יום האישה היוזמת

מידי שנה לקראת יום האישה נמלאים עיתוני העסקים בכתבות פרופיל מושקעות ומרתקות על נשים מצליחות ששברו את תקרת הזכוכית וכעת מנהלות ביד רמה עסק בינלאומי מצליח. כולנו קוראות על נשים כמו מנכ"לית יאהו מאריסה מאייר (השנויה במחלוקת בעיקר עקב בחירותיה בנושא איזון קריירה-בית-אימהות, מחלוקות המאפיינות בעיקר נשים בכירות), או נשים מקומיות כמו מנכ"לית בנק לאומי רקפת רוסק עמינח או מנכ"לית פייסבוק-ישראל עדי סופר תאני.
אפשר לטעון בשערורייתיות מה כי נדירותן ובכירותן של נשים כאלה עשויה דווקא לייצר אפקט הפוך מאפקט שבירת תקרת הזכוכית. לו האישה הממוצעת תישא עיניה לנשים קרייריסטיות מצליחות אלה, היא עשויה לחוש כי בפסגה יש מקום רק לנשים "עם אמביציה גברית" או יחידות סגולה מוכשרות במיוחד. אבל, ישנן דרכים רבות ומגוונות לפרוץ את המסגרות והתבניות שהורגלנו בהן ויזמות נשית אינה חייבת להיתלות באימוץ גינונים גבריים. הפעם, הבדלי גברים-נשים יכולים להיות מתורגמים ליתרונות תחרותיים של ממש.
נשים באופן סטראוטיפי מתאפיינות בגמישות מחשבתית רבה יותר, באינטואיציה ואינטליגנציה בינ-אישית גבוהות, ביכולת מולטי-טאסקינג מפותחת ובהתמודדות גם עם הפרטים וגם עם התמונה הגדולה שהם יוצרים. ואולי חשוב מכל, מנשים רבות נעדרת תכונת האגו הגברי, זו שמייצרת תחושת כל-יכול וכל-יודע, ומונעת מלשאול או להתייעץ כשאיננו יודעים.
ולמה כל זה חשוב ומעניין? ובמיוחד בדיון על נשים בעסקים וביזמות? מאחר וכל אלה עומדים לזכותן של נשים בעסקים וביזמות, ואנו תקווה שבהסתכלות כזו גם יעודדו נשים נוספות לפרוץ. איך? על ידי רתימת המאפיינים הללו ליתרונות ביזמות עסקית:

לנשים קל יותר לפתח מודלים עסקיים מגוונים ופלואידים – הגמישות המחשבתית, החשיבה מחוץ לקופסא והאינטואיציה הגבוהה מסייעות בזיהוי ויצירת הזדמנויות, מיצוי פוטנציאל עסקי על ידי הרחבת עולמות התוכן או יצירת פתרונות מותאמים לצורך ואלגנטיים לנוכח ריבוי אילוצים. הדבר נכון הן בניהול העסק פנימה ויצירת פתרונות ניהוליים/ תפעוליים וכדומה, והן במתן פתרונות יצירתיים ומגוונים לקהל הלקוחות הפוטנציאליים, ובכך הרחבת היצע השירותים, מאגר הלקוחות או תחומי העיסוק. מיותר לומר כי הללו משמעותם צמיחה והגוונה עסקית התורמים ליציבות וחוסן העסק אל מול איומי שוק משתנים.

לנשים קל יותר בנטוורקינג ובפעילויות שיווק – הודות לכישוריהן הבין-אישיים הגבוהים, האינטליגנציה הרגשית-חברתית-סביבתית המפותחת, כישורים תקשורתיים ומבנה אישיותי חברתי יותר, לנשים קל יותר לייצר קשרים חברתיים עמוקים יותר ונטוורקינג עסקי ובכך לאתר הזדמנויות או להכיר אלטרנטיבות, כמו גם למקסם שיווק מפה-לאוזן שיכול להיות קריטי כשמדובר בעסקים קטנים. לא במקרה אחד התחומים בהן בולטות נשים בכירות הוא תחום השיווק. הדבר מתבטא גם ביכולות שיתוף פעולה גבוהות יותר: מחקרים מראים כי לעומת גברים, נשים פתוחות יותר ליזמיות אחרות בתחום פעילותן, מסוגלות ליצור ואף נהנות מיצירת קשרים מסוג זה, ומפיקות מהם תועלת עסקית. גישה תחרותית מתונה יותר מתגלה כפתח להזדמנויות ושיתופי פעולה מפתיעים.

לנשים קל יותר להתמודד עם אספקטים ניהוליים מרובים – יכולתן של נשים רבות להתמודד גם עם הדיטיילז וגם עם התמונה הגדולה מאפשרת (בהינתן מינון נכון) ניהול עסקי שהוא גם יסודי וגם מוכוון חזון ויעדים. מולטי-טאסקינג ופיצול קשב מאפשרים מעבר חד בין נושאים וכן ניהול אינטגרטיבי יותר, כזה שרותם אספקט ניהולי אחד לטובת האחר, במקום כזה הממדר ומפריד תחומים.

לנשים קל יותר להסתייע בגורמים מקצועיים ולא ליפול למלכודות ההיבריס – איך שלא נבחן את זה, קשה מאוד למצוא יזמים או יזמיות הבקיאים בכל התחומים הנדרשים להם. ומכאן, נשאלת השאלה כיצד מתמודדים עם פערי הידע הללו. היזם או היזמית שידעו לצרף שותפים מוכשרים בתחומים משלימים לשלהם או להסתייע בגורמים מקצועיים חיצוניים, הם אלה שימזערו טעויות בעלות השלכות כבדות וימנפו הזדמנויות. ממש כמו הסטראוטיפ, להסכים לעצור ולשאול עובר אורח או נהג אחר לגבי הכוונה ליעד (טרום עידן ה-waze…) מונע טעויות ניווט בנסיעה, מקצר את זמן הנסיעה, חוסך דלק, וזמן.
לסיכום, שוני או פער איננו חיסרון, כי אם יתרון בהתמודדות עם אתגרים אחרים. לרגל יום האישה, GoNoGo מאחלת לנשים (ולגברים, כמובן) את האומץ לפרוץ ולהפוך חלום למציאות, כך שנזכה לראות סביבה עסקית מגוונת יותר עם יותר נשים שיוזמות, מקימות עסקים, כותבות תכניות עסקיות ומגשימות קריירה מספקת ומעניינת.