תוכנית עסקית חברתית אך לא בהכרח רווחית

חשוב מאוד לשמור על גמישות מחשבתית, לא לאבד את הראייה הביקורתית ואת יכולת השיפוט.

תוכנית עסקית חברתית אך לא בהכרח רווחית

חברתית אך לא בהכרח רווחית

 במקביל לפופולאריות העצומה לה זוכות הרשתות החברתיות, מרביתן אינן מצליחות לייצר רווחים משמעותיים או כאלה שיביאו לידי ביטוי את מספר המשתמשים הרב. הסיבה לכך נעוצה בהעדר מודל עסקי

לפי נתוני חברת המחקר Comscore, מספר המשתמשים הייחודיים (Uniques) באתר MySpace מגיע לכ – 115 מיליון בחודש עם היקף הכנסות שנתיות של כ – 858 מיליון דולר. כמו כן, הרשת החברתית Facebook בה מספר המשתמשים הייחודיים עולה על 140 מיליון רשמה בשנה האחרונה הכנסות בגובה של כ – 210 מיליון דולר בלבד. דוגמא נוספת הינה אתר שיתוף סרטוני הווידאו הפופולארי, YouTube, המושך אליו מידי חודש כ – 300 מיליון צופים ייחודיים, עם זאת, הכנסותיו בשנת 2008 עמדו על כ – 200 מיליון דולר סה"כ. נתון "בעייתי", במיוחד לאור סכום הרכישה האסטרונומי אותו ששילמה Google לפני כשנתיים (1.65 מיליארד דולר).

המשותף לכל הרשתות שהוזכרו לעיל, לבד מהיותן מהרשתות המובילות והידועות ביותר, הוא העדר מודל עסקי, מרבית בעלי הרשתות החברתיות מאמינים כי על הרשת להתמקד ביצירת תנועת גולשים (Traffic) כשלאחריה ההכנסות והמשקיעים כבר יגיעו. ואולם, במרבית המקרים, המציאות מתבררת כשונה. הפתרון? גיבוש מודל עסקי במסגרת כתיבת תוכנית עסקית, במקביל להקמת האתר אשר יתווה את הדרך ויוכל לסייע ליזמים/חברות למקסם את אפשרויות ההכנסה שלהם.

 

מהו מודל עסקי? תפקידו המרכזי של המודל העסקי הינו הגדרת מקורות ההכנסה הצפויים של האתר – הצורך בהגדרת מקורות ההכנסה מחייב גיבוש דרכים יצירתיות יותר או פחות… באמצעותן ניתן יהיה ליצור הכנסות. יש לציין כי מרבית הרשתות החברתיות רואות בפרסום ובעיקר בבאנרים את מקור ההכנסה היחיד שלהם. עם זאת, לפי נתוני חברת e-Marketer, בשנת 2008 הושקעו בפרסום ברשתות חברתיות כ –1.2 מיליארד דולר, נמוך מתחזיות מוקדמות שנמסרו ואולם הוצאות אלו עתידות לרדת בשל המיתון הפוקד אותנו בימים אלו. משמעות נתון זה הוא כי רצוי לחשוב על מקורות הכנסה נוספים פרט לפרסום. אתר, LinkedIn, לדוגמא רושם, בין היתר, הכנסות מרכישת מנויי פרמיום למשתמשיו. דרך נוספת יכולה להיות יצירת שיתופי פעולה עם חברות המציעות שירות משלים לשירותים הניתנים למשתמשי הרשת החברתית כמו קידום אתרים וכו'.

המודל העסקי במסגרת כתיבת התוכנית העסקית תורם לגיבוש האסטרטגיה העסקית הכוללת של החברה ולבניית התחזית הכלכלית שכן לאחר גיבושו על היזמים "לענות" על השאלות הבאות:

  1. כיצד ניתן ליצור הכנסות מהמוצרים/ שירותים מוצעים? על מנת לענות על שאלה זו יש להגדיר מי הם הלקוחות שעבורם יפותח המוצר/ השירות המוצע, כיצד הוא עונה על צרכיהם ובשלב הבא גיבוש  האסטרטגיה בה ישווק המוצר/ השירות ללקוח.
  2. האם המוצרים / השירותים משתלבים עם אופי האתר והנראות שלו– בניית התשתית לשירותים/ למוצרים מהם אמורה הרשת להפיק הכנסות בשלבי הפיתוח הראשונים של האתר ייתרו את הצורך לשנות אפליקציות קיימות באתר ויחסכו זמן וכסף.
  3. מאיזו תקופה ניתן יהיה להפיק רווחים מהמוצרים/ שירותים הללו? ישנם מוצרים/ שירותים שניתן להפיק מהם הכנסות, עם עליית האתר לרשת. ישנם כאלה התלויים בהמשך פיתוחו של האתר או שניתן יהיה ליישמם רק לאחר צבירת מסה קריטית של מבקרים/ לקוחות. לשם כך רצוי להיעזר במפת דרכים שתיקח בחשבון את משך הזמן הנדרש עד לתחילת שיווקו של המוצר/ השירות.
  4. מה יהיה מחירם של המוצרים/ השירותים המוצעים? ניתן לקבוע את מחירם של המוצרים/ השירותים השונים שינתנו באתר בהתבסס על אחד מהפרמטרים הבאים או שילוב ביניהם:  1. מחיר אצל המתחרים ומודלים קיימים בהם נעשה שימוש. 2. תועלת נתפסת ע"י המשתמש.
  5. האם המיזם מצדיק עצמו כלכלית? גיבוש תוכנית עסקית מקצועית שתבחן לעומק את כל האספקטים המוצגים מעלה אשר מגובה בתחזית כלכלית מפורטת המאפשרת ביצוע ניתוחי רגישות להנחות מהותיות מאפשרת לנו לוודא שמקורות ההכנסה שהגדרנו יכולים ליצר עבורנו רווחים מספקים (כאלה שיעלו על ההוצאות וההשקעות הצפויות שלנו) תוך תקופת זמן סבירה.

קראו עוד על:

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *