תוכנית עסקית לפעילות מעבר לים

קחו בחשבון את עלויות ההובלה, הנפקת האישורים והשחרור ממכס

קטן לך פה? זו העת לצאת מעבר לים

אז החלטת שאת הולכת על זה ולא סתם ברמה הלוקאלית את רוצה לעשות את זה ברמה הגלובאלית, כי ישראל כבר קטנה עלייך..

בדקת את השוק, הבנת מי נגד מי וגיבשת הכול בתוכנית עסקית מקצועית שתתווה לך דרך ותגדיר בדיוק מה את צריכה לעשות כדי להרים את כל הסיפור הזה. כבר כמה שנים החברה שלך מוכרת פה בביצה המקומית ועכשיו את מרגישה שהגיעה הזמן לצאת לחו"ל.

ישנם כמה פרמטרים שכדאי לקחת בחשבון כאשר מדובר בעסק של ייבוא ויצוא. אנו חיים בכפר גלובלי והמרחק בין מדינות הולך ומצטמצם, אבל עדיין קיימים מספר חסמים למעבר של סחורות בין מדינות:

  • רגולציה – חסמים רגולטורים יכולים להיות החל מאישורי חוקיות ייבוא (עליהם נרחיב בהמשך) עבור סחורות מסוגים שונים וכלה במגבלת כמות – מכסת יבוא – עבור סחורות מסוג אחר.
  • מכס – הרשות האחראית לנטר את מעבר הסחורות בגבול, הן בתחום הביטחון והבטיחות והן באכיפת הרגולציה והחקיקה לגבי סחורות. אל מול המכס ניתן אמנם לפעול באופן עצמאי אך רצוי להיעזר בגורם מקצועי – עמיל מכס – לשם טיפול בהליכים מול המכס.
  • שילוח – באיזה סוג שילוח כדאי לבחור? ככלל קיימים 3 קטגוריות – אווירי, ימי ויבשתי אשר תחת כל אחת מהן קטגוריות נוספות כגון אקספרס, פרייט (FREIGHT) ועוד. לכל אחד מהסוגים עלויות ומחירים שונים וישנן מספר חברות שילוח שנותנות שירותים בחלק או בכל התחומים.

נתחיל מהסוף – סוג שילוח, בהתאם לתוכנית העסקית כדי לבחון את סוג השילוח המתאים לך, לרוב הדבר נובע מהגדרות השוק אליו נכנסים – באם מדובר על שוק עם התפתחות מהירה ושינויים רבים אולי שילוח אקספרס מהיר יתאים. שילוח זה לרוב אורך בין יום אחד למספר מועט של ימים. לכך מצטרפות עלויות הובלה גבוהות יחסית המחושבות על פי משקל – פיזי או נפחי (לרוב ביחס של 1:5 ), יש לקחת זאת בחשבון כאשר מבצעים תחזית פיננסית לעסק שכן עלויות הללו יגדילו בהכרח את סעיף עלות המכר, את הגידול בעלות המכר ניתן "לגלגל" על הלקוח ואז המחירים לצרכן יהיו גבוהים יותר או לספגו את הגידול ואז תהיה שחיקה ברווח הגולמי. . במידה ומדובר על עסק בעל מלאי גדול לטווח ארוך שנמכר לאורך זמן רב – יכול להיות ששילוח ימי יתאים יותר, שכן המחירים בו זולים יותר לק"ג וניתן להעביר כמות סחורות רבה יותר בכל משלוח. בשילוח ימי זמני ההובלה ארוכים יותר ולרוב לוקחים מספר שבועות.

רגולציה ומכס –  ניתן להפריד אותם אך לרוב מגיעים יחדיו, סחורות מסוגים שונים נדרשות לעמוד בתקנים שונים. כך לדוגמא מוצרי חשמל רבים חייבים באישור מכון התקנים לשם הבאתם לארץ. לרוב הדבר דורש הבאת דוגמא מקדימה של המוצר וביצוע הליך הוצאת אישורים מגורמים ממשלתיים שונים וכרוך בתשלום, זהו גורם נוסף שיש לקחת בחשבון בעת כתיבת התכנית העסקית מאחר והוא מכתיב זמני התחלת מכירה של המוצר, עלויות של הסמכה וקבלת אישורים שונים ולעיתים עלול ליצור מצב עסקי של NOGO   וזאת במידה ולא ניתן להשיג את האישורים הדרושים. עוד צריך לקחת בחשבון כי את חלק מהסחורות ניתן להעביר בסוג שילוח אחד אך לא באחר – לדוגמא – סוללות, אשר נחשבות לחומר מסוכן, ניתן להעביר רק בכמות קטנה ומוגבלת בטיסה (שילוח אווירי) אך בכמויות יותר גדולות בשילוח ימי.

הדבר נכון גם לגבי ייצוא סחורות- במקומות שונים בעולם ישנן רגולציות ונהלים שונים לגבי כל סוג סחורה ורצוי לבדוק מראש מול הלקוחות או גורמים במדינות היעד מה הן המגבלות לגבי סוג הסחורה הספציפית אותו אנו מעוניינים לייצא. בדיקה מראש תמנע עיכובים בהגעת הסחורה ללקוח וקבלת אישורי ייבוא במדינות השונות, אמנם לרוב האחריות לשחרור המשלוחים ממכס חלה על מקבל המשלוח אך יצואן שמכיר את המסמכים והאישורים הדרושים יוכל לספקם מראש ולחסוך ללקוחותיו "כאב ראש". דוגמא טובה לכך היא ה- FDA – רשות התרופות והמזון האמריקאית אשר מבקרת כל משלוח מזון, תרופות, מוצרים קוסמטיים או אלכוהול אשר נשלחים לארה"ב ועל כל יצואן המייצא צריך להיות בידאישור והסמכת FDA על מנת שיוכל להעביר מוצרים אלו לארה"ב.

את הביקורת על הסחורות מבצעת רשות המכס בכל מדינה, ביקורת זו כולל בדיקות בטיחותיות – כולל פתיחה ובדיקה פיזית של סחורות, סריקות שיקוף של חבילות, בדיקת ניירת מלווה, גביית מכס, מע"מ, מסי קנייה ואגרות שונות. לעיתים המכס ידרוש הצגת אישורים כאלו ואחרים מהיבואן – אשר עליו להציג או להנפיק לשם שחרור הסחורה – מרבית חברות השילוח מספקות גם שירותי עמילות מכס בתשלום, ופועלות כמתווכות בין המכס והיבואנים הן מצד העלאת הדרישות של המכס והן מצד קידום שחרור המשלוח לטובת היבואן. ניתן לשכור גם את שירותיהם של עמילי מכס פרטיים אשר מתמחים בשחרור סחורות ויטפלו עבור היבואן בכל האספקטים של שחרור המשלוחים. את העלות של שירותים אלו רצוי לבחון ולהכניס כחלק מהתכנית העסקית.

לסיכום:
בעסק שמעוניין לשלב פעילות ייבוא וייצוא יש להתחשב בגורמים הנובעים מתהליך השילוח הבינלאומי. לקיחת כלל הגורמים בחשבון בעת כתיבת התכנית העסקית תביא לכתיבת תכנית מוצלחת ובעלת תחזיות מדויקות יותר לפעילות העסק. קחו בחשבון את עלויות ההובלה, הנפקת האישורים והשחרור ממכס כחלק מעלויות התפעול של העסק ותוודאו שהכל ידוע מבעוד מועד.

 

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *