות שיעצרו תקציבים, מכרזים והשקעות. ולבסוף אולי אפילו הערכת שהקורונה לא תסתיים כל כך מהר ושיבוא עלינו גל, ועוד גל ועוד אחד…

 

אז כן, אנחנו בפתחו של הרבעון האחרון של השנה המאתגרת ויוצאת הדופן הזו, שנה בה חלק גדול מהתוכניות שעשית, לא התממשו בדיוק כמו שרצית…

אז מה עכשיו? מה כן ניתן לעשות על מנת לחזור ליעדים שבתוכנית העסקית שלך בכל הכוח ולפצות על התקופה האבודה הזו?

הנה חמש המלצות שבהחלט יוכלו לסייע;

  1. עדכון התוכנית העסקית שלך

כאמור, מה לא היה לנו בשנתיים האחרונות בעצם. ברור לגמרי שהמציאות העסקית של רובנו קיבלה כיוון חדש, אין זה משנה אם אתם סטארט אפ בתחום ה fintech, חברת תיירות, מסעדה או בעלים של נדל"ן מסחרי מניב. הכול כאן ובעולם השתנה. עדכונה של התוכנית העסקית שלכם היא צעד מתבקש. אתם יכולים לעשות את זה בעצמכם או להיעזר בגורם חיצוני. תוכנית עסקית חייבת להתאים לנסיבות כתיבתה ולרוח התקופה. אז אספו את הצוות ותתחילו לתקף את המציאות, התוצאה תמיד, צריכה לבוא לידי ביטוי במספרים ובתקציבי העבודה העתידיים שלכם.

  1. Follow up

זה בדיוק הזמן לפתוח את ה CRM שלכם ולבדוק איפה עומדים תהליכי מכירה שהתחלתם לפני כל השקט הזה של החגים. FU ללקוחות אשר קבלו הצעת מחיר לפני או במהלך תקופת החגים יתקבל בד"כ בהערכה גדולה ע"י הלקוחות הפוטנציאליים שלכם גם אם התשובה להמשך עבודה משותפת תהיה שלילית.

  1. תקציבי פרסום ושיווק

להגדיל או להמתין? להגדיל! זו העת להשקיע שוב בתקציבי פרסום ושיווק, בדיגיטל ובכלל, אבל גם אז חשוב לעשות זאת בחוכמה. פלטפורמות דיגיטליות רבות, פייסבוק לדוגמא, הפכו בחודשים האחרונים לפחות אפקטיביות וזאת בעיקר כתוצאה מעדכון שעשתה Apple  במערכת ה IOS שלה. עדכון אשר שינה את האופן בו מפרסמים מטרגטים לקוחות פוטנציאליים. מפרסמים רבים מדווחים על ירידה בפניות בעיקר בעולמות המסחר האלקטרוני, אך לא רק.

  1. כוח אדם

מתי לאחרונה בחנתם את מבנה כוח האדם שלכם וכיוצא בזה את עלויות השכר, מה מספר העובדים האופטימלי עבורכם, האם אתם משלמים גבוה או בכלל נמוך ביחס לשוק, מהי רמת יעילותם של עובדיכם, האם הם עומדים במשימות שלהם בהצלחה, האם עודכנו עבורם מדדים להצלחה, מה יחסכם ארוך הטווח אליהם, מה מידת הלויאליות שלהם אליכם ואל הארגון, כיצד ניתן לשדרג את יכולותיהם המקצועיות, דרך הכשרה פנימית או חיצונית.

  1. צרכי אשראי

חלק גדול מהעסקים נקלעו למצוקה תזרימית בחודשים האחרונים הנובעת מהעובדה שהחזרי הקרן על הלוואות הקורונה התחילו לרדת. עד היום רב ההלוואות היו הלוואות בלון, במסגרתן שולמה רק הריבית, בחודשים האחרונים גם זה השתנה. אז זה הזמן לפגישה עם הבנק או עם המשקיע וזאת במטרה לבחון את אפשרויות המימון העתידיות שלכם.

 

בהצלחה 🙂