תכנית עסקית = GPS

חשוב מאוד לשמור על גמישות מחשבתית, לא לאבד את הראייה הביקורתית ואת יכולת השיפוט.

תוכנית עסקית – מפת הדרכים שלכם

כמו שלא תצאו לנסיעה ארוכה מאילת לחרמון ללא GPS או מפה מפורטת, כך אין שום סיבה לפתוח עסק חדש ללא תוכנית עסקית. התוכנית היא המפה של העסק והדרך היחידה לעקוב אחר מימוש מטרות, יעדים וחזון. מסמך מפורט מן הסוג הזה יכול לחסוך זמן, כסף ועוגמת נפש ולקבוע את העתיד הכלכלי שלכם.
את התוכנית כדאי לבנות ולגבש עוד לפני ששוכרים מקום, מזמינים סחורה או מתחילים לפרסם. נסו לראות את הנולד ולהימנע ככל האפשר מסכנות האורבות בדרך לא מוכרת. זכרו כי גם אם בעבר ניהלתם עסק או ייעצתם לחבר שפתח חנות מצליחה, זה לא תמיד מספיק. העולם מסביבנו משתנה בקצב מהיר ולכן תוכנית עסקית מפורטת היא האפשרות היחידה למצוא את הדרך.

מי, למי ומתי מכינים את התוכנית?

החלטה על פתיחת עסק או כתיבת תוכנית עסקית צריכה להביא בחשבון מספר שאלות. קודם כל, יש לבדוק מי כותב את המסמך ומה הרקע המקצועי והניסיון שלו. לאחר מכן רצוי לברר מה מטרתה של התוכנית ובפני אילו גורמים היא עומדת להיות מוצגת. במקביל עליכם לבחור את אנשי המקצוע המתאימים עבור המשימה ולהעניק להם את כל המידע הרלוונטי.
במידה ומדובר בעסק קיים והתוכנית היא לשימוש עסקי, ייתכן שתוכלו לקחת חלק בהכנתה ותצטרכו רק לקבל ייעוץ ספציפי על נושאים סבוכים. מנגד, במסמך שמטרתו גיוס הון או הצגה בפני משקיעים או בנקים אין הזדמנות שנייה לעשות רושם ראשוני. תצטרכו לפנות מלכתחילה לגורמים המתמחים בכתיבה מן הסוג הזה ולהיעזר בשירותיהם מוקדם ככל האפשר.
השאלה למי מכינים את המסמך העסקי היא חלק בלתי נפרד במערכת השיקולים. הגרסה הראשונה נכתבת בדרך כלל עבור בעל העסק ורק לאחר מכן היא מוצגת, אם בכלל, לשותפים או משקיעים פוטנציאליים. בגרסה הראשונה כלולים פרקים לגבי חלוקת אחריות ותפקידים, לעומת גרסאות מתקדמות המיועדות למשקיעים ובהן מפורטת תחזיות כלכליות להחזר השקעה ותשואה. בנוסף, יש מסמכים המשמשים בתור תנאי סף מול גופי מימון, בנקים, קרנות הון סיכון, קרן פילנטרופית וכדומה.

מה הקשר בין שיווק לבין תוכנית עסקית?

היתרון של הכנת מסמך עסקי מפורט והגדרת מטרות בשלב מוקדם הוא אפשרות להביא לידי ביטוי מהלכים שיווקיים. על בעל העסק לשאול האם הוא משווק בכל הדרכים שתכנן, כיצד הוא יכול לעדכן את תקציב השיווק לאור השינויים באינטרנט והאם ההכנסות עולות בקנה אחד עם הציפיות וההשקעות. נקודת האיזון החודשית יכולה לשמש בתור אינדיקציה מצוינת לבחינה מחודשת של התוכנית העסקית ונגזרותיה השיווקיות:
א. שיווק באינטרנט – השיווק באינטרנט מתחלק לאפיקים כמו פרסום במנועי חיפוש, הקמת אתרים ועמודי נחיתה המוקדשים למסר פרסומי מסוים, קידום אתרים, מתן חסות תוכן לאתרי אינטרנט ועוד. אפשרות נוספת היא לפנות לאפיק של שיווק מבוסס בלוגים, כתבות, פרסומי עיתונות, דואר אלקטרוני, או פרסום ויראלי.
ב. פרסום ברשתות חברתיות –רצוי לשלב בין מספר אלמנטים כדי להגיע לשיווק אפקטיבי, אך חשוב לא פחות לבוא לידי ביטוי ברשתות הבולטות כמו פייסבוק, אינסטגרם וטוויטר. כדאי לפרסם באינטרנט כאשר משיקים מוצר חדש או מרחיבים את קהל היעד, לפלח את השיווק לפי קריטריונים של גיל, מגדר או איזור מגורים ולהימנע מפרסום לא ממוקד. מדד החזר השקעה ROI יכול לעזור בהערכת הכדאיות הכלכלית ולתרום עבור הקצאת המשאבים של העסק. עם זאת, התוכנית העסקית צריכה להמשיך לשמש כל הזמן בתור מפת דרכים.
0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *