מחקר שוק במסגרת בניית תוכנית עסקית

חשוב מאוד לשמור על גמישות מחשבתית, לא לאבד את הראייה הביקורתית ואת יכולת השיפוט.

מחקר שוק במסגרת בניית תוכנית עסקית

יזמים רבים חושבים שלערוך מחקר שוק ספציפי על המתחרים הישירים בלבד זה מספיק. האם זה נכון? ודאי שלא! מדוע? מכיוון שמחקר שוק הסוקר רק את המתחרים הישירים יהיה חסר ולא ניתן יהיה ללמוד ולהבין ממנו את התמונה המלאה. כך, ההחלטות האסטרטגיות הראשוניות שיתקבלו יתבססו על אינפורמציה חלקית בלבד. ניקח למשל תוכנית עסקית לייצור משקה מוגז בטעם חדש ומרענן. האם מתחריו של המשקה החדש יהיו רק המשקאות המוגזים הקיימים בשוק? חד משמעית לא. המשקה החדש מיועד לרוויה בדומה למים מינרלים, טרופית או מיץ מנגו, העונים על אותו הצורך ומהווים מוצרים תחליפיים. מעבר להיותם כאלה, כל אחת מיצרניות המשקאות האחרים עשויה להיות מתחרה פוטנציאלית בעתיד.

נשמע ברור נכון? זוהי אכן דוגמה פשוטה וברורה. לעומתה, יש עולמות תוכן אחרים בהם יש להשקיע יותר מחשבה על מנת להבין מי הם המתחרים העקיפים. ניקח למשל תוכנית עסקית לאתר קופונים. המתחרים הישירים הם כל אתרי הקופונים (הרבים) הקיימים בשוק כיום ומציעים רכישות מוזלות. בין המתחרים העקיפים נמצאת חברת ישראכרט למשל, המאפשרת ללקוחותיה לרכוש מספר הטבות מוזלות בכל חודש ממבחר ההטבות המוצעות באתר. ישראכרט היא אינה חברה שמטרתה הראשית היא מכירת קופונים לרכישות מוזלות ובכל זאת, היא נחשבת למתחרה לאתרי הקופונים נוכח היותה עונה על אותו הצורך, רכישה במחיר מוזל. בדומה לה, גם מועדוני הצרכנות: 'חבר', 'אשמורת', 'הייטק זון' וכו' המציעים לחבריהם מגוון הטבות בכל עת נחשבים למתחרים עקיפים מסיבה דומה.

אם כך, מדוע יזמים רבים נשארים ב"קטן" וב"קרוב" ולא מעמיקים וחוקרים את המתחרים העקיפים?

כי הם ממהרים… חסרי סבלנות לפעמים… רוצים להתקדם ו"לצאת" לדרך… מוצאים עניין וערך רב יותר בהכרת המתחרים הישירים… אנו נפגשים יום יום עם יזמים שמרגישים כך ולעתים אינם מוצאים את הערך המידי שבלמידת המתחרים העקיפים בשוק אליו הם נכנסים.

אז אף על פי שהדברים נשמעים פשוטים, ברורים מאליהם, טריוויאליים… הם מתפספסים. הערך של מחקר השוק היסודי והמקיף יתגלה בטווח הארוך, אל תמעיטו בערכו ואל תפחיתו מחשיבותו שכן, תמיד תרצו להיות צעד אחד לפני כולם…

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *