איך נראית התכנית העסקית של ענף הכדורגל לשנים הבאות

כל אוהד כדורגל בעולם יודע דבר או שניים על השמרנות שאפיינה את הענף במשך רוב שנותיו. הכדורגל זה כמו החבר הזה שסירב להחליף את הנוקיה 3310 לסמארטפון, או זה שסירב לפתוח פייסבוק עד 2017. כזה הוא הכדורגל, לפחות כזה היה; שמרן, מסרב לקבל חידושים אבל "נגרר" אליהם בגלל הקדמה.

בכל אופן, עולם הספורט בכלל וענף הכדורגל בפרט חווים בשנים האחרונות מהפכה של ממש. לאחר כמעט 200 שנים בהם הכדורגל שוחק לפי אותם החוקים ובעזרת אותה הטכנולוגיה שהייתה קיימת בראשית המשחק, אי שם במאה ה-19, הענף עומד בפני שנים קריטיות שיקבעו כיצד יראה משחק הכדורגל בעתיד. ענף הכדורגל הוא ענף בתולי מבחינה טכנולוגית, בעוד הטכנולוגיה המקיפה את חיינו רק מתפתחת ומתקדמת, פתיחת הענף לחידושים ולטכנולוגיה מהווה הזדמנות עסקית חסרת תקדים ליזמים נמרצים, אשר יוכלו לחדש ולשדרג את הענף אל המאה ה-21.

לאחרונה נחשפו אוהדי הכדורגל למספר שינויים משמעותיים אשר עתידים לשנות את הדרך בה המשחק מתנהל, אך לא רק, גם את המודלים העסקיים של גורמים בענף; בעלי קבוצות, גופי שידור, נותני חסות ועוד… למשל, טכנולוגיית קו השער (עין הנץ) נכנסה לחיינו בשנת 2012 ומאז שינתה את הדרך בה נקבע האם נכבש שער או לא. הטכנולוגיה, שפיתוחה החל בשנת 1999 ויועדה לטניס, נמכרת נכון להיות בכ-250,000£ ליחידה, רק מ-5 הליגות הבכירות באירופה הכניסה המערכת סכום של כ – 24,500,000£. הטכנולוגיה למעשה קובעת האם הכדור עבר במלואו את קו השער ומאותתת לשופט במקרה של גול.

טכנולוגיה נוספת אשר פרצה לעולם הכדורגל היא צילומי ה-360 מעלות של אינטל (Intel FreeD) המאפשרים להראות לצופה בבית מהלכים מהמשחק ב-360 מעלות. הטכנולוגיה החלה לפעול בליגה הספרדית בשנת 2016 ומאז מגדירה מחדש את הדרך בה אוהדי הכדורגל "צורכים" את המשחק. הטכנולוגיה תוטמע בעתיד בכל הליגות הבכירות ותאפשר לצופה לחוות את המשחק דרך עיני השחקנים עצמם. המהפך הגדול מכולם אולי, המעיד על המוכנות של הענף לקבל חידושים הוא השימוש בשופטי וידאו (VAR). המונדיאל הקרוב שיערך ברוסיה הוא המונדיאל הראשון בכל הזמנים בו יתווסף שופט שביעי, שופט הוידאו, אשר עליו תוטל האחריות לקבל החלטות ברגעים בהם השופט על כר הדשא מתקשה בכך. מהעונה הבאה תופעל הטכנולוגיה בליגות בכירות כמו הגרמנית והאיטלקית.
אך המהפכות לא נוגעות רק לאפשרויות צילום כאלו ואחרות. החל מעונת 18\19, עתידה הבונדסליגה (הליגה הגרמנית) לחולל מהפכה של ממש בכל הקשור לפרסומות. כל צופה כדורגל יודע שכאשר הוא צופה במשחק מאירופה או מסין, הפרסומות המקיפות את כר הדשא אינן מיועדות אליו. לא עוד. החל מהעונה הבאה, עולם הפרסומות מיישר קו עם הטכנולוגיה והפרסומות יותאמו לפי המדינה בה יוקרן המשחק. טכנולוגיה זו תאפשר פוטנציאל צמיחה של מאות אחוזים באפשרויות השיווק – מיליוני צופים נוספים ברחבי הגלובוס יוכלו לקבל פרסומות המוכוונות ישירות אליהם ובשפה שלהם (targeting). בהתאם, מפרסמים רבים כבר לוטשים עיניים לעבר ההזדמנות.
ישנן עוד טכנולוגיות רבות אשר עתידות לשנות את המשחק, חלקן בפיתוח מתקדם וחלקן עוד בשלבים ראשוניים מאוד, בכל אופן, השוק עוד רווי פוטנציאל וצמא לחידושים טכנולוגיים אחרי שנים של התעלמות מהקדמה. זוהי שעת כושר יוצאת דופן ליזם הספורטיבי הנמרץ לפרוץ את החומה ולהצטרף לגל הטכנולוגי השוטף את עולם הספורט לראשונה בהיסטוריה.

גם אתם מתעצבנים כאשר אתם צופים במשחק כדורגל? יש לכם רעיון שיכול לשנות את פני הענף? עכשיו זה הזמן המושלם לפעול! אז מה עושים? כמו תמיד, זה מתחיל ברעיון טוב אך זה לא מספיק בעולם כל כך רגולטורי כמו עולם הכדורגל. מעבר לרעיון צריך צוות טוב המגיע מעולם התוכן הרלוונטי ובעל ידע טכנולוגי מספק. אך זה גם לא מספיק, יש צורך לגבש תכנית עסקית מקצועית שתהווה מפה בדרכנו אל המטרה.