שילוביות בכתיבת תוכנית עסקית

חשוב מאוד לשמור על גמישות מחשבתית, לא לאבד את הראייה הביקורתית ואת יכולת השיפוט.

שילוביות בכתיבת תוכנית עסקית

מהו המושג שילוביות? (Jointness)
רוב האנשים אינם מכירים את משמעות המושג שילוביות ובוודאי לא מעלים על דעתם שהמושג בא לידי ביטוי בחיינו באופן יומיומי ובטח כאשר מכינים תוכנית עסקית.
שילוביות הינו מושג הבא לתאר תפיסה חדשה של מצוינות ארגונית, זהו מושג צבאי חדש יחסית, שנטבע במשרד ההגנה האמריקני במחצית השנייה של המאה הקודמת, ועבר"שדרוג" בספרות המקצועית הישראלית.
השילוביות יוצרת חיבור בין שניים מהמרכיבים החשובים ביותר בהיבטים המודרניים של הניהול: שיתוף הפעולה הבין מערכתי וייצור הידע.
מושג השילוביות בא לידי ביטוי היום גם בארגונים בעקבות הצורך המתמיד בשינויים בסביבה דינאמית ומשתנה עם טכנולוגיות מתוחכמות וחברות עתירות ידע.
על כל ארגון לתת דגש לא רק על המצוינות והיעילות ולא רק על האפקטיביות, אמנם כל אלו הנם אלמנטים חשובים ביותר להצלחתו של ארגון, אך היום בשל הטרנספורמציה והתנודות המהירות בארגונים אנו זקוקים למשהו נוסף בכדי להצליח והוא השילוביות.
המושג שילוביות נשמע לראשונה בישראל בהקשר של הדיונים על תפיסת ההפעלה החדשה שמגבש הצבא ומונח זה מהווה מושג מפתח בחשיבה הצבאית האמריקאית.
היום אנו עדים לכך שגם מחוץ למסגרת הצבאית, במוסדות אקדמיים בתחומי המדע השונים ובארגונים החשיבה אינה חד דיספלנרית כמו שהייתה בעבר אלא קיים הצורך לשלב בין דיסציפלינות שונות בכדי לקבל את היתרון היחסי של כל אחת מהדיסציפלינות וליצור הצלחה עסקית. המוסדות הישנים המקדשים את התחום החד – דיסציפלינרי כבר לא עונים על דרישות התפתחות הידע של היום ולכן נוצר הצורך בשינוי מהותי.
במגזר העסקי של היום ההולך לכיוון של מתן שירותים מורכבים הרבה יותר, ללקוחות בעלי דרישות גבוהות המבקשים לקבל פתרון שלם ואינטגרטיבי מתחילה להתגבש ההבנה כי פעילות של חברות בצורה של מרכזי רווח נפרדים או תחומי פעילות נפרדים כאשר כל אחד מטפל בחלק עסקי אחר מתחילה למצות את עצמה. בכדי שעסק ישגשג כיום עליו לשלב בין דיסציפלינות מקצועיות ועסקיות שונות, תחומי התמחות, זירות גיאוגרפיות ועסקיות ועוד.
שילוביות רב תחומית בארגון יכולה להזניק את הארגון לגבהים חדשים אם היא מופעלת בצורה ובעוצמה הנכונה. אך יצירת שילוביות אינה דבר פשוט כלל וכלל. החשיבה המשולבת צריכה להיות מוטמעת בכל רמות העשייה של החברה ובכל המערכות והרמות. לשם כך נדרשת עבודה לטווח ארוך מצד עובדים ומנהלים, השקעה בתהליכי הגיוס והמיון, תהליכי הכשרה והדרכה, בניית נוהלי עבודה ותהליכים של תקשורת ארגונית פנימית מפותחים.
כשאנו מדברים על ארגון אנו נוטים להסתכל עליו כעל יחידה אחת שלמה אך למעשה הארגון מורכב מחלקים נפרדים ובארגון אידיאלי מתקיימים מגעים שוטפים ושיתוף פעולה בין חלקיו השונים עד לכדי יצירת אורגניזם אחד הפועל במשותף למען השגת אותה מטרה.
בתהליך כתיבת תוכנית עסקית יש לקחת בחשבון את מושג השילוביות אשר יכול להשליך פעמים רבות על רווחיות החברה ועל עתידה, לכן חשוב מאוד ליצור שילוביות ארגונית מוצלחת אך לא רק, ישנה חשיבות גדולה ביותר לתכנון עסקי נכון המושג באמצעות תכנית עסקית מתאימה.
בהצלחה!
0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *