פוקימון

האפליקציה הויראלית ביותר בהיסטוריה הקצרה של הסמארטפון

האפליקציה הויראלית ביותר בהיסטוריה הקצרה של הסמרטפון

למקרה ושהיתם במאדים בשבוע האחרון או במקרה ולא התעדכנתם בחדשות, ישנה אפליקציה חדשה הכובשת בסערה את חנויות האפליקציות של אפל וגוגל. האפליקציה היא לא אחרת מאשר Pokemon Go, בה המטרה היא לאסוף פוקימונים (מיני יצורים דמיוניים מסדרת הטלוויזיה היפנית המצליחה), לכבוש נקודות אסטרטגיות על המפה ולנצח יריבים בקרבות פוקימונים וירטואליים. סדרת משחקי הוידיאו של  Pokemon הייתה פופולארית בעיקר בקרב בני נוער ברחבי העולם בשנות התשעים ושנות האלפיים וייצרה הכנסות בשווי הון עתק של מיליארדי דולרים בשנה עבור חברת-האם נינטנדו, בעלת הזכויות למשחק. אולם בשנים האחרונות המותג נינטנדו סבל מאחר והחברה לא הסתגלה היטב לעולם הסמארטפון וסירבה עד כה לפתח משחקים למובייל. הייחוד באפליקציית Pokemon Go הוא הממשק הפיזי- על מנת להגיע לנקודה מסוימת במשחק, השחקן מוכרח ללכת בעצמו ולהגיע לנקודה המקבילה בעולם האמיתי. זהו בעצם שימוש בטכנולוגיית מציאות רבודה (Augmented Reality), המשלבת בין העולם הווירטואלי לעולם האמיתי, והמקבילה הטכנולוגית של המציאות המדומה (Virtual Reality).
בשנתיים וחצי האחרונות עמלה חברת Niantic על פיתוח המשחק אשר מיועד לסמארטפון ומאפשר למשתמשים לגלם שחקנים בעולם התוכן של Pokemon. ג'ון הנקי (John Hanke), מנכ"ל החברה, הוא המוח העומד מאחורי הפיתוח המורכב. ג'ון אף נמנה בין המייסדים של חברת Keyhole, אותה רכשה גוגל בשנת 2004 על מנת לפתח את שירות Google Maps המוכר. גם חברת Niantic הינה חברה קטנה שצמחה מבית Google כסטארט-אפ והפכה לחברה עצמאית בשנת 2015.
כאמור, על מנת להתקדם במשחק, לתפוס פוקימונים ולנצח יריבים, יש להגיע פיזית לנקודות עניין על מפת המשחק. אך כיצד ייקבעו הנקודות? וכיצד ניתן יהיה ליישם את המשחק בכל מקום בעולם בקלות?
אסטרטגיית החדירה לשוק של החברה התבססה על משחק אחר אשר אותו פיתחה בעבר ולמעשה "מסר את המפתחות" כמעט לכל שוק בעולם המפותח. בשנת 2011 פיתחה חברת Niantic משחק בשם Ingress, משחק המשלב, בדומה ל-Pokemon Go, את העולם הווירטואלי עם העולם האמיתי. יוצרי המשחק השתמשו ב"חכמת המונים" וביקשו מהמשתמשים לשלוח באמצעות האפליקציה אתרים שלדעתם עשויים להיות מעניינים או אסטרטגיים למשחק. פסלי אמנות ברחוב, נקודות ציון מוכרות ואתרים היסטוריים היוו את עיקר הנתונים אותם שלחו משתמשים לחברה באמצעות האפליקציה, וכך למעשה נוצר מאגר רחב של נקודות עניין ברחבי העולם. למעשה, החברה קיבלה למעלה מ-15 מיליון בקשות לנקודות ברחבי העולם, ולבסוף אישרה כ-5 מיליון נקודות. אותן נקודות עניין במשחק Ingress, הן הבסיס לפיו Pokemon Go פועל וכעת אותן הנקודות משמשות כמכונים (Gyms) או נקודות עצירה (Pokestops) בהן מתכנסים משתמשים המחפשים פוקימונים פראיים.
נראה כי בחברת Niantic לא האמינו שהמשחק Pokemon Go ייצר עניין כה רב. בחמשת הימים הראשונים של האפליקציה, אשר הושקה תחילה בארצות הברית, אוסטרליה וניו זילנד בלבד, הורידו את האפליקציה כ-65 מיליון משתמשים בארצות הברית בלבד! תלונות רבות מדווחות ברשת אודות עומס בשרתים ותקלות באפליקציה הגורמות לדעיכת הסוללה במהירות רבה. כל זאת, בטרם האפליקציה הושקה ביפן- שוק היעד המרכזי של המותג "פוקימון", נותן תחושה שמשהו חדש קורה בעולם המובייל. סביר להניח כי מדובר באפליקציה הויראלית ביותר בהיסטוריה הקצרה של הסמארטפון.
אין ספק שרק אפליקציה עם מותג מוכר כפוקימון הייתה מסוגלת למשוך עניין כה רב ללא תקציבי שיווק אסטרונומיים. עם זאת, החשיבה האסטרטגית הנכונה בפיתוח האפליקציה הקלה על יישום התכנית העסקית לאין שעור ולמעשה יצרה הזדמנויות רבות במודל העסקי של האפליקציה, כמו למשל פרסום עסקים הפועלים בסמוך לנקודות עניין.
0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *